طرح‌ریزی مصر برای غزه

منابع آگاه مصری برخی جزئیات طرح مصر برای آینده نوار غزه و راهکارهای پیشنهادی برای توقف جنگ و تشکیل دولت فلسطین را فاش کردند.

منابع آگاه مصری در مصاحبه با العربی الجدید اعلام کردند: طرح مصر برای آینده نوار غزه مبتنی بر الحاق جنبش حماس به تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه امنیت فلسطین و ابقای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان یک رئیس افتخاری است. این اقدام به دلیل ایجاد ساختاری است که به امنیت ملی مصر، فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی آسیب نزند.

چشم انداز مصر بر ایجاد یک نقشه راه جدید مبتنی است که تیمی از کارشناسان جغرافیایی روی آن کار می‌کنند و اجازه تشکیل مجدد دولت فلسطین و از بین بردن برخی شهرک‌های ساخته شده توسط رژیم صهیونیستی و ایجاد مناطق عاری از سلاح بین اراضی فلسطین و اراضی اشغالی را می‌دهد.

این منابع درباره ساختار دولت فلسطین اعلام کردند، طرح مصر شامل آشتی ملی فراگیر فلسطین و تشکیل دولت تکنوکرات از بین اسامی پیشنهاد شده‌ است. این طرح شامل تشکیل دولت توسط سلام فیاض، نخست وزیر سابق فلسطین طی یک مرحله انتقالی سه ساله است. مصر در تشکیل این دولت به همراه یک شریک عربی، بین‌المللی یا سازمان ملل ضامن خواهد بود.

این منابع اعلام کردند، پیش بینی‌ها درباره جنگ کنونی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی برای جدا کردن شمال غزه و پاکسازی آن و اجرای یک عملیات مهم قبل از سیطره بر آن و بر عهده گرفتن امنیت در این منطقه برنامه‌ریزی می‌کند، اما در جنوب نوار غزه اراضی هم مرز با مرزهای فلسطین بمباران می‌شوند و این مساله موجب تشدید وخامت وضعیت میدانی می‌شود و موج آوارگی جدیدی در فلسطین را ایجاد می‌کند و این مساله‌ای است که دولت مصر کاملا با آن مخالف است. مصر احتمالا مجبور خواهد شد تا از تعدادی از آوارگان استقبال کند.

این منابع درباره رویکرد مصر در خصوص وضعیت غزه اعلام کردند، موضع مصر ثابت بوده و آن مخالفت با هرگونه کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها و لزوم ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و بازگشت به مذاکرات برای تحقق صلح فراگیر و عادلانه بر اساس توافق اسلو است.

حسام الدجنی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطین اعلام کرد: هر کدام از این گزینه‌ها اگر در چارچوب مذاکرات ملی در فلسطین بررسی شود، تمام طرف‌ها با آن موافقت خواهند کرد چرا که منافع ملی را محقق خواهد کرد و از هرگونه قیمومیت غربی یا طرف دیگری به دور است.

وی گفت: سناریو قوی‌تر در زمان کنونی توقف جنگ و پایان دادن کامل به محاصره ظالمانه ملت غزه و بازگشایی تمام گذرگاه‌ها و اجازه دادن به استفاده از منابع است. این مساله در کنار یک رویکرد سیاسی برای تشکیل دو دولت است. همچنین ایجاد یک گذرگاه انسانی و برگزاری کنفرانسی برای بازسازی غزه مطرح است.

در این راستا رامی شعث، فعال سیاسی مصری فلسطینی گفت: برگزاری انتخابات برای ایجاد رهبری فلسطینی واقعی که نماینده ملت فلسطین باشد، لازم است. این انتخاباتی است که اسرائیل سه بار مانع برگزاری آن شد. این مساله تنها با آزادی اسرایی از جمله مروان البرغوثی و احمد سعدات اتفاق می‌افتد. این‌ها شخصیت‌های سیاسی هستند که توانایی متحد کردن فلسطینی‌ها را دارند. در نتیجه موضوع مهم ابتدا توقف درگیری و کشتار جمعی فلسطینی‌ها و تبادل کامل اسرا و آزادی تمام زندانیان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

ایاد القرا، پژوهشگر و نویسنده فلسطینی نیز گفت: چنین طرح‌هایی غیر قابل اجرا است چرا که جنگ به پایان نرسیده‌است و اسرائیل نیز اهداف خود را محقق کرده‌است. آمریکا چشم انداز واضحی برای تعامل با مرحله مابعد جنگ غزه ندارد چرا که قبول برخورد با این مساله که جنبش حماس به پایان رسیده، دشوار است.

وی گفت: حماس آمادگی همکاری را دارد و و با درخواست‌های مصر و قطر برای مذاکره درباره مشارکت در حکومت در فلسطین برخورد مثبتی داشته‌است. هرچند خود تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در موضع اتهام است و از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل متهم شده‌است.

بامداد جمعه آتش‌بس موقت بین حماس و اشغالگران با میانجیگری قطر و مصر پایان یافت؛ آتش‌بسی که به مدت هفت روز ادامه یافت و طی آن اسرا و بازداشت‌شدگانی مبادله شدند و کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شد.

بلافاصله پس از پایان آتش‌بس، اشغالگران جنگ خود را با غزه از صبح جمعه آغاز کردند و از صبح مناطق مختلفی را در شمال، مرکز و جنوب نوار غزه هدف قرار دادند و ده‌ها تن را شهید کرده و صدها زخمی برجای گذاشتند.

رژیم صهیونیستی از هفت اکتبر گذشته جنگی ویرانگر را در نوار غزه به راه انداخته‌است که به گفته مقامات فلسطینی و منابع سازمان ملل، علاوه بر یک فاجعه انسانی بی‌سابقه، زیرساخت‌های بسیاری را تخریب کرده و هزاران شهید غیرنظامی که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند، بر جای گذاشته‌است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.