سازهای سنتی را به مصلای تهران راه نمی دهند

شرق در شماره امروز از دردسر مصلای تهران برای نمایشگاه صنایع دستی گفته و در کنار بررسی دلایل توفیق حزب النهضه در تونس، از تشکیل ستادی برای بررسی مساله ازدواج‌های سفید خبر داده است.

سازهای سنتی را به مصلای تهران راه نمی دهند
روزنامه شرق در صفحه 17 از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در مصلای تهران نوشته و در کنار یادآوری عدم صدور هیچ حکم شرعی در ممنوعیت نمایش و فروش آلات موسیقی، از غیبت سازهای سنتی ایرانی همچون تار، سه‌تار، بربط، نی‌انبان و…در این نمایشگاه خبر داده است.
 
بهمن نامورمطلق که معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، در نشستی خبری اعلام کرده است: «برگزاری نمایشگاه در مصلا محدودیت‌های خاص خودش را دارد و به ما اجازه ندادند ادوات موسیقی سنتی را که یکی از هنرهای اصیل ایرانی است، به نمایش بگذاریم».
 
 
 
آیا ایرانی ها امسال به سفر حج می روند؟
شرق در صفحه 3 از دومین دور سفر هیأت ایرانی برای مذاکرات حج با دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان خبر داده و از قول سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ابراز امیدواری کرده تا مشکلات اعزام حج ٩۵ مرتفع شود.
 
این گزارش در اشاره به دلایل تیره شدن افق سفر حج برای ایرانیان، از فاجعه منا و کشته شدن۴۶١ نفر از حجاج ایرانی، اعدام شیخ نمر و حمله افرادی به سفارت عربستان در تهران یاد کرده و از قول برخی از مراجع، بر لزوم عزت مندانه بودن سفر حج و امنیت مسلمانان تاکید کرده است.
 
 
 
دوام النهضه با نواندیشی و تجربه
این روزنامه در صفحه 8 یادداشت «جاوید قربان‌اوغلی»،  مدیرکل وزارت خارجه دولت اصلاحات زیر عنوان «تونس؛ تنها موفقیت بهارعربی» را به چاپ رسانده و با اشاره آغاز توفان بهار عربی از تونس، این کشور را تنها گل روییده و مانا در کویر جنبش‌هایی توصیف کرده که امروز پس از گذشت پنج سال، اطلاق «خزان عربی» به آنها چندان بی‌مسما نیست.
 

او که عقلانیت رهبران جایگزین بن‌علی و در رأس آن «راشد الغنوشی» را یکی از دلایل تحول آرام بهار عربی در این کشور می داند، با اشاره به تحول غیرمنتظره «حرکت النهضه» برای دورنگه داشتن دین از مبارزات حزبی،  این سوال را مطرح نموده که چگونه جنبشی سیاسی با عیار مذهبی پررنگ، به حزبی دموکراتیک تغییر خواهد کرد؟
 
این تحلیلگر سیاسی، «نواندیش بودن راشد الغنوشی» با کوله‌باری از «تجربه سیاسی و زندان و تبعید»، «بررسی موشکافانه سرنوشت حرکت‌های اسلامی» و «مصون‌کردن دین و باورهای دینی مردم در توفان‌های دنیای سیاست» را از دلایل این تحول دانسته است.
 

 
ستاد بررسی ازدواج‌های سفید!
روزنامه شرق در صفحه 17 از قول محمد اسلامی، معاون فنی دفتر سلامت جمعیت و رئیس اداره باروری وزارت بهداشت، از ورود وزارت کشور به مساله «ازدواج سفید» خبر داده و نوشته است: «با افزایش ازدواج‌های سفید، انتظارات مبنی بر ارتقای میزان باروری در کشور محقق نمی‌‌شود و اگر تعداد افرادی که ازدواج سفید دارند زیاد شود، تأثیر منفی آن روی نرخ باروری کلی بیشتر است.
 

در این خبر همچنین از قول محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، از عدم وجود آماری درباره ازدواج‌های سفید در کشور گفته شده و آمده است: «وظیفه ما ترویج ازدواج سالم است و در این زمینه روی ازدواج‌هایی که ثبت شده است، فعالیت می‌‌کنیم.»
 

شرق در شماره امروز از دردسر مصلای تهران برای نمایشگاه صنایع دستی گفته و در کنار بررسی دلایل توفیق حزب النهضه در تونس، از تشکیل ستادی برای بررسی مساله ازدواج‌های سفید خبر داده است.مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه 5 خـرداد / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.