پاپ تقریباً هیچ کاری برای جلوگیری از جنایات جنسی انجام نداده است

استفانی کیرچگاسنر

آقای امیلیانو فیتیپالدی (Emiliano Fittipaldi) نویسنده و خبرنگار ایتالیایی مدعی است که پاپ فرانسیس تقریباً هیچ کاری برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و جنایات جنسی که توسط روحانیان کلیسا صورت می‌گیرد انجام نداده است.

آخرین مرتبه‌ای که فیتیپالدی دربارۀ فساد در کلیسای کاتولیک رومی مطلب نوشت و دست به افشاگری زد، کارش به دادگاه واتیکان کشید و متّهم شد که در گزارش خود به‌طور غیرقانونی از اسناد محرمانۀ کلیسا استفاده کرده است. اما بالاخره ردّ اتّهام شد و حال که شش ماه از آن ماجرا گذشته، فیتیپالدی دومرتبه قصد افشاگری دارد. این بار وی کتابی تحریر کرده و مدّعی شده است که پاپ فرانسیس تقریباً هیچ اقدامی برای ممانعت از سوءاستفاده‌های جنسی که در اقصی‌نقاط جهان توسط روحانیان مسیحی صورت می‌گیرد انجام نداده و نمی‌دهد. حال آن که این پاپ آرژانتینی‌تبار دائماً تأکید می‌کند که با موضوع سوءاستفادۀ جنسی از کودکان و با افرادی که حامی این متجاوزان هستند به‌هیچ‌وجه مسامحه به خرج نخواهد داد.
 
فیتیپالدی با بررسی اسناد قضایی کلیسا، در این حوزه تصویر غیرقابل‌قبولی از عملکرد پاپ در سه سال نخست کار وی ترسیم می‌کند. او مدّعی است که در این سه سال، 1200 شکایت مبنی بر آزار و اذیت دختران و پسران از سراسر جهان به سمع و نظر واتیکان رسید، اما در بعضی از موارد کلیسا هیچ‌گونه اقدام قانونی علیه خاطیان انجام نداد.

جان کلام کتاب فیتیپالدی که «شهوت» (Lussuria) نام دارد، آن است که کلیسا چنان که باید و شاید با پدیدۀ آزار جنسی کودکان (پدوفیلی) برخورد نمی‌کند. کلیسا در سراسر جهان همچنان از افشای نام مرتکبین این جنایات و همچنین نام کاردینال‌هایی که از متجاوزین حمایت می‌کنند خودداری می‌کند. فیتلیپادی می‌گوید پاپ مستقیماً از کودک‌آزاران حمایت نمی‌کند، اما کار چندانی هم برای مقابله با این جنایت انجام نمی‌دهد.

البته این اتّهام تازه‌ای برای پاپ نیست. او به پشتیبانی از فقرا و محرومین اشتهار یافته است، اما در عین حال حامیان قربانیان تجاوزات جنسی مرتب پاپ را به خاطر کم‌اهمیتی به این موضوع مورد انتقاد قرار می‌دهند.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. بسمه تعالی
    باید تامل کرد که این فشارها به جهت مخالفت واتیکان با رسمیت یافتن هم جنس بازی نباشد. این احنمال وجود دارد که مروجان همجنس بازی با این توجیه که : «تایید همجنس بازی از سوی واتیکان و رواج آن حتی در بین کشیش ها می تواند نیروی جنسی آن ها را ارضا و مانع تمایل ایشان به استفاده جتسی از کودکان شود.» بخواهند محکم ترین سد در برابر این رویکرد را که واتیکان است بشکنند.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.