سروش‌محلاتی: سخنگویی دین، از علما به گروهی با اظهارنظرهای دینی نامعتبر منتقل شده است

شرق در این شماره به انعکاس سخنان حجت‌الاسلام سروش‌محلاتی در نشست «دین و شادی» پرداخته و مداحان را عامل به حاشیه راندن علمای دین دانسته است.

سروش‌محلاتی: سخنگویی دین، از علما به گروهی با اظهارنظرهای دینی نامعتبر منتقل شده است
روزنامه شرق در صفحه 6 ، به روایت سخنان حجت‌الاسلام سروش‌محلاتی در نشست «دین و شادی» پرداخته و زیر عنوان «شادی در جامعه مدیریت شده است» به مشکلات بحث شادی در ایران اشاره نموده است.
 
او در این نشست که به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد، میراث تشیع را مختص به عاشورا ندانسته و فرهنگ تشیع را بسیار بسیار اعم از آن واقعه تاریخی توصیف کرده است.
 
او در بخش هایی از سخنرانی به این نکات اشاره نموده است:
 
– نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و هزاران حدیث امام باقر و امام صادق(ع) نیز جزء فرهنگ تشیع هستند و نمی‌توان گفت تنها عاشورا تشیع است. ممکن است سهم نهج‌البلاغه در جامعه ما رعایت نشده باشد؛ اما فرض بر این است که ما پذیرفته‌ایم و می‌پذیریم که همه اینها در مجموعه تشیع قرار دارند. اشکالات، افکار جاهلانه و افراط‌گرایی در این زمینه، بسیار فراوان بوده و قابل بحث است.
 
– وظیفه عالم دینی این است که وقتی چنین مسائلی را می‌بیند، فریاد بزند. اگر قصوری در این زمینه باشد که هست باید بپذیریم؛ اما درعین‌حال یک متفکر جامعه‌شناس توجه دارد که این چه کار سخت و دشواری است.
 
– اگر اقتضاء برخی فتاوا مورد توجه قرار نگیرد، نتیجه معکوسی خواهد داشت. به‌طورمثال آیت‌الله سیستانی از مسائل بسیاری اغماض می‌کند تا بتواند جایگاه فعلی خود را داشته باشد که اگر بخواهد با بسیاری مسائل مقابله کند، درگیر خواهد شد و نمی‌تواند به اهدافی که دارد، برسد. ما ناچار هستیم از این راه سخت و دشوار عبور کنیم.
 

– سخنگویی دین، از علمای دین به گروهی دیگر که تحت‌تأثیر عوامل دیگری اظهارنظرهای دینی می‌کنند و ارزش و اعتباری برای حرف آنها وجود ندارد، منتقل شده است.
 
– امروز در جامعه خود یک قشر وسیع تأثیرگذار داریم که هدایت جریان دینی را به‌عهده دارند و اصلا عالم دینی نیستند و آن گروه مداحان هستند که درحال‌حاضر تعیین‌کننده‌ترین گروه جامعه ما از نظر دینی به‌شمار می‌روند. آنها علمای دینی را به حاشیه رانده‌اند و برخی مسائل را آنها مشخص می‌کنند که چه باید مطرح شود و در چه قالبی باید مطرح شود. یک عالم دینی در این فضای اجتماعی، مقهور است.
 
– تزریق شادی در جامعه‌ای که دچار مشکل بیکاری، فقر، ازدواج و… است، خیانت به این جامعه و مخدر است و باید اجازه داد مردم درد را حس کنند و شادی برای آنها تنها یک مسکن باشد. شادی واقعی، از بین‌رفتن مشکلات معیشت مردم و اصلاح وضعیت فعلی است. در اینجا باید واقعیت‌های تلخ را به‌طور عریان مطرح کرد و جایی برای بحث شادی در چنین جامعه‌ای وجود ندارد.

– رنج و شادی ما در جامعه تحت مدیریت است و نمی‌توان خارج از این مدیریت، رنجی احساس کنیم یا شادی داشته باشیم. به اعتقاد من مشکل ما این نیست که دین گفته است برای امام حسین(ع) عزاداری کنید. عزاداری که در متن دین نسبت به اباعبدالله (ع) وجود دارد، اصلا تضادی با شادی شخص ندارد. امروز، دین، عزاداری و شادی ما را مشخص کرده است.
 
 

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
– محکومیت قاتل طلبه آمربه‌‌معروف به ٣/۵سال حبس

– نامه‌ محمود علیزاده طباطبایی به رئیس‌جمهور/ ازجمله شرایط داوطلبان نمایندگی…. اعتقاد به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی و التزام به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و حسن شهرت است و تشخیص هیأت مرکزی نظارت این است که من فاقد این شرایط هستم. ….در طول نیم‌قرن گذشته مبلغ اسلام بودم….الحمدالله پیش خدا و خلق سربلندم که شش فرزند من همگی ….فاضل و حافظ دین و حامل دین و مدافع نظام و انقلاب بوده و خانه من شناخته‌شده به محل اشاعه فرهنگ دینی است….
 
 
– علی لاریجانی: هیچ‌گاه رفتار مسلمانان به‌ویژه شیعیان تند نبوده است، بلکه بیشتر تندروی‌ها از وهابی‌ها و سعودی‌ها دیده می‌شود/ شیعه همواره رفتار سنجیده داشته است، اما شاید مستشرقین نخواستند عمق احکام اسلام برای افکار عمومی روشن شود.
 
 
– حاشیه‌های دیدار پاسداران شجاع دریایی با مقام معظم رهبری / ….پاسداری با حرارت از ترس و ضعف سربازان آمریکایی می‌گوید: «من ٣١ سال سابقه خدمت دارم؛ [خارجی‌ها] همواره نیروهای آمریکایی را برای ما گنده کرده‌اند! اما با چشم خودم دیدم با وجود اینکه بهترین قدرت بدنی را داشته و آموزش‌های لازم را دیده بودند، در مقابل پاسداران ما بدل به ترسوترین و بزدل‌ترین آدم‌ها شدند».
آقا برایش رمزگشایی می‌کنند: «باید هم بترسند! شما خدا دارید و آنها خدا ندارند» / «خدای متعال پشت گردن آنها زد و آنها را به آب‌های ما کشاند که شما را به جانشان بیندازد و آن‌طور دست‌های‌شان را روی سرشان بگذارند. این حادثه کار خدا بود….»

شرق در این شماره به انعکاس سخنان حجت‌الاسلام سروش‌محلاتی در نشست «دین و شادی» پرداخته و مداحان را عامل به حاشیه راندن علمای دین دانسته است.مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ 6 بهمن/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.