یک کرسی پارلمان برای هندوها و سیک‌های افغانستان

به دستور حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان یک کرسی پارلمان این کشور به هندوها و سیک‌ها داده شد. حذف کرسی این دو اقلیت دینی پیش‌تر در کشور جنجال آفریده بود.

 

به گزارش دویچه‌وله، نمایندگان پارلمان یکی از ماده‌های قانون انتخابات را که یک کرسی را برای هندوها در نظر گرفته بود، حذف کردند. این کار پارلمان با انتقادهای جدی از سوی هندوها، نهادهای مدنی و مدافعان حقوق بشر مواجه شد.

 

شورای هندوها و سیک‌ها گفته است در صورتی که حکومت افغانستان نمی‌تواند از حقوق این اقلیت مذهبی حمایت کند، آنها به صورت دسته‌جمعی افغانستان را ترک خواهند کرد.

 

اما دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری روز چهارشنبه با انتشار اعلامیه‌ای گفت: در این فرمان، رئیس‌جمهور کشور، به تأسی از حکم ماده هفتاد و نهم قانون اساسی افغانستان، تعدیل و اختصاص یک کرسی در ولسی‌جرگه برای هندوها و سیک‌های تبعه افغانستان به تصویب رسیده است.»

 

حامد کرزی در این فرمان وزیر عدلیه و وزیر دولت در امور پارلمانی را موظف کرده است تا فرمان فوق را در مدت ۳۰ روز از تاریخ انعقاد نخستین جلسه شورای ملی به آن شورا ارائه نمایند.

 

گفتنی است هندوها و سیک‌های افغانستان در انتخابات 2005 و 2010 دارای کاندیدا بودند اما نتوانستند به پارلمان راه یابند.

 

نهادهای مدنی می‌گویند آن‌گونه که برای زنان و کوچروها در پارلمان امتیاز داده شده، برای هندوها نیز باید این امتیاز در نظر گرفته شود.

 

بر اساس اظهارات شورای هندوها و سیک‌های افغانستان، بیشتر پیروان این دو مذهب در جریان سه دهه جنگ، افغانستان را ترک کرده‌اند. آنها گفته‌اند که از حدود 20 هزار خانواده هندو و سیک، تنها سه هزار خانواده در افغانستان باقی مانده‌اند.

 
به دستور حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان یک کرسی پارلمان این کشور به هندوها و سیک‌ها داده شد. حذف کرسی این دو اقلیت دینی پیش‌تر در کشور جنجال آفریده بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.