داعش، القاعده و افزایش تروریسم در آفریقا

کارشناسان سازمان ملل در گزارشی از شدت گرفتن تروریسم در قاره آفریقا به دلیل گسترش نفوذ گروه‌های داعش و القاعده و زیرمجموعه‌های آنها ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این هیات کارشناسان در گزارشی که جمعه به شورای امنیت سازمان ملل تحویل دادند، گفتند که این “به ویژه در مناطقی از غرب و شرق آفریقا که در آن وابستگان هر دو گروه هم می‌توانند از قابلیت‌های روزافزون در جمع‌آوری کمک مالی و سلاح، از جمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برخوردار باشند، بسیار صادق است.”

آنها گفتند، بسیاری از موفق‌ترین شاخه‌های داعش در کشورهای آفریقای مرکزی و غربی هستند و بسیاری از شاخه‌های القاعده در سومالی و منطقه “ساحل” فعالیت دارند.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند، اینکه این تروریست‌ها در حال گسترش نفوذ و فعالیت خودشان به ویژه در سراسر مرز از مالی تا بورکینافاسو، ساحل عاج، نیجر و سنگال و همچنین تاخت و تاز از نیجریه تا کامرون، چاد و نیجر در غرب آفریقا هستند، مایه نگرانی شدید است. به گفته آنها، فعالیت این گروه‌های وابسته در سمت شرق از سومالی تا کنیا و موزامبیک تا تانزانیا گسترده شده است.

این هیات کارشناسی گفت: یکی از نگران‌کننده‌ترین تحولات در اوایل ۲۰۲۱، حمله گروه محلی وابسته به داعش به بندر استراتژیک و مهم گازی موزامبیک در نزدیکی مرز با تانزانیا و تصرف کوتاه آن و عقب‌نشینی با غنائم بود.

در مجموع این کارشناسان گفتند که کووید-۱۹ همچنان روی فعالیت تروریستی تاثیر میگذارد و هم داعش و هم القاعده همچنان “به آسیبی که این پاندمی به دشمنانشان وارد آورده است، نگاه می‌کنند اما هنوز نمی‌توانند روایت متقاعدکننده‌تری ارائه کنند.” این گروه گفت: در حالی که داعش به استفاده از این ویروس به عنوان سلاح می‌اندیشید، کشورهای عضو هیچ برنامه قاطعی برای اجرای این ایده نیافتند.

در این گزارش آمده است: در اروپا و دیگر مناطق غیردرگیر، قرنطینه و بسته شدن مرز که به دنبال کووید-۱۹ اجرا شد، تحریک و گردهمایی مردم را دشوار کرد، در حالی که افزایش خطر رادیکالی شدن آنلاین را به دنبال داشت.

این کارشناسان هشدار می‌دهند که حملات مذکور “ممکن است زمانی که محدودیت‌های حین پاندمی کاهش یابند، در نقاط بسیاری اجرا شوند.” این گروه گفت که در عراق و سوریه که هسته مرکزی درگیری برای داعش است، فعالیتهای این گروه افراطی به “یک شورش ریشه‌دار، بهره‌برداری از نقاط ضعف در امنیت محلی برای یافتن پناهگاه‌های امن و هدف قرار دادن نیروهای درگیر در عملیات ضد داعش” تبدیل شده است.

با وجود فشار ضد تروریسم زیاد از جانب نیروهای عراقی، این کارشناسان گفتند که حملات داعش در بغداد در ماه‌های ژانویه و آوریل “مقاومت این گروه را تایید کرد.” در خصوص استان ادلب سوریه هم کارشناسان می‌گویند، گروه‌های متحد با القاعده همچنان کنترل این منطقه را در دست دارند و شمار “شبه‌نظامیان تروریست بیش از ۱۰ هزار تن است.”

کارشناسان سازمان ملل همچنین گفتند: گرچه جابجایی محدود شبه‌نظامیان خارجی از این منطقه به دیگر مناطق درگیر دیده شده است، کشورهای عضو درباره احتمال چنین تحرکی به ویژه در افغانستان نگرانند، خصوصا اگر فضای آنجا بیشتر از حضور داعش یا گروه‌های متحد با القاعده استقبال کند.

در میانه، جنوب و جنوب شرق آسیا هم کارشناسان گفتند، داعش و وابستگان القاعده “همچنان به رغم ضررهای اساسی رهبری در برخی موارد و فشارهای مستمر نیروهای امنیتی، به کار خود ادامه می‌دهند.” این کارشناسان همچنین گفتند وضعیت ایمن الظواهری، رهبر القاعده نامشخص است و اگر او زنده باشد، بسیاری از کشورهای عضو ارزیابی می‌کنند که او بیمار باشد و این به چالشی برای رهبری القاعده بینجامد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.