طلبه هم که باشی، به کارت پایان خدمت نیاز داری

شرق در این شماره از رابطه دولت و مراجع نوشته و در کنار انعکاس تازه‌ترین سخنان رئیس‌جمهوری و آیت الله یزدی، به موضوعات سربازی طلبه‌ها و فرقه «کوکلوکس‌کلان»ها پرداخته است.

طلبه هم که باشی، به کارت پایان خدمت نیاز داری /سختی سربازی  طلبه‌ها معادل دوره آموزشی دانشجویان دکترا است
روزنامه شرق در صفحه 17 خبر از موافقت رهبر انقلاب با حضور داوطلبانه طلاب در طرح «سرباز‌ معلم» داده و از قول حجت‌الاسلام‌ مجتبی ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش نوشته است: «درست به همان شکلی که دانش‌آموختگان سایر نهادهای آموزش‌عالی برای تأمین نیازهای آموزش‌وپرورش به نام سرباز معلم انتخاب می‌شدند، این هم یک ظرفیت جدید است که ایجاد شده تا آموزش‌وپرورش بتواند بخشی از نیروهای واجد شرایط خود را از میان طلابی که علاقه‌مند به آموزش هستند، انتخاب کند».
 
 وی شرایط طلاب برای شرکت در این طرح را «گذراندن دوره‌های آموزشی لازم» و «حضور در منطقه جغرافیایی مورد نظر آموزش و پرورش» دانسته و در پاسخ به سوال خبرنگار شرق در خصوص اجباری بودن سربازی برای طلاب، می‌گوید: ««طلاب نیز مانند دیگر جوانان ملزم به گذراندن دوره اجباری سربازی هستند.»
 
شهرزاد همتی در ادامه این گزارش، به گفتگو با چند تن از طلابی پرداخته که دوران سربازی خود را گذرانده‌اند و با اشاره به نبود هیچگونه استثنایی برای اعزام طلاب به سربازی، از قول یکی از آنها نوشته است: «برخلاف نظر دوستان، نسبت به طلاب هیچ‌گونه امکانات ویژه‌ای جهت اعطای پایان خدمت در نظر گرفته نشده است و حتی به طلابی که دوره خدمت خود را به ‌وسیله تبلیغ در مناطق محروم می‌گذرانند، با شرط داشتن آموزش نظامی معافیت دائم داده می‌شود که حتما فرق معافیت دائم را با پایان خدمت می‌دانید.»
 
طلبه دیگری نیز در اینباره گفته است: «تو طلبه هم که باشی، برای آنکه بتوانی کار کنی، نیاز به کارت پایان خدمت داری. درست است که تا ابد در حوزه علمیه می‌شود درس خواند؛ اما نمی‌شود بی‌کار ماند. برای همین من تصمیم گرفتم که سربازی را هرچه‌زودتر تمام کنم. خود من علاوه‌بر تحصیلات حوزوی تحصیلات دانشگاهی هم دارم و برای اینکه بتوانم در دانشگاه درس بدهم، کارت پایان خدمت می‌خواستم.»
 

 این طلبه درباره نحوه سربازی‌ کردن طلاب نیز می‌افزاید: «دوره سربازی طلبه‌ها معمولا به صورت امریه و خدمت تبلیغی در روستاها می‌گذرد؛ البته ما هم آن دو ماه آموزشی را شبیه بقیه سربازها داریم. دوره دو ماه آموزشی ما در پادگان امام صادق…. می‌گذرد؛ پادگانی که فقط متعلق به طلبه‌هاست…. و تمامی فرمانده و افسرانی که با ما در ارتباط هستند، طلبه‌اند. نام تیپ ما هم تیپ رزم تبلیغی امام صادق است که هم میدان تیر می‌رویم، هم خشم شب داریم و هم نگهبانی می‌دهیم، تنها تفاوت ما با بقیه این است که اجباری برای ازته‌زدن موها نداریم. شاید دوره ما به سختی سربازهای معمولی نباشد؛ ولی می‌شود سختی آن را معادل دوره آموزشی دانشجویان دکترا دانست.»
 
