هراس اساتید دانشگاه‌های فلسطین اشغالی از وضع یک آیین‌نامۀ اخلاقی

وزیر آموزش فلسطین اشغالی آیین‌نامه‌ای اخلاقی را برای وضع در دانشگاه‌ها پیشنهاد داده که عدّه‌ای را نگران عاقبت این کار برای آینده آزادی آکادمیک اساتید کرده است. آیین‌نامۀ مذکور توسّط پروفسور آسا کاشر، رئیس مؤسّسۀ «لارا شوارز-کیپ» و استاد رشتۀ «اخلاق حرفه‌ای و فلسفۀ عملی» دانشگاه تل‌آویو تألیف شده است.

به گزارش دین‌آنلاین بنا به گزارش روزنامۀ هاآرتص، به موجب این آیین‌نامه، از این پس اساتید برای گفت‌وگو دربارۀ مسائل سیاسی با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود، اجازۀ درخواست تحریم برای اسرائیل را نخواهند داشت و دانشگاه‌ها ملزم خواهند بود که دفاتری مختصّ نظارت بر فعالیت سیاسی هیئت علمی و کارکنان دانشگاه دایر سازند.

بسیاری از دانشگاهیانِ اسرائیل حتّی پیش از این که جزئیات آیین‌نامۀ پیشنهادی منتشر شود، مخالفت خود را با آیین‌نامۀ اخلاقی پیشنهادیِ دولت مطرح کرده بودند.

«مؤسسۀ دموکراسی اسرائیل» بیانیه‌ای صادر کرده و اعتراض داشته که "این آیین‌نامه به جای این که از طریق گفتمان با اساتید مؤسّسات مختلف آموزش عالی اسرائیل تهیه شود، توسّط یک شخص نوشته شده" و "ناقض قوانین شورای آموزش عالی است و استقلال این مؤسسات را خدشه‌دار می‌سازد."

افزون بر این، چنین آیین‌نامۀ اخلاقی که عاری از هر گونه منطقی پیشنهاد داده شده تعریف مسائل سیاسی را بسط داده و تمایزی بین مسئله سیاسی و عمومی، سیاسی و اخلاقی و بین مواعظ نظام‌مند و گفتمان آزاد لحاظ نکرده است.

براساس آیین‌نامۀ اخلاقی پیشنهادی، فعالیت سیاسی شامل هرگونه حمایت‌ یا مخالفت مستقیم نسبت به دیدگاه‌ها‌ی مطرح شده  درباره یک گفت‌وگوی عمومی است. لذا براساس آیین‌نامۀ پیشنهادی، بسیاری از مسائل اقتصادی، اخلاقی، حقوقی و اخلاق سیاسی نیز صبغۀ سیاسی خواهند داشت و باید از گفتمان آکادمیک حذف شوند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.