جان کری: اگر چنددستگی‌های واشنگتن نبود، می‌توانستیم مانع از بمباران حلب شویم

جان کری، وزیر امور خارجۀ ایالات متحده عنوان داشت که دلیل آن که نتوانستیم راه‌حلّی برای جلوگیری از بمباران حلب توسّط روسیه پیدا کنیم، وجود تفرقه و چنددستگی در رده‌های سیاسی آمریکا بوده است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از تلگراف، آقای کری که در حال آماده شدن است تا بالاخره بعد از 34 سال از کار کناره‌گیری کند، در مصاحبۀ مفصّلی که با روزنامۀ «بوستون گلوب» داشت اظهار داشت که بسیار تلاش کرد تا روسیه و ایالات متّحده معامله‌ای مبنی بر «عملیات مشترک نظامی» در سوریه داشته باشند. اما عدّه‌ای انجام این معامله را مورد انتقاد قرار دادند و آن را همدستی با یکی از متّحدان اسد برشمردند که بنا به اعلام کاخ‌سفید، یک جنایتکار جنگی است. اما آقای کری اظهار داشت که ضمن این توافق‌نامه، آمریکا در مورد جاها و چیزهایی که روسیه اجازۀ بمبارانِ آن را داشت حقّ وتو پیدا می‌کرد.

کری گفت: "متأسفانه ما دچار چنددستگی‌هایی در رده‌های سیاسی خود بودیم که عملی شدن این اقدام را به‌شدّت دشوار ساخت."

گفته می‌شود مذاکراتِ مذکور زمانی به هم خورد که کری با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا وارد کشمکش شد.

کری عنوان داشت آنچه در حلب رخ داد گویای آن است که اکنون دیگر برای مذاکره و معامله با روسیه دیر شده است و اگر طرح وی به مرحلۀ اجرا درآمده بود، الان اوضاع دیگری بر این شهر حاکم بود.

نیروهای سوری و روسی یکسره شهر را بمباران کرده‌ و ساختمان‌های مرتفعی را که هنوز غیرنظامیان در آنها سکنا داشتند را با خاک یکسان کرده‌اند. شهر که اکنون خرابه‌ای از آن برجای مانده است دارد تحت‌ کنترل دولت سوریه قرار می‌گیرد. بنا به گزارش‌ها، در این گیرودار زنان و کودکانی که سعی دارند از شهر بگریزند کشته می‌شوند.
People wait at a crossing point at Amiriyah district of Aleppo, Syria on December 16, 2016 to evacuate civilians, trying to flee from East Aleppo that had been under siege by Iran led Shiite militias and Assad Regime forces.
کری بیان داشت: "اسد و روسی‌ها اساساً دارند تر و خشک را با هم می‌سوزانند و عملکرد آنها به دور از موازین یک جنگ شرافتمندانه است. آنها دارند تمام قواعد بشردوستی را زیرپا می‌گذارند."

کری معتقد است که اعلام آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح‌آمیز تنها راه موجود برای خاتمه بخشیدن به این مخمصه است. وی اظهار داشت: "من دارم سعی می‌کنم زمینه را مهیّا کنم تا مخالفان را راضی و متقاعد کنم که آتش‌بش و انجام مذاکرات را بپذیرند، و این کار دشواری است."
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.