تجاوز سیستماتیک به دختران مسلمان در میانمار

طبق گزارش‌ها، نیروهای میانماری تاکنون به شمار زیادی از دختران و زنان مسلمان روهینگیا تجاوز کرده‌اند که سنّ بعضی از آنها تنها سیزده سال بوده است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، در روز دوشنبه دیده‌بان حقوق بشر از مسئولان میانمار خواست تا فرماندهان ارتش و پلیس را که به نیروهای خود اجازۀ تجاوز و آزار و اذیت زنان و دختران اقلیت مسلمانان روهینگیا را داده بودند مجازات کند.

به گفتۀ یکی از منابع خبری دیده‌بان حقوق بشر، این دست تجاوزات به صورت اتّفاقی رخ نداده است، بلکه جزئی از حملات سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده علیه مسلمانان روهینگیا به شمار می‌رود و بخشی از دلیل آن، قومیت و گرایش دینی آنها بوده است.
طبق برآوردها، 1/1 میلیون مسلمان روهینگیا در ایالت غربی راخین زندگی می‌کنند، اما برای جابجا شدن یا دسترسی به خدمات با محدودیت‌هایی مواجه هستند. مسلمانان روهینگیا اجازۀ شهروند شدن در میانمار را ندارند و «بنگالی» خوانده می‌شوند؛ به این معنی که مهاجرین غیرقانونی بنگلادشی به شمار می‌روند.

تاکنون دولت چشم خود را بر بسیاری از تجاوزات، کتک زدن‌ها، کشتار و بازداشت‌های دلبخواهی غیرنظامیان بسته است و به جای رسیدگی به این موارد، روستاهای روهینگیا را سوزانده و تأکید کرده است که برای مبارزه با شورشیان مسلّح روهینگیا عملیات نظامی قانون‌مندی در پیش دارد.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر چند روز پس از آنی منتشر شد که بازرسان سازمان ملل از ارتکاب جرائم ضدّانسانی توسط نیروهای امنیتی میانمار داد سخن دادند و لذا آنگ سان سو چی رهبر این کشور را در مخمصه قرار دادند. حال سو چی وعده کرده است که به اتّهامات مربوطه رسیدگی کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.