افزایش هم‌باشی(هم‌خانگی بدون ازدواج) و پیامدهای آن در جهان

براساس مطالعه‌ای که به‌تازگی صورت گرفته، زنان و مردانی که بدون ازدواج کردن با هم زندگی می‌کنند در مقایسه با زوجینی که ازدواج کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر جدایی و فروپاشی خانوادۀ خود هستند. متأسفانه در آمریکا و اروپا این سبک زندگی دارد بیش از پیش به الگوی مرجّح برای تشکیل خانواده تبدیل می‌شود و فرزند آوردن در چنین خانواده‌هایی نیز موضوعی عادی شده است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از واشنگتن تایمز، در این گزارش شانزده شاخص دربارۀ ساختار خانواده از بیش از شصت کشور در سراسر جهان موردمقایسه قرار گرفته است. در ایالات متّحده فرزندان زوجینی که بدون ازدواج با هم زندگی می‌کنند، 102 درصد بیش از فرزندان حاصل از ازدواج، شاهد جدایی والدین و فروپاشی خانوادۀ خود هستند.

به طور میانگین، خانواده‌هایی که اساس آنها بر مبنای ازدواج بنا شده است، از ثبات و انسجام بیشتری برخوردارند. ثبات خانواده پیامدهای مختلفی برای فرزندان دربردارد. مطالعات حاکی از آن است که کودکانی که در خانواده‌های پایدارتر و مستحکم‌تر زندگی می‌کنند افراد موفق‌تری بار می‌آیند. یکی از مشکلات کودکانی که در خانواده‌های متزلزل به سر می‌برند آن است که بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات و مشکلات رفتاری و عاطفی هستند و بیشتر مورد سوءرفتار یا خشونت والدین خود قرار می‌گیرند.

ازدواج یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کنندۀ ثبات و پایداری در خانواده است. بالا بودن سطح تحصیلات افراد نیز نمی‌تواند مانع از بی‌ثباتیِ پیوندهای بدون ازدواج شود. یعنی وقتی زن و مردی بدون ازدواج کردن با هم زندگی می‌کنند، حتی اگر در مقایسه با زوجینِ ازدواج‌کرده از سطح تحصیلات بالاتری نیز برخودار باشند، باز هم ثبات خانوادگی کمتری خواهند داشت.

یکی از اعضای اصلی «مؤسسۀ مطالعات خانواده»، آقای برادفورد ویلکاکس که از مؤلفان اصلی گزارش است می‌گوید این نتایج نشان می‌دهد که ازدواج بر هم‌خانگی ارجحیت دارد، چراکه فرزندان سزاوار برخورداری از خانواده‌هایی باثبات و پایدار هستند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.