 

آیت‌الله یزدی: امروز کشور به دست کسی که تارک دنیا بوده، در حال اداره است
روزنامه شرق در صفحه 2 به سخنان آیت‌الله یزدی در مسجد امام‌حسن عسکری(ع) پردیسان قم پرداخته و با اشاره به دیدار وی با رهبری برای تقدیم گزارش کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان، نوشته است: «نگرانی عجیبی از آینده نظام و انقلاب داشتم که رهبری فرمودند عین همین نگرانی که شما دارید، من در زمان امام راحل داشتم و ملاقاتی که با ایشان کردم، امام فرمودند، نگران نباشید برای این انقلاب و نظام تا مردم هستند هیچ اتفاقی نمی‌افتد».
 

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه که معتقد است رهبر انقلاب تسلط خاصی بر مباحث فقهی دارند، در ادامه گفته است: «امروز کشور براساس قوانین اسلامی و حاکمیت ولی فقیه و کسی که تارک دنیا بوده، در حال هدایت و اداره است».
 
او با ضروری خواندن توجه طلاب به ساده زیستی، دنیاگریزی و زی طلبگی، به سخن آیت‌الله‌العظمی سیستانی اشاره کرده که گفته است: «دنیا به شما در حال روکردن است و شما نباید به دنیا رو کنید»
 
 
 
آیت‌الله مقتدایی: رئیس‌جمهور محترم قول دادند دغدغه‌های مراجع رفع شود
شرق در صفحه 2 از قول آیت‌الله مرتضی مقتدایی، نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از تداوم روابط دولت با علما ابراز خوشبختی کرده و نوشته است: «البته برخی از آقایان اشکالاتی دارند اما صلاح نمی‌دانند آنها را علنی بگویند، چون آن را تضعیف حاکمیت و رئیس‌جمهور می‌دانند اما تذکرات را می‌دهند…. و امیدواریم همان‌گونه که رئیس‌جمهور محترم قول دادند آن دغدغه‌ها نیز رفع شود.»
 

او در توصیف رابطه دولت قبل نیز گفته است: «در دولت قبل، گاهی این رابطه به‌طور‌کلی قطع بود؛ یعنی آقایان مراجع تقلید، اصلا دولتی‌ها را به حضورشان نمی‌پذیرفتند.»
 
 
 
یک حققدان: اشخاص حقوقی مشمول اصل اباحه نیستند/ شورای نگهبان نمی‌تواند اختیاراتی بدون حد یقف داشته باشد
این روزنامه در صفحه 1 یادداشت «گفت‌وگوی اقناعی درباره صلاحیت منتخب اصفهان» به قلم کامبیز نوروزی، حقوق‌دان را به چاپ رسانده و با محل بحث دانستن اقدام شورای نگهبان در ردصلاحیت مینو خالقی (منتخب مردم اصفهان برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی) به دلایل متعدد، نوشته است: «اشخاص حقوقی برخلاف اشخاص حقیقی، مشمول اصل اباحه نیستند. اشخاص حقیقی بنا بر اصل اباحه می‌توانند همه‌کار انجام دهند مگر مواردی را که شرع یا قانون ممنوع کرده است…. اما اشخاص حقوقی و خاصه دستگاه‌های حکومتی فقط مجاز به انجام کارهایی هستند که قانون به آنها اجازه داده است و هرگاه چنین اجازاتی در قانون داده نشده باشد، به معنای آن است که نمی‌توانند آن کارها را انجام دهند و در نتیجه در اشخاص حقوقی، سکوت قانون، حمل بر منع باید بشود.»

او تصمیم اخیر شورای نگهبان را دارای این تالی فاسد دانسته که برای اختیار آن هیچ حد یقف و مرز و پایان زمانی نمی‌توان قائل شد و معتقد است: «این کار موجب تبدیل تمام انتخابات و قوانین و مقررات انتخاباتی -حتی انتخابات ریاست‌جمهوری- به چیزی لغو و بیهوده بدل شود زیرا نهایتا شورای نگهبان این اختیار را خواهد داشت که در زمان رأی‌گیری یا پس از آن با اعلام عدم صلاحیت یک نامزد، رأسا بخش مهمی از وقایع و رقابت انتخاباتی را که وفق قانون رخ داده‌اند، منتفی و بی‌اثر کند….»
 
