بان کی‌مون: رویکرد اسرائیل اجرای آپارتاید است

دبیرکل سابق سازمان ملل رویکرد اسرائیل در سرکوب‌ فلسطینی‌ها را آپارتاید و در راستای دائمی کردن اشغالگری‌ها دانست.

بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل در مطلبی برای روزنامه فایننشال تایمز نوشت، رویکرد جدید در مساله اسرائیل و فلسطین باید حرکت از روند صلح دیرینه باشد. سیاست‌های بین‌الملل در قبال مساله مذکور باید در راستای به رسمیت شناختن عدم تقارن بنیادی بین دو طرف باشد.

وی در ادامه نوشت: این یک درگیری بین دو طرفِ برابر نیست که بتوان از طریق گفتگوهای دو جانبه،‌ اقدامات ایجاد اعتماد یا توالی متقابل گام‌ها که همان ابزار قدیمی حل و فصل درگیری‌هاست، آن را حل کرد. این یک درگیری بین دولت قدرتمند یعنی اسرائیل و فلسطینی‌های تحت کنترل از طریق اشغالگری بی‌پایان است.

بان کی‌مون که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ دبیرکل سازمان ملل بود همچنین این را گفت، مشخص است که اسرائیل در تلاش است اشغالگری خود در سرزمین‌های فلسطین و سلطه ساختاری بر مردم فلسطین را دائمی کند. این امر به رژیم‌های قانونی دوگانه تحمیل شده در سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل – همراه با اقدامات غیرانسانی و توهین آمیز که علیه فلسطینی‌ها انجام می‌شود – اهمیت تازه‌ای می‌بخشد که منجر به وضعیتی می‌شود که مسلما و قطعا آپارتاید است.

دبیرکل سابق سازمان ملل همچنین نوشت، فقدان مسئولیت پذیری به اسرائیل اجازه داده تا به سیاست‌های سرکوبگرایانه خود علیه فلسطینی‌ها ادامه دهد که شامل گسترش شهرک سازی‌ها و اشغالگری‌ها می‌شود و نقض قوانین بین‌المللی است. بیانیه‌هایی در حمایت از حقوق برابر، امنیت و رفاه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در برابر سیاست‌ها و اقداماتی که به طور فعال این اصول را تضعیف می‌کند، توخالی و بی معناست.

اظهارات این دبیرکل سابق سازمان ملل چند هفته پس از آن مطرح شد که دیده‌بان حقوق بشر نیز اسرائیل را به آپارتاید علیه فلسطینی‌ها متهم کرد.

پیشتر نیز گروه‌ حقوق بشر اسرائیلی B’Tselem نیز در گزارش ژانویه خود به همین ارزیابی رسیده بودند.

آنها در گزارش خود آورده‌اند: رژیم اسرائیل که تمام سرزمین‌های بین رود اردن و دریای مدیترانه را کنترل می‌کند، می‌خواهد برتری یهودیان را در کل منطقه پیش ببرد و تقویت کند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.