بایدن و رؤیای تحقق مطالبات شهروندان مسلمان

بسیاری از کارشناسان آمریکایی عرب‌تبار بر این باورند که رأی شهروندان مسلمان پیروزی در انتخابات را برای بایدن رقم زد. حال باید دید آیا واقعاً جایگاه اقلیت مسلمان در دولت جدید آمریکا در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت و مطالبات آن‌ها محقق خواهد شد.

به گزارش القدس العربی، انتظار می‌رود که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و بعد از اتمام حصر در دوره ترامپ، اقلیت مسلمان در آمریکا گامی رو به جلو بردارند.

بنابر منابع خبری آمریکا، این گام‌های رو به جلو سبب ایجاد روابط مثبت بین بایدن و اقلیت مسلمان در حمایت از مسائل مرتبط با عرب‌ها به ویژه مسائل مربوط به آزادی‌خواهی خواهد شد.

به گفته مصطفی یوسف، کارشناس عرب مسائل سیاسی در آمریکا، بارزترین این گام‌ها، متوقف کردن تبعیض نژادی و تعامل با اقلیت‌ها بر پایه برابری، حقوق شهروندی و تمرکز بر خدمات درمانی و حمایت از مسائل مرتبط با حیطه مردمان عرب است.

طبق نظرسنجی شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی، که مرکز آن در واشنگتن است، بیش از یک میلیون مسلمان در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی داده و ۶۹ درصد آرا متعلق به بایدن است؛ در حالی که ترامپ فقط ۱۷ درصد آرا را از این اقلیت کسب کرد.

آمریکایی‌های عرب‌تبار از هر قوم و ملیتی موفق به شرکت در انتخابات شدند و برای حمایت از بایدن توانستند با ۴۰ هزار شهروند عرب در یک روز ارتباط برقرار کنند.

بایدن در ۱۳ نوامبر گذشته با پیروزی در ایالت جورجیا و احتساب ۱۶ کرسی در مجمع انتخاباتی توانسته بود که پیروزی خود را تقویت کند و بدین وسیله تعداد آرایی را که از مجمع انتخاباتی کسب کرد به ۳۰۶ رأی رسید.

دلایل حمایت مسلمانان از بایدن

اسامه جمال، دبیرکل شورای آمریکایی سازمان‌های اسلامی، که بزرگترین سازمان اسلامی این کشور است، تأکید می‌کند: اقلیت مسلمان به چند دلیل نقش قابل توجهی را در انتخابات آمریکا ایفا کرده‌اند؛ اولین دلیل طبق گفته جمال، دشمنی علنی ترامپ با اقلیت مسلمان از زمان روی کار آمدن او بود.

ترامپ به تمام وعده‌هایی که به گروه راست افراطی و معاند اسلام داده بود، که نمونه بارز آن صدور قانون منع ورود اتباع مسلمان از هفت کشور اسلامی است، جامه عمل پوشاند.

او می‌افزاید: بدیهی است که جمعیت زیادی به دلایل دیگری برضد ترامپ رأی دهند، از جمله تبعیض نژادی علنی او با اقلیت‌ها، نبود بیمه درمانی و سوءمدیریت او در شیوع کرونا از عوامل شکست او در انتخابات بود و همچنین ادبیات و رفتارهای او شایسته ریاست‌جمهوری آمریکا نبود.

اسامه جمال بحران‌های جهان عرب و ترغیب مردم به سوی بایدن را به هم مرتبط می‌داند و معتقد است حمایت نامحدود ترامپ از اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دسامبر ۲۰۱۷ نیز از عوامل پیروزی بایدن بود.

او همچنین دفاع ترامپ از دیکتاتورهای مرتجع عرب و حمایت از عربستان در قتل خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد خاندان سعودی، را نیز در شکست ترامپ مؤثر می‌داند.

مسلمانان به پیروزی بایدن کمک کردند

عبدالموجود دردیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی مصری آمریکایی (مستقر در واشنگتن)، در این باره می‌گوید: از آنجا که مسلمانان در زمان ترامپ از داخل و خارج مورد تبعیض و اهانت‌های زیادی قرار گرفته بودند، می‌توان نقش اقلیت مسلمان را در پیروزی بایدن بارز و پررنگ دانست.

دردیری ادامه می‌دهد: بایدن مسلمانان را جزء اصیل تنوع اقلیت‌ها در آمریکا می‌داند، برعکس ترامپ که اقلیت مسلمان را کنار می‌زند. این گروه‌های اقلیت نقش سرنوشت‌سازی را در چند ایالت ایفا کردند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مینه‌سوتا، پنسیلوانیا، نیوجرسی و جورجیا اشاره کرد.