این حقوقدان با اشاره به اصل «هر تفسیری که موجب نسبت‌دادن فعل لغو به مقنن باشد مردود است زیرا اصل بر عاقل‌بودن قانون‌گذار است و کار لغو نمی‌کند» از شورای نگهبان خواسته تا استدلال خود را برای این تصمیم استثنایی اعلام کند تا لااقل امکان گفتگوی اقناعی حقوقی فراهم گردد.
 
او در خاتمه نوشه است: «به هر حال در علم حقوق، همچون فقه، استدلال و رعایت روش‌ها و اصول و قواعد تفسیر برای بقا و استقرار حقوق و نظم واحد حقوقی از واجبات است و عدم توجه به این ضرورت، می‌تواند مخاطرات جدی برای نظم حقوقی در پی داشته باشد.»
 

رئیس جمهوری: قدرت کشورهای اسلامی، قدرت ما و قدرت ما، قدرت کشورهای اسلامی است
روزنامه شرق در صفحه 6 با گزارش سخنان رئیس جمهوری در مراسم بزرگداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، از قول او ارتش جمهوری اسلامی ایران را ارتش اسلام نامیده و نوشته است: «قدرت جمهوری اسلامی ایران، قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی ما علیه همسایگان و کشورهای جهان اسلام نیست. ما قدرت کشورهای اسلامی را قدرت خودمان می‌دانیم و قدرتمان را قدرت کشورهای اسلامی می‌دانیم.»
 

روحانی با اشاره به مساعدت ایران به عراق و سوریه در حفظ بغداد و دمشق از خطر داعش، افزوده است: «در جمع سران کشورهای اسلامی نیز گفتم که اگر فردا پایتخت شما هم توسط تروریسم یا صهیونیست در خطر قرار بگیرد، آن قدرتی که اگر شما تقاضای کمک کنید به شما پاسخ مثبت خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران طبق فرمان پیغمبر(ص) مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم است».

 
«کوکلوکس‌کلان»ها تشابهی با بنیادگرایان مسلمان ندارند
شرق در صفحه 12 گفتگوی نوژن اعتضادالسلطنه با «راشل پندرگرافت»، سخنگوی حزب «کوکلوکس کلان» آمریکا درباره یهودیان، اسرائیل، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و نگرانی‌های نژادپرستان سفیدپوست آمریکا درباره احساس خطر درباره زوال ارزش‌های مسیحی غربی را منتشر ساخته است.
 
گزارشگر در بر شمردن باورمندی‌های «کوکلوکس‌کلان»ها، آنان را حائز این خصوصیت‌ها دانسته است: «باورمند به برتری نژاد سفید، ملی‌گرا، بومی‌گرا، ضدمهاجران، ضدکمونیسم، ضدکاتولیسیسم، ضدیهودیان و متمایل به نازی‌ها»

«راشل پندرگرافت» در بخشی از گفتگو در مورد انتخابات پیش روی آمریکا، از حمایت بسیار زیاد غیرمسیحیان و رنگین‌پوستان از «هیلاری کلینتون» گفته و بر این باور است که بلوک بزرگی از رأی‌دهندگان سفیدپوست و برخی از گروه‌های رنگین‌پوست از ترامپ طرفداری می کنند.

‌او که موافق اظهارات ترامپ درباره  ممنوعیت مهاجرت خارجی‌ها به‌خصوص مسلمانان است، معتقد است «ترامپ با مسلمانان میانه‌رو کار کرده و هیچ‌گونه نفرتی از مردمانی با عقاید و پیشینه‌های مختلف در کار نیست اما عناصری از خشونت مذهبی از سوی کسانی وجود دارد که می‌خواهند اسلام و ارزش‌هایشان را بر سرزمین‌های غربی مسلط کنند.»

