دخترمدرسه‌ای‌های جهادی

در این روزها در کشورهای غربی صدها زن و دختر جوان به‌طور ناگهانی خانه‌ و خانوادۀ خود را ترک می‌کنند و از عراق و سوریه سر در می‌آورند تا عروس داعش شوند و برای آنها فرزند بیاورند؛ این موضوعی است که موجب افزایش نگرانی‌ها در میان پژوهشگران حوزۀ مبارزه با تروریسم شده است.

دختران نوجوان چهارده و پانزده ساله عمدتاً به سوریه سفر می‌کنند تا با جهادی‌ها ازدواج کنند، برای آنها فرزند بیاورند و به جمع مبارزان بپیوندند و تعداد کمی از آنها حتّی دست به اسلحه نیز می‌برند و در مبارزات نظامی شرکت می‌کنند. بسیاری از این دختران از طریق رسانه‌های اجتماعی جذب جهادگرایی می‌شوند.

تقریباً 10درصد جمعیتی که اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا را به مقصد گروه‌های جهادی از جمله داعش ترک می‌کنند، زنان و دختران هستند.

کشور فرانسه دارای بیشترین تعداد (25درصد) زنانی است که جذب جهادگرایی شده‌اند. لوئیس کاپریولی (Louis Caprioli)، رئیس سابق «آژانس امنیتی فرانسه» می‌گوید: "در اکثر موارد زنان با تفکّر حمایت از برادران جنگجوی خود و فرزندآوری برای جهادگرایان و به منظور اشاعۀ دین اسلام تن به ازدواج با جهادگرایان می‌دهند. اگر شوهرشان بمیرد هم، افتخار همسرِ شهید بودن را پیدا خواهند کرد".

اکثر خانم‌هایی که محقّقان «مرکز بین‌المللی مطالعات افراط‌گرایی» در «کالج کینگ» لندن شناسایی کرده‌اند، بین 16 الی 24 سال دارند. بسیاری از آنها فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند و بدون اجازه، خانواده‌های مهربان و غمخوار و میهن خود را رها کرده و به داعش پیوسته‌اند.

هانس جورج ماسن (Hans-Georg Maassen)، رئیس «ادارۀ فدرال حمایت از قانون اساسی آلمان» می‌گوید: "جوان‌ترین دختری که از کشور ما جذب داعش شده، تنها سیزده سال داشته است. چهار دختر کم‌سن‌وسال که دیدگاه رمانتیکی دربارۀ ازدواج جهادی داشتند کشور را ترک کرده و با مردان مجاهد جوانی که از طریق اینترنت با آنها آشنا شده بودند ازدواج کرده‌اند".

در کشور اتریش نیز دو دوست نوجوان، ثمره کزینوویچ 16 ساله و سابینا سلیموویچ 15 ساله از خانۀ خود در وین فرار کردند تا در سوریه به جهادگرایان بپیوندند. این تنها جزء کوچکی از قضیه است.
از کشور آمریکا نیز عدّه‌ای از زنان جذب گروه‌های جهادی شده‌اند.

کریم پاکزاد، از متخصّصان «مؤسسۀ روابط استراتژیک و بین‌الملل فرانسه» می‌گوید: "بعضی از زنان تصوّر رمانتیکی دربارۀ جنگ و جنگجویان دارند. حتّی سر بریدن هم جذابیت خاصّی برایشان دارد. این یک ماجراجویی است. شاید بعضی از زنان هم احساس می‌کنند که با پیوستن به جهادگرایان از اهمیت و جایگاه بالاتری برخوردار شده‌اند".

خانم شایسته گوهر یکی از اعضای «شبکۀ زنان مسلمان انگلیس» می‌گوید ما دربارۀ انگیزۀ زنان جوان برای پیوستن به داعش یا این که پس از ترک خانه چه اتفاقی برایشان افتاده است، اطلاعات کمی در اختیار داریم. بعضی از این دخترها بسیار جوان و ساده‌لوح هستند، اصلاً جنگ یا حتّی دین خود را به‌درستی نمی‌شناسند و به‌راحتی می‌توان آنها را اغفال کرد و بازیچه ساخت. بعضی از آنها کودکان کم‌سنّ‌و‌سال‌تر را هم با خودشان می‌برند، بعضی نیز گمان می‌کنند که دارند یک رسالت انسان‌دوستانه را ایفا می‌کنند!

بنا به گفتۀ کارشناسان، رسانه‌های اجتماعی نقشی حیاتی در جذب زنان جوان به داعش در خاورمیانه دارند. بعضی از زنان و دختران انگلیسی تصاویر خود را در حالی که به نشان سرسپردگی به داعش، اسلحه، نارنجک و حتّی سر بریده در دست گرفته‌اند در فضای مجازی پست کرده‌اند. البته این زنان از غذاها، رستوران و غروب آفتاب نیز تصاویری ارسال می‌کنند تا از زندگی‌ای که پیشاروی زنان داعشی است، تصویر مثبتی ترسیم کنند و بدین ترتیب بتوانند افراد بیشتری را بفریبند.

اما واقعیت چیز دیگری است. خانم مایا بلوم (Mia Bloom) استاد درس مطالعات امنیتی و رالف تاپهاون (Rolf Tophoven) مدیر «مؤسسۀ تحقیقات تروریسم و سیاست امنیتی» در آلمان می‌گویند گزارش‌ها حاکی از آن است که زنان داعشی مورد تجاوز، سوءاستفاده و بدرفتاری قرار می‌گیرند و یا به بردگی فروخته می‌شوند، یا به ازدواج اجباری درمی‌آیند. داعش یک حرکت به‌شدّت اسلام‌گرا و سبعانه است و ساختار آن کاملاً مردسالارانه است. بسیاری از جنگجویان داعشی، با چندین و چند زن ازدواج می‌کنند و با زنان روابط جنسی بسیار خشونت‌آمیزی برقرار می‌کنند.

طبق برآورد سازمان ملل، داعش (تا سال 2014) حدود هزار و پانصد تن از زنان، دختران و پسران نوجوان را به بردگی جنسی کشانده است. حتّی براساس مدارک دردناک «سازمان عفو بین‌الملل»، داعش خانواده‌ها را در عراق می‌رباید و آنها را جمعاً مورد تجاوز جنسی و کارهای بدتر از این قرار می‌دهد…
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.