اعتراض جوانان حزب اسلامی النهضه به راشد الغنوشی

جوانان جنبش النهضه رهبران حزبشان را به ناکامی و سهل‌انگاری متهم کرده و از راشد الغنوشی خواستند منافع تونس را در اولویت قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از “نسمه تی‌وی”، در بیانیه‌ای که با عنوان “اصلاح مسیر” از سوی جمعی از جوانان جنبش النهضه تونس منتشر شد، آنها از سران حزب خود خواستند، دفتر اجرایی حزب را به دلیل شکست تصمیماتش در رفع خواسته‌های مردم تونس تعطیل کنند، همچنین آنها از راشد الغنوشی، رئیس پارلمان این کشور نیز خواستند منافع تونس را در اولویت قرار دهد.

این گروه از رهبری کنونی خواست دفتر اجرایی را منحل کند زیرا آن مسؤول وضعیت کنونی کشور از انزجاز اجتماعی و بحران سیاسی و اقتصادی گرفته تا کوتاهی در تحقق خواسته‌های ملت است این جوانان این مساله ناشی از راهکارهای شکست خورده مشارکتش در قدرت دانستند.

در بیانیه تحت عنوان “تصحیح روند” بیش از ۱۳۰ تن از جوانان النهضه از جمله پنج نماینده و اعضای دفتر اجرایی و اعضای مجلش شورا از راشد الغنوشی خواستند منافع ملت را در نظر گرفته و برای تونس و تامین بازگشت پارلمان به روال عادی تلاش کند.

اسامه الصغیر نماینده عضو النهضه گفت، این یادداشت خطاب به ساختارهای النهضه بعد از جمع‌آوری تعداد زیادی امضا است. او گفت:‌ جوانان النهضه آماده ورود به مبارزه‌ و نبرد برای تصحیح روند و آینده بهتر ملت و حزب هستند.

در این بیانیه، ده‌ها جوان از جمله تعدادی از نمایندگان پارلمان تونس تاکید کردند: تونس در حال عبور از یک نقطه عطف تاریخی است که منجر به انجام اقدامات استثنایی از سوی رئیس جمهوری شد؛ اقداماتی که با استقبال مردم و مخالفت بخشی از چهره‌های سیاسی و حقوقی این کشور مواجه شدند.

در ادامه بیانیه یاد شده آمده است: این شرایط سخت که از هیچ کسی پنهان نیست حزب ما یکی از عوامل اصلی آن بوده، چه بر اساس اصل مسؤولیت‌پذیری و اجتناب از تکرار اشتباهات گذشته و چه برای واکنش نشان دادن به فشارهای مردم، ما را در برابر انتخاب گزینه‌های دردناک و اجتناب‌ناپذیری قرار می‌دهد.

همچنین در بیانیه مذکور آمده است: ما در راستای حرکت در مسیری که آن را راه‌حلی مفید برای کشور و به دور از سازوکارهای قبلی می‌دانیم، تاکید می‌کنیم:

یک- به دستاوردهای انقلاب تونس پایبند هستیم و گزینه گفت‌وگو را به عنوان تنها گزینه موجود برای عبور از این بحران با رجوع به نهادهای قانون اساسی انتخاب شده و ازسرگیری فعالیت‌های آنها در اسرع وقت در پیش می‌گیریم.

دو- از رهبری فعلی جنبش النهضه می‌خواهیم مسؤولیت کوتاهی در تحقق بخشیدن به خواسته مردم تونس را پذیرفته و این وضعیت خفقان و التهاب را درک کند چرا که گزینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حزب و شیوه مدیریت ائتلاف‌ها و بحران‌های سیاسی توسط النهضه برای رفع نیازهای مردم مفید نبودند.

سه- از مجلس شورای ملی می‌خواهیم مسؤولیت خود را بر عهده گرفته و فورا دفتر اجرایی حزب را منحل کرده و یک گروه بحران را که توان رسیدگی به شرایط سخت فعلی در تونس را جهت تضمین ازسرگیری فوری فعالیت‌های نهادهای قانون اساسی را داشته باشد، برای این کار مامور کند.

چهار- از راشد الغنوشی، رئیس پارلمان می‌خواهیم منافع ملی را در اولویت قرار داده و اقداماتی که برای بازگشت پارلمان به روال عادی کارش لازم است، در پیش بگیرد.

پنج- از جنبش النهضه می‌خواهیم با هر گونه ابتکار عمل سیاسی که بتواند در چارچوب قانون و نهادهای قانون اساسی، کشور را از بحران فعلی‌اش خارج کند، مثبت برخورد کند.

آنها در پایان نیز از رهبران النهضه خواستند که مسؤولیت‌های خود را در این زمینه پذیرفته و برای پایان دادن به وضعیت ناامیدی، با جدیت به عملی کردن این خواسته‌ها در اسرع وقت بپردازند.

جنبش النهضه همچنین اعلام کرد که اقدامات استثنایی ریاست جمهوری به منزله نقض قانون اساسی و قانون است.

در این بیانیه آمده است: اقدامات سعید یک حمله آشکار به دموکراسی و حقوق فردی و مدنی است.

این جنبش ادامه داد: انحصار قدرت و دولت راه حل موثر برای خروج از مشکلات نیست.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.