ادعای طالبان بر تصرف ۹۰ درصد افغانستان/ تکذیب کابل

وزارت دفاع افغانستان ادعاهای طالبان مبنی بر کنترل ۹۰ درصد مرزهای این کشور را «یک دروغ محض» دانست.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت که این تبلیغات بدون «هیچ پایه و اساسی» مطرح شده‌اند. او در ادامه گفت که مرزها، شهرهای اصلی و محورهای اصلی تحت کنترل نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارند.شبه نظامیان طالبان که مدتی است به نبردی تمام عیار با نیروهای دولتی در افغانستان برخاسته‌اند مدعی کنترل بر ۹۰ درصد مرزهای این کشور شدند.

پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته بود که حدود ۹۰ درصد مرزهای افغانستان تحت کنترل آنها است. او در این خصوص به خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت که «حدود ۹۰ درصد مرزهای افغانستان از جمله مرز با تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران در دست ما است.
طالبان از ماه مه حملاتی همه‌جانبه و کامل را در بسیاری از نقاط از جمله مناطق شمالی علیه نیروهای دولتی آغاز کرده‌‌اند و این در حالیست که نیروهای خارجی در حال سازماندهی عملیات برای خروج کامل از این کشور تا پایان ماه اوت هستند.

شبه‌نظامیان که پیش‌تر نیز مدعی تسلط بر ۸۵ درصد از خاک افغانستان شده بودند تاکنون چندین ولسوالی در ولایت‌های مختلف را تحت کنترل خود درآورده و ضمن تصرف پست‌ها مرزی و مناطق وسیع روستایی، بسیاری از شهرهای بزرگ را تحت محاصره قرار داده‌‌‌اند.

گزارش برخی رسانه‌های از جمله فرانس‌پرس حکایت از آن دارد که نیروهای دولتی در اغلب مناطق مقاومت زیادی در برابر حملات طالبان از خود نشان نداده وهم اکنون تنها کنترل برخی مراکز ولایت‌ها و محورهای اصلی را در دست دارند.

این در حالیست که سهیل شاهین عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان در قطر در تازه‌ترین اظهارات خود به سی‌ان‌ان گفت که شبه‌نظامیان به دنبال تشکیل یک دولت فراگیر و اسلامی هستند و قصد تصرف نظامی افغانستان را ندارند.

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.