گزارشی از نیایش‌های مردم در سراسر جهان

حدود 4200 دین و آیین در سراسر جهان وجود دارد که هریک دارای آداب و سننی مختصّ خود هستند. در این عکس‌ها نحوۀ برقراری ارتباط این ادیان با یکدیگر و با دنیای پیرامونشان به تصویر کشیده شده است.


تبت
مردم تبت، بخش‌هایی از هندوستان، بوتان، مغولستان و جنوب غرب چین پیرو بودیسم تبتی هستند که رهبر آن دالایی‌ لاما است. در بودیسم تبتی، آموزه‌های اصلی بودیسم مهایانه با بودیسم تانتریک و شمنیسم تلفیق شده است و در آن از متونی برگرفته از آیین باستانی تبت، به نام «بون» استفاده می‌شود. هنگامی که تبت به تصرف چینی‌ها در آمد، 99% صومعه‌ها تخریب شد و آزادی دینی محدود گشت. بودیسم تبتی اکنون به عنوان دینی در تبعید شناخته شده است، زیرا اکثر پیروان آن دیگر در تبت زندگی نمی‌کنند.

هندوستان
جشنوارۀ مذهبی چات پوجا یک آیین هندویی است که سالانه در هندوستان برگزار می‌شود. این جشنوارۀ چهار روزه، برای بزرگداشت «سوریا» خدای خورشید برگزار می‌شود و طیّ آن از سوریا درخواست می‌شود که برکات خود را بر مردم نازل کند. مراسم چات پوجا شامل دعا کردن، روزه‌گرفتن و غسل کردن در رود مقدس گنگ است. این یکی از سختگیرانه‌ترین جشنواره‌های هندو محسوب می‌شود و شرکت‌کنندگان که اکثراً خانم هستند، باید بتوانند مدّت زمانی طولانی بدون آب و غذا داوم بیاورند.

نیکاگاروئه
در کشور نیکاگاروئه که 90% ساکنان آن مسیحی هستند، در ایّام کریسمس سنّتی قدیمی به نام «لا پوریسیما» برگزار می‌شود.

ایالات متّحدۀ آمریکا
در ماه رمضان، مسلمانان سراسر جهان روزه می‌گیرند. این ماه هنگامۀ امیدواری و به یاد آوردن کسانی است که در شرایط دشواری روزگار به سر می‌برند.

اوگاندا
زنان و کودکان اوگاندایی برای نزول امید و آرامش بر پناهندگان بروندیایی دست به دعا برمی‌دارند.

پاپوآ گینۀ نو
دعای «آوازخوانی» (sing sing) سنّتی است که اعضای روستای «تاوولو» در جزیرۀ «نیو بریتن» پاپوآ گینۀ نو برای خوشامدگویی به میهمانان انجام می‌دهند. مردم تاوولو معتقدند که رقص و آوازِ سنّتی سپری در مقابل نیّات شوم است و باعث می‌شود که خارجی‌ها صرفاً با نیّت صلح و دوستی وارد روستای آنها شوند. از نظر مردم تاوولو، جنگل‌های اطراف که اخیراً از جانب شرکت‌های چندملّیتی خارجی موردتهدید قرار گرفته‌اند، نقشی حیاتی در زندگی روزمرۀ آنها ایفا می‌کنند و غذا، دارو، ابزار و مواد ساخت و ساز را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

عراق
داعش صدها تن از مسیحیان عراقی را آواره کرده و آنها را ناگزیر کرده که به مناطق کردنشین بگریزند. این مسیحیان با پناه بردن به شهرهایی مثل اربیل، آزادی عمل پیدا کرده‌اند که آشکارا به آیین‌های دین خود بپردازند.

مالزی
هندوئیسم یکی از بزرگ‌ترین ادیان جهان است و بیش از یک میلیارد نفر هندو در سراسر جهان وجود دارد. اما با این که طبق براوردها، نزدیک به 1/78 میلیون نفر از مالزیایی‌ها هندو هستند، قانون اساسی کشور مالزی، صرفاً اسلام را دین حقیقی مردم مالزی می‌داند.

بنگلادش
محمد یحیا یکی از پناهندگان روهینگیا است که در بنگلادش زندگی می‌کند. 35هزار تن از پناهندگانِ به‌ثبت‌ رسیدۀ روهینگیایی در دو اردوگاه اصلی در منطقۀ جنوب شرق «بازار کاکس» در بنگلادش پناه گرفته‌اند. روهینگیا فرقه‌ای از اسلام اهل‌سنّت با عناصری برگرفته از تصوّف است. کشورهایی مثل بنگلادش به آنها اجازه داده‌اند که به اعتقادات و آیین‌های خود عمل کنند.

اوگاندا
یک یهودی جوان اوگاندایی در حال نیایش در کنیسۀ «استرن» در شهر «مبال» است. کنیسه که با پول اهدایی آمریکایی‌ها ساخته شده است مایۀ مباهات یهودیان اوگاندا است که به آنها «آبایودایا» گفته می‌شود. جمعیت تقریبا 2000 نفری یهودیان اوگاندا، علی‌رغم تعصبی که در این کشور مسیحی نسبت به آنها روا می‌رود، سرسختانه به اعتقادات خود پایبند مانده‌اند.

هندوستان
پیروان سرسپردۀ آیین سیک برای جشن سالگرد تولد «گورو نانک» پایه‌گذار این آیین، در «معبد طلایی هارماندیر صاحب» جمع شده‌اند. سیک چهارمین دین رایج در هند است و تقریبا 25 میلیون پیرو در سراسر جهان دارد. اکثر سیک‌های هند در ایالت شمالی پنجاب زندگی می‌کنند.

تایلند
شهر «آیوتایا» که در 40 کیلومتری شمال بانکوک واقع شده است، به معابد و موزه‌های بودیستی‌اش مشهور است. طبق براوردها، در کشور تایلند نزدیک به 200 هزار راهب و 85هزار نوآموز بودیست وجود دارد.

فلسطین
مسیحیان در «کلیسای نیتیویتی» در بیت‌لحم مشغول دعا و نیایش هستند. این کلیسا که اکنون به عنوان یکی از اماکن تاریخی جهان شناخته شده است، توسط کنستانتین کبیر محل‌تولّد حضرت عیسی اعلام شد. در سرزمین فلسطین حدود 50هزار مسیحی زندگی می‌کنند.
مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. خدا پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاده است. با دو معیار قرآن و عترت که از هم جدا نمی شوند، هیچ عذر و بهانه ای برای قرار گرفتن در راه های انحرافی وجود ندارد.زیرا عقل با این معیارها فورا دین صحیح را تشخیص میدهد.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.