واکنش سازمان‌های بین المللی به تعویق انتخابات فلسطین

در پی تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای تعویق انتخابات، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از رهبران فلسطینی خواست هرچه سریعتر تاریخ جدیدی برای انتخابات تعیین کنند و از تشدید اختلاف و خشونت بپرهیزند. اتحادیه اروپا نیز با محکوم کردن تصمیم تعویق انتخابات، خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات شد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در به تاخیر انداختن انتخابات در مناطق فلسطینی به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرد که تاریخ جدید برای برگزاری انتخابات باید بدون تاخیر اعلام شود.

وی گفت: تصمیم برای به تاخیر انداختن انتخابات برنامه‌ریزی شده فلسطین از جمله برگزاری انتخابات پارلمانی فلسطین که برای ۲۲ مه سال جاری میلادی قرار بود، برگزار شود، به شدت ناامید کننده است.

همزمان، تور وینسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از رهبران فلسطینی خواست تاریخ جدیدی را برای انتخابات قانونگذاری تعیین کنند.

وینسلند در بیانیه‌ای گفت: ” من ناامیدی و سرخوردگی بسیاری از فلسطینیان را که به وضوح تمایل خود را برای تحقق حقوق دموکراتیک خود پس از نزدیک به ۱۶ سال ابراز کرده‌اند، درک می‌کنم.”

وی ادامه داد: “با توجه به حمایت گسترده بین المللی، من فلسطینیان را به ادامه راه دموکراتیک تشویق می‌کنم. برگزاری انتخابات شفاف و فراگیر در سرتاسر فلسطین ، از جمله قدس شرقی که در توافق نامه‌های قبلی ذکر شده است، برای تجدید مشروعیت نهادهای فلسطینی و تقویت وحدت ملی در فلسطین لازم است.”

وی گفت: “این موضوع زمینه را برای مذاکرات معنادار با هدف پایان دادن به اشغالگری و تحقق راه حل “دو کشوری” بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافق‌های قبلی را فراهم خواهد کرد.”

وینسلند گفت: “سازمان ملل از تقویت نهادهای ملی فلسطین حمایت می‌کند. تعیین یک تاریخ جدید و به موقع برای انتخابات گام مهمی در اطمینان بخشیدن به مردم فلسطین خواهد بود مبنی بر این که صدای آنان شنیده می‌شود.”

این مسئول سازمان ملل همچنین هشدار داد که “وضعیت بلا تکلیفی طولانی موجب پیچیده تر شدن اوضاع شکننده کنونی می‌شود.”

او همچنین از همه طرف‌ها خواست که خویشتندار بوده و کار را به خشونت نکشند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.