حذف نامزد محجبه از کارزار انتخاباتی حزب حاکم فرانسه

در پی انتشار پوستر تبلیغاتی نامزدهای حزب «جمهوری به پیش»، حزب حاکم فرانسه با حضور سارا ذمهی، زن محجبه فرانسوی برای انتخابات محلی مونپولیه، دبیر کل این حزب اعلام کرد از نامزدی که نماد مذهبی دارد، حمایت نمی‌کند.

داشتن حجاب یا هر نشانه مذهبی دیگر برای کاندیداهای انتخابات در فرانسه ممنوع نیست. با این حال و در زمانی که احزاب اصلی در این کشور تلاش می‌کنند تا هر یک خود را «لائیک‌ترین» جریان سیاسی معرفی کنند، انتشار عکس یک نامزد با حجاب آن هم به‌عنوان نماینده «حزب حاکم» انتقادهای تندی را از سوی جریان‌های رقیب و شمار گسترده‌ای از هواداران «جمهوری به پیش» در پی داشت.

استانیسلاس گرینی، دبیر کل حزب جمهوری به پیش، اعلام کرد از کاندیدای محجبه حمایت نخواهد کرد. ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه این تصمیم آقای گرینی را شجاعانه توصیف کرده است.

شعار کاندیداهای انتخابات محلی، دست‌کم تا پیش از حذف خانم ذمهی «متفاوت اما متحد برای شما» بود. حزب «جمهوری به‌پیش» در پی کارزار امانوئل ماکرون برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ و در ابتدا با نام «به‌پیش» و پس از آن به‌منظور پیروزی در انتخابات پارلمانی همان سال ساخته شد.

امانوئل ماکرون و حامیانش در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۴ سال پیش رویه جمهوری فرانسه در برخورد با مذهب و به‌ویژه مسلمانان را مورد انتقاد قرار می‌دادند. اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر و همزمان با تشدید رقابت میان جریان‌های میانه‌رو، راست و راست افراطی برای جلب نظر شهروندان، و همچنین بازگشت حملات تروریستی تلاش برای زدودن نشانه‌های اجتماعی اسلام در این کشور به شدت بالا گرفته است.

انتخابات محلی فرانسه به دلیل شیوع ویروس کرونا با نزدیک سه ماه تاخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا قرار است ماه ژوئن امسال برگزار شود. نظرسنجی‌ها حاکی از احتمال کسب رای بالاتر از همیشه از سوی حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن است.
منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.