شکستن “تابوی فلسطین” در سیاست آمریکا

آنچه دیروز ممنوع بود امروز مجاز شده است؛ ذکر نام فلسطین که در محافل سیاسی آمریکا برای سال‌های طولانی ممنوع بود امروز در کنگره مطرح می‌شود و به یک موضوع اساسی بدل شده است و نمایندگان آمریکایی حتی می‌توانند در حمله به اسرائیل از واژگان و مفاهیمی چون اشغالگری، شهرک سازی و بازگشت آوارگان سخن بگویند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط نوشت، فشار مردم آمریکا و تظاهرات گسترده که طی روزهای اخیر شهرها و ایالت‌های بزرگ این کشور را فراگرفته است روند معادلات سیاسی را که در طول سال‌های طولانی در واشنگتن ثابت و شناخته شده بود، تغییر داد و بازتاب شعارهای مردمی در گوشه‌ و کنار کنگره دولت را مجبور کرد مطالبات آنها را در نظر گرفته و به مساله فلسطین توجه کند.

از نظر تاریخی در سال ۱۹۸۸ هنگامی که جیمز زاگبی، بنیانگذار انستیتوی مطالعات عربی آمریکایی، دموکرات‌ها را وادار کرد که ذکر حاکمیت فلسطین را در برنامه خود بگنجانند، رهبران حزب با هشدار واضحی پاسخ دادند: “گفتن این کلمه جهنم به راه می‌اندازد” و به این ترتیب مساله و کلمه “فلسطین” بدون هیچ رأیی مسکوت باقی ماند.

اما تغییر اخیر تنها به دفاع از فلسطینی‌ها محدود نمی‌شود بلکه به حمله به رژیم صهیونیستی تبدیل شده و واژه‌هایی مثل اشغالگر، شهرک سازی، بازگشت آوارگان در واشنگتن قابل بررسی و قابل شنیدن شده است و دیگر دموکرات‌های چپ‌گرا از گفتن آن خجالت نمی‌کشند.

در حالی که دولت آمریکا با درگیری رو به رشد در فلسطین به عنوان یک چالش دیپلماتیک بسیار حساس برای متحد قدیمی خود برخورد می‌کند، چپ‌گراها به این مساله به عنوان مساله عدالت و نژادپرستی نگاه می‌کنند که به شدت با سیاست‌های آمریکا علیه فلسطینی‌ها در ارتباط است.

فعالان سیاسی و رهبران موج خشم سراسری در خیابان‌ها و شهرهای اصلی آمریکا در حمایت از فلسطین مانند جنبش “زندگی سیاهان مهم است” و سایر جنبش‌ها نیز حقوق فلسطین و درگیری مداوم چندین دهه‌ای در فلسطین را کاملا با مشکلات اجتماعی خود مرتبط می‌دانند و مساله فلسطین دلایلی مانند بد رفتاری پلیس، شرایط مهاجران در مرزهای آمریکا و مکزیک و دیگر پرونده‌ها و مسائل داخلی را به آنها یادآوری می‌کند.

با حضور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، حمایت سنتی آمریکا از رژیم صهیونیستی از منظر سیاسی محل سوال است و با وجودی که بایدن حمایتش از رژیم صهیونیستی را در طول نزدیک به ۵۰ سال تشریح کرده است اما امروز شروط بحث و بررسی در محافل دموکراسی نسبت به ۵۰ سال پیش تغییر می‌کند.

رهبران بزرگترین لابی حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا یعنی کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی مشهور به آیپَک بر حمایت کاخ سفید و کنگره استناد می‌کنند و می‌گویند حمایت چندین میلیارد دلاری آمریکا در قالب کمک‌های سالانه به رژیم صهیونیستی ادامه دارد اما با این همه حتی سناتور رابرت منندز، رئیس کمیسیون روابط خارجه در سنا که به حمایت قوی از رژیم صهیونیستی معروف است، روز شنبه در اقدامی نادر حملات اخیر رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

کوری بوش از نمایندگان کنگره آمریکا و از فعالان جنبش “زندگی سیاهان مهم است” هم در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت: ما با ارسال پول برای تامین بودجه نظامی پلیس، اشغالگر، سازمان های سرکوب و درگیری‌های خشونت آمیز مخالفیم. وی همچنین گفت: تا زمانی که همه فرزندان ما در امنیت باشند ما به مبارزه برای حقوق خود در فلسطین ادامه خواهیم داد.

رشیده طلیب، نماینده فلسطینی- آمریکایی کنگره هم گفت، مساله فلسطین عملا در کنگره مطرح است و فلسطینی‌ها نیز قبل از محکومیت دولت آپارتاید رژیم صهیونیستی مانند سایر مظلومین مستحق دفاع هستند.

جدل میان دموکرات‌ها، دودستگی دیرینه‌ای را میان یهودیان آمریکا که غالبا گروهی دموکرات سکولار هستند، نشان می‌دهد؛ نسل قدیمی‌تر در میان افزایش جهانی یهود ستیزی، رژیم صهیونیستی را اصلی‌ترین شریان حیات می‌دانند و رای دهندگان جوان دنبال هماهنگی میان سیاست‌های راست‌گرای دولت صهیونیستی و ارزش‌های لیبرال خود هستند.

نظرسنجی که مرکز تحقیقات پیو هفته پیش منتشر کرده، نشان می‌دهد دو سوم یهودیان آمریکایی ۶۵ سال به بالا خودشان را به لحاظ احساسی وابسته به رژیم صهیونیستی می‌دانند در حالی که این مساله تنها بین ۴۸ درصد از یهودیان زیر ۳۰ سال صدق می‌کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.