زنان مسلمان هلند و ممنوعیت استفاده از برقع

بولا ماود دوانی

اگر نظر زنان مسلمان هلند را دربارۀ ممنوعیت استفاده از برقع بشنویم، متوجّه خواهیم شد که این اقدام تأثیری در مبارزه با افراطی‌گری ندارد.

نادا دانشجوی مسلمان 21 ساله‌ای است که دربارۀ تصمیم دولت هلند مبنی بر ممنوعیت استفاده از برقع در اماکن عمومی می‌گوید: “اگر مجبور شوم بدون روسری بیرون بروم، احساس می‌کنم عریانم و آبرویم ریخته!

در فرانسه مادر یک خانواده از بیرون رفتن می‌ترسد. او تنها زمانی احساس راحتی می‌کند که برقع بر سر دارد و حالا احساس می‌کند که در خانه زندانی شده است”.

زنان هلند بیش از پیش احساس می‌کنند به انزوا کشیده شده‌اند، چراکه هلند به بهانۀ جلوگیری از افزایش افراطی‌گری و تروریسم، پوشش زنان را تحت‌کنترل خود قرار داده است. نادا می‌گوید: “اول می‌خواهند استفاده از برقع را ممنوع کنند، بعد نوبت روسری می‌شود، بعد رنگ پوست و… تا جایی که دیگر برای زیرپاگذاشتن حقوق مسلمانان نیاز به دلیل نداشته باشند”.

این ممنوعیت باید ابتدا توسط مجلس سنای هلند تأیید شود تا تبدیل به قانون شود، اما از 150 عضو پارلمان، 132 عضو با این لایحه موافق هستند و لذا به تصویب رسیدن آن حتمی به نظر می‌رسد.

هلند تنها کشور اروپایی نیست که برای حجاب اسلامی محدودیت وضع کرده است؛ کشورهای فرانسه، بلژیک و بعضی نقاط سوئیس نیز برای زنانی که در اماکن عمومی چهرۀ خود را می‌پوشانند جریمه تعیین کرده‌اند. در سال 2016 دولت بلغارستان هم ممنوعیت مشابهی وضع کرد. در بریتانیا نیز 57% مردم خواهان چنین ممنوعیتی هستند.

مارک روت، نخست‌وزیر هلند به خبرنگاران گفت که این لایحۀ دارای هیچ‌گونه پس‌زمینۀ دینی نیست و حتّی استفاده از کلاه کاسکت و کلاه اسکی نیز ممنوع خواهد شد. وی اظهار داشت که این ممنوعیت تنها در موقعیت‌هایی خواهد بود که بنا به دلایل امنیتی، دیده شدن چهرۀ فرد ضرورت دارد.

اما علی‌رغم سخنان روت، حامیان این لایحه بر خطرات استفادۀ زنان از برقع تمرکز کرده‌اند. یکی از حامیان لایحه خیرت ویلدرس است؛ سیاستمدار اسلام‌ستیز هلندی که گفته است “همۀ مسلمانان تروریست نیستند، اما همۀ تروریست‌ها مسلمانند”. امثال او با دیدگاه کوته‌فکرانه‌ای که دربارۀ تروریسم دارند و وجود تروریست‌های مسیحی و غیرمسلمان را حاشا می‌کنند، ذهن عموم را نیز نسبت به مسلمانان و تروریسم منحرف می‌سازند.
مترجم: زهرا رحیمی

منبع: ایندپندنت

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.