موعودگرایی در آیین زرتشت

«موعود یا مهدی خواهد آمد. مشخص نیست چه زمانی می آید اما ما باید زمینه را با مثبت‌نگری و راستی آنچنان در خودمان نهادینه کنیم که جز راست نپوییم جز نیک نجوییم تا آرمان‌های خداپرستانه مان محقق شود.» این بخشی از سخنان رهبر دینی زرتشتیان در آستانه ولادت امام زمان(عج) است.

به گزارش ایسنا، در همایش اندیشه منجی‌گرایی که هم اکنون با حضور اندیشمندان و محققان و پژوهشگران ادیان توسط موسسه پویافکر در حال برگزاری است، اردشیر خورشیدیان رهبر دینی زرتشتیان در سخنرانی با عنوان «منجی در دین زرتشت» با اشاره به معنای منجی‌گرایی اظهار کرد: منجی‌گرایی یعنی که نجات‌بخشی خواهد آمد و دنیا را از پلیدی‌ها  و ناراستی‌ها پاک خواهد کرد و  هرچه نیکی و راستی در جهان هست را گسترش و مانند خورشید است. در تمامی ادیان منظور از منجی‌گرایی یکی ‌است، مسلمانان به مهدویت قائلند ما به سوشیانت، همینطور مسیح در مسیحیت. پس همه ادیان از منجی‌گرایی صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: در انتخاب نیک‌ترین‌ها انسانیت بالاتر از همه قرار می‌گیرد. راست از دروغ بایستی جدا شود با وجود اینکه خدا یکی‌ است، منجی وجود دارد، خواهد آمد و شکی در آن نیست. علم نیز این موضوع را ثابت کرده است. جهان باید رستاخیز نهایی نداشته باشد. منجی عدالت می‌گستراند و بالاخره انسان روزی مشمول محبت منجی می‌شود تا از پلیدی و دروغ پاک شود و ما باید بتوانیم به او کمک کنیم، سرباز راستین او باشیم تا جهان از داد و نیکی سرشار شود. ایده‌آل تمام بشریت در همه جهان این است که منجی بیاید حتی منکرین نیز امید دارند که این به حقیقت بپیوندد.

وی ضمن اشاره به دین زرتشت و پدیده ظهور منجی در این دین گفت: در گاتاها؛ کتاب آسمانی زرتشتیان که شبیه قرآن مجید یا کتب مقدس دیگر است زرتشت خود را سوشیانت می‌نامد. سوشیانت به معنی سودرسان‌ترین انسان است که سرشار از معنویت و اخلاق نیک است.

رهبر زرتشتیان ایران ادامه داد: آشوزرتشت از نظر ما قدیمی‌ترین فردی است که از منجی صحبت می‌کند اما اینطور نیست که بگوییم همه از ایشان اقتباس کرده‌اند، هرچیزی می‌تواند بارها کشف شود. آشوزرتشت، سوشیانت را یک انسان آرمانی، دانا، باوجدان، پاک می‌داند که به شکل انسان ظهور می‌کند و زمانی خواهد آمد که ما به اندازه‌ای به دانش قوی مجهز شده باشیم که بتوانیم به ایشان در انتشار راستی، نیکی و اهداف دادگسترانه کمک کنیم، بنابراین یک عقل سلیم نمی‌تواند این روایات خشونت‌گرایانه را برای ایشان بپذیرد.

اردشیر خورشیدیان تاکید کرد: ما نیز در دین زرتشت به کتاب و سنت پایبندیم و هرکس می‌تواند به خردورزی و وجدان‌پروری برسد. هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. اعتقاد ما این است که آمدن سوشیانت پایان گیتی نیست بلکه پایان بدی‌ها، ناراستی‌ها و پلیدی‌هاست. داد و راستی سراسر جهان را خواهد گرفت. مسلماً موعود یا مهدی خواهد آمد. مشخص نیست چه زمانی می‌آید اما ما باید زمینه را با مثبت‌نگری و راستی آنچنان در خودمان نهادینه کنیم که جز راست نپوییم جز نیک نجوییم تا آرمان‌های خداپرستانه ما محقق شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.