توقف جنگ یمن در راس اولویت‌های دولت بایدن

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا گفت دولت جدید آمریکا در میان همه مسائل مهم سیاست خارجه، بر بحران و جنگ یمن متمرکز شده‌است و پرونده یمن و بحران انسانی آن را در راس اولویت‌های خود قرار داده‌است.

ساموئل وربرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز عربی اظهار کرد که پرونده یمن و حل و فصل سیاسی بحران انسانی ملت این کشور از طریق مذاکره در رأس اولویت‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قرار دارد.

وی افزود: آمریکا بر صلح و ثبات در منطقه تمرکز خواهد کرد. چالش‌های بزرگی در منطقه وجود دارد و آمریکا نیز منافع بزرگی در منطقه از جمله لیبی، سوریه، ایران و خلیج (فارس) دارد، اما تمرکز بر یمن از این منظر صورت گرفته است که بایدن به عنوان یک سناتور سابق در مجلس سنا و معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، به خوبی می‌داند که مهم‌ترین مسأله در منطقه پایان دادن به جنگ‌ها است.

وربرگ ادامه داد: سال‌هاست که ملت یمن از جنگ رنج می‌برند و به همین دلیل بایدن در سخنرانی‌اش در وزارت خارجه بر وضعیت یمن تأکید کرد.

وی تأکید کرد: بدون شک اولویت دولت آمریکا پرونده یمن خواهد بود و تعیین تیموتی لیندرکینگ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن تأیید کننده این مسئله است، لیندرکینگ دیپلماتی با سابقه است و تمامی مقامات منطقه او را به خوبی می‌شناسند و او فرد مناسبی برای این منصب است.

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه آیا بایدن برای خاتمه دادن به جنگ یمن یک دیدگاه و چشم‌انداز عملی جدید در پیش گرفته است یا خیر، گفت: بله، اولین و مهم‌ترین مسأله این است که بر روی دستیابی به یک توافق مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره تمرکز کنیم؛ چراکه هیچ راه حل نظامی برای جنگ در یمن وجود ندارد و این موضوع از سال‌ها پیش مشخص شده است.

وی در ادامه با چشم پوشی از حملات روزانه ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات به مناطق مختلف و ملت بی‌سلاح یمن گفت: ما می‌دانیم که عربستان و امارات در معرض حملات حوثی‌ها (انصار الله) قرار دارند و ما در آینده با تمامی طرف‌ها گفت‌وگو خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.