در گردهمایی کارشناسان امور دینی در آلمان مطرح شد؛ دستاوردهای گفت‌وگوی بین مذهبی

کنفرانس «گفت‌وگوی بین مذهبی چه دستاوردی دارد؟» به همت مسئول امور ادغام دولت آلمان و به دلیل بحران کرونا به صورت دیجیتال برگزار شد.

کنفرانس «گفت‌وگوی بین مذهبی چه دستاوردی دارد؟» در آلمان برگزار شد. این کنفرانس که به دلیل بحران کرونا به صورت دیجیتال برگزار شد، از سوی آنته ویدمن ماوتس، مسئول امور ادغام دولت آلمان فدرال و بنیاد اویگان بیسر، برنامه‌ریزی شده بود.

کنفرانس «گفت‌وگوی بین مذهبی چه دستاوردی دارد؟» با حضور مسئول امور ادغام دولت آلمان، اسقف کلیسای کاتولیک، اسقف کلیسای پروتستان، رئیس شورای اسلامی آلمان، نایب رئیس شورای یهودیان این کشور و همچنین گروهی از اساتید حوزه ادیان به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، آنته ویدمن ماوتس، مسئول امور ادغام دولت آلمان به پروژه‌های بین‌مذهبی اشاره کرد که در سال‌های اخیر در آلمان اجرا شده است. او در این خصوص گفت: «پروژه‌های خوبی در سال‌های اخیر در سراسر آلمان اجرا شده‌اند.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تأسیس مدرسه سه دین یهودی، مسیحی و اسلام در اسنابروک اشاره کرد. این مدرسه تا جایی محبوبیت پیدا کرده است که فعلاً قادر به ثبت‌نام تعداد بیشتری از دانش‌آموزان نیست. همچنین پروژه ادیان برای همزیستی مسالمت‌آمیز در دارمشتات نیز از دیگر طرح‌های موفق در حوزه گفت‌وگوی بین‌مذهبی است.

دست‌اندرکاران این پروژه، کارهای خوبی در حوزه محیط‌زیست انجام داده‌اند. به‌نظر من گفت‌وگوی بین‌مذهبی موجب می‌شود که همه افراد در راستای یک هدف واحد قدم بردارند. در این شرایط، همه اختلافات را کنار می‌گذارند و می‌توانند بر روی یک برنامه منجسم تمرکز کنند.»

برهان کسیچی، رئیس شورای اسلامی آلمان نیز در این باره گفت: «در جامعه آلمان طیف وسیعی از ادیان وجود دارد و از این‌رو، ضرورت گفت‌وگوی بین‌دینی در سطح جامعه بسیار احساس می‌شود. این گفت‌وگوها سبب می‌شود که افراد شناخت و درک بهتری از ادیان دیگر پیدا کنند.»

در ادامه پروفسور الیزابت ناورات، استاد الهیات پروتستان که از دیگر شرکت‌کنندگان در جلسه بود، با اشاره به حملات تروریستی به شهرهای نیس و وین گفت: «ما باید نگران سلفی گری در سطح اروپا باشیم، اما این هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.

زیرا اسلام دینی است که همگان را به صلح دعوت می‌کند و میانه‌ای با خشونت، نفرت و حملات تروریستی ندارد. نمایندگان برجسته اسلام نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند. تجربه من نیز با مسلمانان بسیار خوب بوده است. بنابراین ما تنها باید با گروه‌های سلفی مقابله کنیم که خودشان را به اسلام منسوب می‌کنند.»
در پایان جلسه، آنته ویدمن ماوتس، مسئول امور ادغام دولت آلمان اضافه کرد: «ما تاکنون نتوانسته‌ایم همه افراد را قانع کنیم که در گفت‌وگوی بین‌دینی شرکت کنند.

بسیاری نمی‌خواهند که هرگز این گفت‌وگوها صورت گیرد. اما من هرگز از تلاش برای راضی‌کردن این افراد دست بر نخواهم داشت.

ما باید گفت‌وگوهای بین دینی را در سطح جامعه نیز گسترش دهیم. به‌طور مثال، ما تاکنون برنامه‌های بسیاری در ارتباط با گفت‌وگوی بین‌دینی در مدارس اجرا کرده‌ایم و این امر موجب شده که دانش‌آموزان با پیشینه مذهبی مختلف در کنار یکدیگر به راحتی درس بخوانند. من معتقدم که این روش را باید در بخش‌های دیگر جامعه نیز به کار بریم.»

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.