مفتی مصر: مدرن‌سازی ابزار و روش‌های گفتمان دینی ضروری است

مفتی مصر با توجه به چالش‌های موجود در مسیر گفتمان دینی، مدرن‌سازی لوازم و ابزارها و روش‌های سنتی و یافتن سازوکارهای جدیدی که همگام با پیشرفت علمی و فناوری باشد را ضروری دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، شوقی علام، مفتی جمهوری مصر، در گفت‌وگو با برنامه «تحت‌الشمس» که از شبکه ماهواره‌ای الشمس الیوم پخش می‌شود، گفت: دارالافتاء مصر با هوشیاری و دقت تمام با مسائل روز برخورد می‌کند و در فقه به یکی از مذاهب چهارگانه اکتفا نمی‌کند بلکه از آراء مجتهدین بزرگ در تمام مذاهب استفاده می‌کند و منافع مردم و کشور را تا جایی که مخالف با دین اسلام نباشد، در نظر می‌گیرد.

مفتی جمهوری مصر تأکید کرد: گفتمان دینی، امروزه با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که شاید مهمترین آنها چالش‌هایی باشد که امنیت و آرامش کل جامعه را تهدید می‌کند. لذا مقابله و رویارویی با چنین چالش‌هایی ضرورت دارد.
وی افزود: در همین راستا مدرن‌سازی لوازم و ابزارها و روش‌های سنتی و یافتن سازوکارهای جدیدی که همگام با پیشرفت علمی و فناوری باشد و همچنین درک لازم برای برخورد با اندیشه‌های افراطی که دشمنان دین اسلام از آنها برای تخریب امت اسلامی و از بین بردن اصول و ارزش‌های آن و اشاعه افراط‌گرایی و تروریسم سوء‌استفاده می‌کنند، ضرورت دارد.

شوقی علام با تأکید بر میانه‌روی در انتقال میراث اسلامی گفت: امت اسلامی در طول تاریخ خود تلاش کرده است تا با احکام شرعی زندگی خود را هماهنگ کند چرا که ماهیت دین شریف اسلام را به درستی و بر اساس مقصود خدا و رسولش درک کرده است. لذا انسان مسلمان باید بر اساس قوانین شرعی رفتار کرده و به تقویت اصول و ارزش‌های ثابت دین اسلام اهتمام داشته باشد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.