ادامه درگیری‌ها در قدس و حمایت اعراب ساکن اسرائیل از فلسطینی‌ها

پس از رویدادهای ملتهب و درگیری‌های گسترده در حرم شریف و کوی و برزن‌های اطراف آن در شرق بیت‌المقدس، از یک ‌سو تدابیر و شمار نیروهای امنیتی اسرائیل برای مقابله با برخوردهای احتمالی افزایش یافته و از سوی دیگر، هزاران عرب ساکن اسرائیل در راه رفتن به حرم برای پیوستن به فلسطینیان هستند.

رویدادهای جمعه‌شب گذشته که از محوطه داخلی حرم شریف آغاز شد و تا ساعات طولانی در مناطق فلسطینی‌نشین اطراف آن ادامه یافت، شدیدترین و خشونت‌بارترین درگیری‌ها در این منطقه حساس برای مسلمانان در چهار سال گذشته بود. از میان ده‌ها هزار فلسطینی که برای برگزاری نماز در آخرین جمعه ماه رمضان وارد مساجد حرم شده بودند، صدها نفر پس از افطار برای اعتکاف در آستانه شب قدر در محل باقی‌ مانده بودند که درگیری شدید میان آنها و نیروهای امنیتی اسرائیل به یک سلسله تعقیب و گریز و شلیک گاز اشک‌آور در داخل حرم و محل‌های اطراف کشیده شد.
در این رویدادها تا ساعات اولیه بامداد شنبه بیش از 200 نفر از فلسطینیان زخمی شده و دست‌کم 17 نیروی پلیس و گارد مرزی اسرائیل نیز مجروح شدند. فلسطینیان با گلوله لاستیکی، بمب‌های صوتی و استنشاق گاز اشک‌آور زخمی شده و نیروهای امنیتی بر اثر اصابت سنگ یا اجسامی که تظاهرکنندگان پرتاب می‌کردند، جراحت برداشتند. پلیس و گارد مرزی اسرائیل شمار نامعلومی از فلسطینیان را در این رویدادها بازداشت کرده است. آن‌طورکه رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، فلسطینیان با برافراشتن پرچم حماس در حرم و سردادن شعارهایی در حمایت از حماس تأکید داشتند که آماده «مقاومت» برای دفاع از ساکنان فلسطینی شرق اورشلیم، از جمله در محله «شیخ جراح» هستند. خشم فلسطینیان هم‌زمان با ماه رمضان از عزم اسرائیل برای تخلیه و اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محله «شیخ جراح» شعله‌ور شده است. «شیخ جراح» در هفته‌های گذشته شاهد تظاهرات در اعتراض به اقدام اسرائیل در اخراج شماری از ساکنان فلسطینی بوده اما تجمع‌های اعتراضی در یک هفته اخیر به امری روزانه مبدل شده بود. ظاهرا اقدام یک نماینده راست‌گرای دوره جدید مجلس اسرائیل به نام ایتامار بن‌گویر در برپاکردن «دفتر نمایندگی» در یک خانه در نزدیکی «شیخ جراح» بر آتش خشم فلسطینیان افزوده است. بن‌گویر به درخواست نخست‌وزیر برای ترک محل پاسخ نداده و شماری از هواداران او با حضور در محل، با فلسطینیان و اسرائیلی‌هایی که به حمایت از فلسطینیان به محل می‌آیند، درگیر شده‌اند. راندن فلسطینیان از شماری از خانه‌های «شیخ جراح» با این «استدلال» که «در مالکیت یهودیان است»، صورت گرفته است. به گزارش سایت اسرائیلی وای‌نت، اختلافات یهودیان و اسرائیل بر سر مالکیت برخی خانه‌ها در این منطقه به قرن نوزدهم بازمی‌گردد اما فلسطینیان گفته‌اند که نخواهند گذاشت «نکبت دوم» رخ دهد. در این میان رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که با وجود تشدید بحران در شرق اورشلیم، هزاران عرب شهروند اسرائیل، به‌ویژه از بخش‌های شمالی، با اتوبوس و خودروهای شخصی خود روز گذشته در راه رفتن به این شهر برای حضور در حرم شریف هستند.
رویدادهای خشونت‌بار شرق اورشلیم، واکنش دولت‌ها و سازمان‌های متعدد فلسطینی و نهادهای جهانی را در پی داشته است. بسیاری از این واکنش‌ها در نکوهش اسرائیل به‌عنوان عامل مسلط بر شرق اورشلیم صادر شده و این رژیم به آرام‌کردن اوضاع فراخوانده شده است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در تلویزیون این تشکیلات، به اسرائیل «هشدار جدی» داد که مسئول عواقب این بحران است.
منبع: شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.