برخی به‌دنبال انتقام از کدخدایی بودند/ رأی‌نیاوردن وی در مجلس از قبل مقدمه‌چینی شده بود

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه کدخدایی شخص سفارش‌ناپذیری بود، گفت: در مجلس وی با کمبود یک رأی نتوانست عضو شورای نگهبان شود و این مسئله مقدمه‌چینی شده بود و طبیعی نبود و این‌گونه نبود که رأی‌گیری آزاد باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در همایش نکوداشت عباسعلی کدخدایی عضو سابق حقوقدان و سخنگوی سابق شورای نگهبان که صبح امروز در تالار حوزه هنری برگزار شد، در مورد شخصیت کدخدایی گفت: از همان ابتدا که با کدخدایی آشنا شدم، صداقت را در وجود وی احساس کردم.

وی در مورد فعالیت‌های عباسعلی کدخدایی گفت: در شورای نگهبان فعالیت‌هایی هم از نظر سازماندهی و ساماندهی برای شورای نگهبان نیاز داشتیم و هم از نظر برنامه‌ریزی برای کل تشکیلات شورای نگهبان از لحاظ رایانه‌ای و ادارات مورد نیاز بود.

دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه مسئله اسناد اهمیت زیادی در شورای نگهبان دارد، اظهار داشت: مسئله اسناد و تشکیل پرونده اهمیت زیادی دارد و الآن بانک اطلاعات بسیار غنی داریم که در کل تشکیلات مورد قبول است.

آیت‌الله جنتی با اشاره به فعالیت‌های کدخدایی در ایام انتخابات گفت: زحماتی که آقای کدخدایی در ایام انتخابات متحمل شدند، بسیار سخت است و در طول مدت 2، 3 ماه قبل و بعد از برگزاری انتخابات، بار سنگینی به‌عهده آقای کدخدایی بود و کارها به‌گونه‌ای بود که باعث می‌شد که وی تا پاسی از شب و یا حتی تا صبح در شورای نگهبان بماند و البته کارها را به‌خوبی انجام و مدیریت می‌کرد، از این جهت کاملاً رضایت خود را از آقای کدخدایی اعلام می‌کنم.

وی با اشاره به عضویت کدخدایی به‌عنوان عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان نیز تصریح کرد: سخنگویی مخصوصاً در ایام انتخابات بسیار سخت است که شخص به‌گونه‌ای صحبت کند تا بهانه‌ای به دست کسی داده نشود. من یادم نمی‌آید کسی در آن زمان از سخنگویی کدخدایی ایراد گرفته باشد.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به تصدی معاونت اجرایی توسط عباسعلی کدخدایی نیز خاطرنشان کرد: کل کار اجرایی و انتخابات به‌عهده آقای کدخدایی بود و وی به آن به‌خوبی عمل کرد و شخص سفارش‌ناپذیری بود و مقید بود باید هر آنچه را در قانون است عمل کنیم.

آیت‌الله جنتی افزود: سفارش هم زیاد می‌آمد و از وی نیز توقع داشتند، ولی آقای کدخدایی به توقعات و سفارش‌ها توجهی نکرد و به‌حق استقلال خود و شورای نگهبان را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه تقید به قانون موجب نارضایتی برخی‌ها می‌شود، گفت: بعضی‌ها می‌خواستند که مطلوب آنها و خواسته‌های آنها انجام شود، ولی آقای کدخدایی این کار را قبول نمی‌کرد و باعث می‌شد حتی نارضایتی در برخی مقامات بالایی در کشور به‌وجود بیاید.

دبیر شورای نگهبان گفت: البته این نارضایتی به‌گونه‌ای بود که بدون آنکه اظهار کنند، ولی ناراضی بودند چرا که سفارش آنها را نپذیرفتند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه برخی می‌خواستند فرصتی به دست بیاورند و از آقای کدخدایی انتقام‌گیری کنند، اظهار داشت: فرصتی برایشان به‌وجود آمد و حسادت‌هایی نیز بود که کار خود را کرد که من نه فرصت آن را دارم در رابطه با آن صحبت کنم و نه صلاح می‌دانم در مورد این موضوعات صحبت کنم.

وی با اشاره به رأی نمایندگان مجلس به کدخدایی گفت: در مجلس وی با کمبود یک رأی نتوانست عضو شورای نگهبان شود و این مسئله مقدمه‌چینی شده بود و طبیعی نبود و این‌گونه نبود که رأی‌گیری آزاد باشد. به‌هرحال به این نتیجه رسیدند.

دبیر شورای نگهبان در رابطه با مساله سخنگویی این شورا نیز گفت: در این دوره مشکلاتی را برای اولین بار پیدا کردیم که موجب شد برای تعیین سخنگو تردید و تأخیر به‌وجود بیاید که این مسئله نیز بدون مقدمه نبود و این مسئله از داخل و خارج و جاهای دیگر الهام گرفته می‌شد، ولی آقای کدخدایی همیشه مقید به قانون بود و نظرشان این است که هرچه وظیفه باشد باید عمل کنند.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: آقای کدخدایی مکرر به من گفتند: من را از این مسئولیت‌ها معاف کنید، ولی بین خود و خدا اصلح‌تر از آقای کدخدایی سراغ ندارم و حتی بعضی‌ وقت‌ها فکر کردم و مشورت کردم که ایشان را عوض کنم، ولی کسی را اصلح‌تر از کدخدایی پیدا نکردم. بنابراین از آقای کدخدایی می‌خواستم کار را ادامه دهد.

آیت‌الله جنتی با بیان “امیدوارم در آینده مانند گذشته بتوانیم از آقای کدخدایی استفاده کنیم”، گفت: ما افرادی که این‌گونه باشند کم داریم. البته بعضی‌ها خوب هستند، ولی فرد تسلیم می‌شود و قانون را به‌نفع این و آن توجیه می‌کند.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که بسیاری از مسئولان تقید به قانون ندارند و یا به قانون اعتنا نمی‌کنند و یا قانون را توجیه می‌کنند، ولی شورای نگهبان از اول مقید به قانون بود.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: در انتخابات وقتی با رهبر معظم انقلاب صحبت می‌کنیم، مهمترین سخن ایشان این است که به قانون عمل کنید.

انتهای پیام/*

 
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه کدخدایی شخص سفارش‌ناپذیری بود، گفت: در مجلس وی با کمبود یک رأی نتوانست عضو شورای نگهبان شود و این مسئله مقدمه‌چینی شده بود و طبیعی نبود و این‌گونه نبود که رأی‌گیری آزاد باشدآیت‌الله جنتی:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.