اتهام علیه پاپ

پاپ فرانسیس به مخالفت با اصلاحاتی متهم شده‌است که به طور جدی به مشکل سوء استفاده جنسی روحانیان از کودکان و بزرگسالان آسیب‌پذیر رسیدگی می‌کند. بر اساس این اتهامات او همچنین “چشم خود را بر روی کشیشانی می‌بندد” که به راهبه‌ها تجاوز و آنها را مجبور به سقط جنین می‌کنند.

به گزارش دین آنلاین به نقل از گاردین، پاپ در نشستی بی‌سابقه در فوریه ۲۰۱۹ قول داده‌بود “از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند” تا کشیش‌های پدوفیل و اسقف‌هایی را که بر جنایات خود سرپوش گذاشته‌اند را به دست عدالت بسپارد، رویدادی که قرار بود نقطه عطفی در رسیدگی به رسوایی‌ای باشد که کلیسای کاتولیک را برای چندین دهه درگیر کرده است.

یک هفته قبل از اجلاس، فرانسیس اولین پاپی بود که به طور علنی اعتراف کرد که کشیش‌ها از راهبه‌ها نیز سوء استفاده جنسی کرده‌اند. برخی در طول این مراسم شهادت دادند و متعهد شدند که برای مبارزه با این مشکل اقدامات بیشتری انجام دهند.

سه ماه بعد، واتیکان رویه‌هایی را برای هر اسقف‌نشینی وضع کرد تا اتهامات آزار جنسی را گزارش کند و مسئولیت‌پذیری اسقف‌ها و کاردینال‌ها را افزایش دهد. پاپ همچنین در تلاش برای بهبود شفافیت درباره سوء استفاده جنسی، قاعده “رازداری اسقفی” را لغو کرد.

اکنون، پنج سال بعد، فعالان حمایت از قربانیان سوء استفاده جنسی روحانیان کاتولیک می‌گویند که فرانسیس به وعده های خود عمل نکرده‌ و قوانین او تأثیر کمی داشته‌است.

دوشنبه اخیر، آن بارت دویل، یکی از بنیان‌گذاران “Bishop Accountability”، که پرونده‌های سوء استفاده جنسی روحانیان کاتولیک را از سال ۲۰۱۹ دنبال می‌کند، به ۱۰ مورد اشاره کرد که ظاهراً نشان می‌دهد اسقف‌ها و روحانیان متهم مورد حمایت پاپ بوده‌اند. این موارد شامل پرونده مارکو روپنیک است که در سال ۲۰۲۰ پس از اتهامات تجاوز جنسی و روانی علیه راهبه‌ها در سه دهه پیش از کلیسا طرد شد، اما دوباره در سال ۲۰۲۳ در اسقف‌نشینی زادگاهش اسلوونی پذیرفته شد.

واتیکان هنوز پاسخی به اتهامات اعلام شده نداده‌است.

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.