قانونی برای خاموش کردن صوت اذان در اسرائیل

در روز چهارشنبه قانون خاموش‌سازی صدای اذان در اسرائیل و بخش اشغالیِ شرق اورشلیم در مرحلۀ اولیه به تأیید رسید.

قانون‌گذاران عربِ حاضر در جلسۀ پارلمانی این اقدام را نژادپرستانه خواندند و محکوم ساختند. حامیان این لایحه مدّعی‌اند که هدف از این کار حمایت از کسانی است که در نزدیکی مساجد زندگی می‌کنند تا صدای اذان خواب و استراحت را بر آنها حرام نسازد.
 

مخالفان می‌گویند این قانون که مورد حمایت احزاب راستی است، ناقض آزادی مذهبی اقلیت مسلمانان اسرائیل است. اعراب تقریباً 20% جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند و از دیرباز نسبت به تبعیضی که علیه آنها صورت می‌گیرد معترض بوده‌اند.

دو نسخه از این قانون در مرحلۀ اولیه به تأیید رسیده‌ و قرار است پیش از اعلام رأی نهایی برای بحث و گفتگوی بیشتر به کمیتۀ پارلمان ارسال شوند. البته کلّ این پروسه قدری به طول خواهد انجامید.

یکی از قانون‌ها بین ساعت یازده شب تا هفت صبح پخش صدای اذان از طریق بلندگو را ممنوع می‌سازد و قانون دیگر استفاده از بلندگو برای پخش اذان را در مناطق مسکونی در تمام ساعات شبانه‌روز ممنوع می‌سازد و جریمه‌ای 2700 دلاری برای تخطّی اعمال می‌کند.

اسرائیل مدّعی است که از حقوق مذهبی پیروان تمام ادیان حمایت می‌کند و مخالف تبعیض علیه شهروندان عرب است. اما در انتخابات سال 2015 بنیامین نتانیاهو حرفی زد که موجب برانگیخته شدن خشم اعراب شد. او از حامیان خود خواست تا در رأی‌گیری شرکت کنند، چون اعراب داشتند "گلّه‌گلّه رأی می‌دادند!"

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.