اقلیت مسلمان و عرب در تمام سطوح و در بیشتر ایالت‌ها در انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا متفق‌القول بوده و در یک روز حدود ۴۰ هزار شهروند مسلمان با یکدیگر هم‌پیمان شدند. مصری‌های طرفدار دموکراسی با قوت تمام از بایدن حمایت کردند.

برای نمونه در مینه‌سوتا گروهی از جوانان مصری، عرب و مسلمان پیمانی متشکل از تمام اقلیت‌ها ترتیب دادند و در ایالت‌های مختلف به حمایت از بایدن پرداختند.

رئیس مرکز گفت‌وگوی مصری آمریکایی بر این باور است که اقدامات روبه جلو در حق اقلیت مسلمان از تأثیرات خوب پیروزی بایدن خواهد بود و می‌افزاید: این پیروزی می‌تواند پیروزی تنوع نژادی جامعه آمریکا یعنی فراتر از نژاد سفید و بیانگر حمایت از اقلیت‌ها باشد که متأسفانه در دوره ترامپ این موضوع به حاشیه رانده شده بود.

گام‌های رو به جلو

دردیری می‌گوید: بایدن به اقلیت مسلمان وعده داده است که اقداماتی ترامپ را درباره ممنوعیت ورود مسلمانان تغییر دهد و اهانت‌های مکرر را متوقف کند و تعدادی از مسلمانان را در دولت خود به کار گیرد و خواسته اقلیت‌ها را جدی بگیرد.

۱۱۵ شهروند مسلمان، به عنوان نامزد انتخابات شده و از میان آنها ۵۷ نفر موفق به پیروزی شدند و بدین ترتیب تعداد مسلمانان در کنگره هم زیاد شد. از این رو این اقلیت‌ها باید خودشان را برای رویارویی با چالش‌های داخلی آمریکا آماده کنند و بنای ارزش‌های عدالت و آزادی را در جهان اسلام استوار نگه دارند.

دردیری پیش‌بینی می‌کند که دولت بایدن به اصل دموکراسی پایبند است و حداقل بازداشت‌شدگان سیاسی را آزاد و جامعه مدنی را تقویت می‌کند. دولت جدید باید به وعده‌های خود وفا کند و در غیر این صورت رأی مسلمانان در انتخابات بی‌فایده خواهد بود.

وی بیان می‌کند: مناسبات خوبی میان مسلمانان با دولت بایدن وجود دارد و امیدواریم که این اقلیت به جایگاه حقیقی خود دست یابد و کشورهای عربی ناقض حقوق بشر نیز با دولت جدید آمریکا برای تغییر سیاست‌های خود تحت فشار قرار گیرند.

از دولت بایدن انتظار داریم تا رفتاری بهتر و نزدیکی بیشتری با مسلمانان داشته باشد. در ایالت میشیگان و مناطق مسلمان‌نشینی چون «وین»(Wayne)، که جمعیت زیادی از آنها مسلمان هستند، رأی مسلمانان توانست پیروزی را برای بایدن بخرد و ما به دنبال اهداف سیاسی خود و تقویت گفت‌وگو با دولت جدید هستیم.

بازگشت به دوره اوباما

مصطفی یوسف، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات توسعه‌ای و استراتژیک کانادا، می‌گوید: پیروزی بایدن آمریکا را به دوره باراک اوباما بازمی‌گرداند.

تبعیض نژادی متوقف و با اقلیت‌ها همچون دیگر شهروندان رفتار و خدمات درمانی منصفانه ارائه می‌شود. امیدوارم پیمان‌نامه‌ای با دیکتاتورها منعقد نشود و وضعیت حقوق بشر در کشورهای عربی بهتر و بازداشت‌شدگان آزاد شوند و در این باره کمیته حقوق بشر کنگره، دولت بایدن و وزارت خارجه فشارهای زیادی را به سازمان‌های بین‌المللی وارد کنند. از همه می‌خواهم که از این فرصت بزرگ استفاده کنند.

او خطاب به معارضان عرب می‌گوید: باید تمام تلاش‌ها را یکپارچه و از گفتمان عمل‌گرا استفاده و از شعار دادن و پراکنده‌گویی دوری کرد. باید بساط سازمان‌های فاقد کارکرد جمع شود و بی‌خاصیتی آن‌ها را رسوا کرد و به فکر جایگزین دیگری برای آن‌ها بود.

جمال حشمت، از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین، که در خارج از مصر به‌سر می‌برد، می‌گوید: «احتمالاً پیروزی جو بایدن و شکست ترامپ سبب تنش در نظام کشورهای عربی خواهد شد».

آزادی برخی زندانیان سیاسی قرائنی از تغییر سطحی در سیاست دولت بایدن را نشان می‌دهد اما هنوز دولت جدید تشکیل نشده و ما منتظر تغییریم!

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.