«پندرگرافت» با انکار هرگونه تشابه میان دیدگاه‌های هم حزبی‌هایش با بنیادگرایان مسلمان، جنگ آنها علیه اسرائیل را جنگی بدون ارتباط با مردم آمریکا دانسته و بر این باور است که «هجمه‌ای علیه تمدن مسیحی غربی و مردمان سفیدپوست در جریان است.»
 
 
 
وقتی کاتولیک‌ها و یهودیان تهدیدی علیه ملت آمریکا بودند
این روزنامه در صفحه 12 یادداشت «کلی جی. بیکر» در نشریه آتلانتیک با عنوان «ترامپ و ساختن آمریکای سفیدپوستی دیگر» را به چاپ رسانده و با ترسناک توصیف کردن ادبیات ترامپ، شعار «ایجاد دوباره آمریکای بزرگ» را  مشابه شعار کوکلوکس‌کلان‌ها در دهه ٢٠ میلادی دانسته است.

نگارنده با پرداختن به شکل‌گیری کوکلوکس‌کلان‌های جدید نوشته است: «در سال ١٩١۵ میلادی «ویلیام جی سیمونز»، یکی از وزیران سابق و یکی از اعضای خودخوانده، جمعیت فراماسونری کوکلوکس‌کلان تازه‌ای را تشکیل داد که شعارش تعلق صددرصدی به آمریکایی‌ها و پروتستان‌های سفیدپوست بود. او قصد احیای کلان‌ها در فاصله ١٨٧١-١٨۶۶ میلادی را داشت، منتها در پوششی همراه با فضیلت‌گرایی مسیحی و حس غرور میهن‌پرستانه….»
 

این یادداشت، «نژاد سفیدپوست»، «مسیحیت پروتستان» و «ملی‌گرایی افراطی» را از مخاطبان شعارهای کوکلوکس‌کلان‌های جدید دانسته و از دهه‌های آغازین قرن بیستم با عنوان اوج تظاهرات و فعالیت کوکلوکس‌کلان‌ها یاد کرده و نوشته است: «کلان‌ها مخالف هر مهاجری بودند؛ مخالف هر «خارجی»‌ای که در خاک آمریکا سکنی گزیده بود. از نظر آنان کاتولیک‌ها، یهودیان و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار همگی تهدیدی علیه ملت آمریکا و خلوص نژادی آن بودند.»
 
 

دین و شادی، گمشده ایرانیان
شرق در صفحه 20 خبر از پرونده ویژه بیست و یکمین شماره ماهنامه «ایران فردا» برای  «گمشده ایرانیان؛ دین و شادی» داده و نوشته است: «این پرونده با مقاله‌ای از دکتر «حسن محدثی»، جامعه‌شناس دین، آغاز می‌شود. او زیر عنوان «شادی گمشده ایرانیان؛ نسبت دین و شادی در ایران معاصر» به این موضوع پرداخته که علاوه بر متغیرهای دینی و اعتقادی باید نقش متغیرهایی نظیر رفاه اقتصادی، امنیت اجتماعی، ثبات سیاسی و… را نیز در ایجاد و ماندگاری شادی، دخیل دانست.
 

این روزنامه با اشاره به مقاله‌ دکتر «مقصود فراستخواه» با عنوان «چگونه دین را به دین شادی تبدیل کنیم»، از برگزاری مباحثه‌ ای بین دکتر «سارا شریعتی»، حسن محدثی و «سروش محلاتی» نوشته است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
دیدار غیرسیاسی با سندرز / پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، پس از دیدار مختصرش با «برنی سندرز»، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تأکید کرد دیدارش با سندرز سیاسی نبوده و هرکس غیر از این فکر کند، باید خودش را به یک روان‌پزشک نشان دهد.
 
 
 

شرق در این شماره از رابطه دولت و مراجع نوشته و در کنار انعکاس تازه‌ترین سخنان رئیس‌جمهوری و آیت الله یزدی، به موضوعات سربازی طلبه‌ها و فرقه «کوکلوکس‌کلان»ها پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ 30 فروردین / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.