مرور مطبوعات(اعتماد)/ مغولان با فرهنگ ایرانیان چه کردند؟

هفدهم تیرماه 1397

روزنامه اعتماد در هفدهم تیرماه به موضوع تأکید رئیس پلیس ایران بر احضار شاخ‌های اینستاگرام پرداخته و در ادامه در مطلبی به نتقاد از سخنان علی مطهری پرداخته که گفته بود استفاده از بازیکنان ملیت‌های دیگر و تنها با اخذ تابعیت منصفانه نیست. همچنین اعتماد در ادامه گفت‌وگویی با کریم مجتهدی درباره مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران داشته است.

شاخ‌های اینستاگرام احضار می‌شوند
روزنامه اعتماد در شماره هفدهم تیرماه 1397 خود به انعکاس خبری از سوی رئیس پلیس فتای تهران مبنی بر احضار شاخ‌های اینستاگرام پرداخته است.
رئیس پلیس فتا خبر داده است که 30 درصد پرونده‌های مربوط به شاخ‌های اینستاگرام مربوط به تهران بزرگ است و تاکنون یک‌سوم این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مسئول یا مدیر صفحه به فتا احضار و اقدامات لازم در مورد آن‌ها انجام شده است.
پلیس فتا اعلام کرده در مواردی که مسئله از مسئولیت فتا خارج باشد، حتماً با استفاده و همکاری پلیس امنیت اخلاقی موارد اعلام شده بررسی و به شدت با آنها برخورد می‌شود.
 
ملیت چیست آقای مطهری؟
اعتماد به پست علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ملیت بازیکنان تیم‌های ملی حاضر در جام‌ جهانی واکنش نشان داده پس از بررسی کوتاه مفهوم ناسیونالیسم آورده است:
درک و دریافت‌مان از ناسیونالیسم را ارتقا بخشیم و آن را به مضامین تنگ‌نظرانه و افتراق‌زایی چون رگ و ریشه و نژاد و دین و مذهب و قومیت خاص پیوند نزنیم. همه کسانی که در چارچوب‌های یک مرز ملی زندگی می‌کنند و به قوانین و آداب و رسوم و فرهنگ آن احترام می‌گذارند، فارغ از رنگ پوست، دین و مذهب، زبان و قومیت و فرهنگ و پیشینه‌شان یک ملت هستند و باید به آنها به یک چشم نگریست و آنها را در غم و شادی کل ملت شریک دانست. به عبارت دیگر ملیت یک انتخاب آگاهانه و آزادانه بر مبنای در نظر گرفتن امیدها و آرزوها و آمال و خواسته‌هاست، نه چیزی که با فرد ‌زاده شود و نتواند آن را کنار بگذارد.
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پست خود آورده بود: در میان تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی فوتبال، تیم‌هایی را می‌بینیم که از بازیکنانی با ملیت دیگر استفاده می‌کنند؛ به این بهانه که تابعیت آن کشور را دارند. این قضیه رقابت بین ملت‌ها را مخدوش و ناعادلانه کرده است. مثلاً تیم فرانسه که در آن تعداد قابل توجهی از ملیت‌های آفریقایی در آن حضور دارند در واقع تیم ملی فرانسه نیست بلکه تیم فرانسه و مستعمرات آفریقایی سابق اوست. این مطلب را با شدت کمتری می‌توان درباره تیم‌های آلمان و بلژیک نیز صادق دانست. اینکه چند غول آفریقایی را در داخل تیم ملی خود قرار می‌دهند نشانه ضعف فوتبال آن کشور است. ضمنا این مطلب نشان می‌دهد که اگر کشورهای آفریقایی امکانات کشورهای اروپایی را داشتند قطعا قهرمان جام جهانی می‌شدند. فیفا باید این نقص و بی‌عدالتی را برطرف کند بطوری که تیم ملی هر کشوری فقط از همان ملیت تشکیل شده باشد و حتی شامل بازیکنان دو‌رگه نیز نباشد.
 
مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران در گفت‌وگو با کریم مجتهدی
اعتماد دست به انتشار مصاحبه‌ای با کریم مجتهدی استاد نام‌آشنای فلسفه زده است. مصاحبه به مناسبت انتشار آخرین اثر استاد با نام «مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران» انجام شده است.
مجتهدی در این مصاحبه کوشیده است تا ضمن رد نگاه رایج در کشور مبنی بر ویرانگر و خسارت‌بار بودن حمله مغولان، با استفاده از رویکردی انتقادی به شرح بسط و گسترش میراث فرهنگی ایرانیان در پرتو جهان‌روایی مغولان بپردازد.
به باور مجتهدی، در مقام یک فیلسوف، باید واقع‌بین بود و نگاه تاریخی را از سیاه و سفیددیدن‌ها زدود. او ضمن اشاره به ویرانگری‌های مغول، جنبه‌های مثبت دستاوردهای آنها را که به یاری وزیران، علما و دیوانسالاران ایرانی پدید آمد، برجسته می‌سازد و ضمن طرد نژادباوری، بر ماندگاری آثار ایشان تا به امروز سخن می‌گوید.
وی درباره تساهل دینی مغولان می‌گوید: مغول‌ها تساهل دینی ایجاد کردند. برای مغول‌ها دین مهم نبود و آنها انحصاری را که غزنویان داشتند، نداشتند. کسانی که از لحاظ هنری بسیار بالاترند، تیموریان هستند. مسجد کبود تبریز، یادگار این دوره است که در عراق و ایران هنر نقاشی و… را گسترش دادند.
کریم مجتهدی درباره خشونت و جنگ نیز می‌گوید: کارل فون کلاوزِویتس، یک متفکر آلمانی که نظریه‌پرداز جنگ هم هست، معتقد است که خشونت لازمه جنگ است و اساساً کسی جنگ را می‌برد که هر نوع خشونتی را مجاز بداند و شاید مغولان به تنهایی مظلوم هم بودند، اما خشونت توسط چنگیز به اینها تعلیم داده می‌شد. برخی شهرهایی که مقاومت کردند مانند نیشابور با خاک یکسان شد، اما شهرهایی مانند شیراز و تبریز در امان ماندند، اینها از خشونت در جنگ سود می‌جستند. این متفکر آلمانی بر اساس این رفتار مغول‌ها نظریه‌ای ساخته که رفتار ارتش هیتلر بر این مبنا بوده است.
 
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.