ویژه‌برنامه زنان سعودی در روز جهانی زن

در عربستان سعودی عدّه‌ای از زنان مشغول آماده شدن برای برگزاری برنامۀ ویژه‌ای در روز جهانی زن هستند. هدف از این برنامه تأکید بر تغییر نقش زنان و ارتقای پتانسیل اقتصادی آنها است.

به گزارش دین آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، عربستان کشوری است که بیش از همه به جداسازی سختگیرانۀ جنسیتی شهرت یافته است. در این کشور زنان الزاماً تحت نظارت یک قیّم و سرپرست مرد زندگی می‌کنند، از حقّ رانندگی کردن محرومند و باید در فضای عمومی از سر تا به پا سیاه‌پوش باشند. اما از سال 2011 که ملک عبدالله اجازۀ عضویت زنان در مجلس شورا را داد، اوضاع زنان کم‌کم تغییر کرد و اقداماتی برای ورود زنان به عرصۀ اشتغال صورت گرفت. اکنون زنان می‌توانند وارد بعضی از مشاغل شوند و در فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی بیشتری شرکت کنند.
 
در راستای همین تحوّلات، «مؤسسۀ خیریۀ الولید» که با هدف توانمند ساختن زنان کار می‌کند، در یازدهم مارس کنفرانسی با عنوان «زنان سعودی می‌توانند» برگزار خواهد کرد. این مؤسسه وب‌سایت و اقدامات دیگری نیز با همین اقدام تدارک دیده است تا نقش زنان را در جامعۀ سعودی پررنگ‌تر سازد.

تغییراتی در حال رخ دادن است، اما بسیاری به جای این که تلاش کنند آزادی را افزایش دهند، بی‌صبرانه درصدد سرعت بخشیدن به اصلاحات اقتصادی هستند. حامیان این اقدامات نگران آنند که با مقاومت نهاد تندروی مذهبی کشور مواجه شوند.

منتقدان معتقدند که منشأ اکثر مشکلات زنان، مسئلۀ قیمومیت است، چراکه زنان برای سفر کردن، تحصیل کردن و بعضی خدمات درمانی نیازمند اجازۀ قیّمِ مرد خود هستند. اما ظرف هجده ماه گذشته همگام با تحولات اقتصادی، شاهد تحوّلات مثبتی نیز در حوزۀ آزادی زنان بوده‌ایم.

«چشم‌انداز 2030» که سال گذشته مطرح شد به زنان کمک کرد تا استعدادهایشان شکوفاتر شود و بتوانند نقش فعال‌تری در اقتصاد ایفا کنند. یکی از اهداف این چشم‌انداز آن است که سهم زنان در نیروی کار از 22% به 30% در سال 2030 افزایش پیدا کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.