خسارت نیم میلیارد دلاری بهارعربی برای منطقه

بنا به آخرین گزارش «شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل» در حوزۀ غرب آسیا، کشورهایی که در بهارعربی دست داشتند نزدیک به 613/8 میلیارد دلار افت رشد اقتصادی داشته‌اند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از عرب نیوز، با وجود اینکه کشورهای دخیل در بهار عربی در بازۀ سال‌های 2011 تا 2015، نزدیک به 613/8 میلیارد دلار افت رشد اقتصادی داشته‌اند، گفته می‌شود خسارت‌های پیش‌بینی‌نشده از این هم باید بیشتر باشد، زیرا جنبش‌ها نتوانستند به آنچه می‌خواهند نائل شوند. دمکراسی، حقوق و آزادی‌های فردی، شفافیت، توسعه، اشتغال‌، ثبات، ارتقای سطح معیشت و افزایش رفاه اقتصادی که هدف جنبش‌ها بوده که هیچ‌یک حاصل نشده است.

عبدالرحمن الراشد در این گزارش آورده است: بعضی‌ها معتقدند باید برای به بار نشستن ثمرات بهارعربی صبور بود، اما موضوع این است که حتّی یک دستاورد کوچک هم در کشورهایی که انقلاب‌های بهارعربی را پشت‌سرگذاشتند مشاهده نشده است؛ حتّی در سطح اندیشه. در عین حال ارزش‌هایی که قرار بود با انقلاب به مردم تزریق شود، در اثر سرخوردگی و نومیدی کاملاً آسیب خورده‌اند.

این تحلیلگر عرب نیوز در ادامه افزوده است: امروز اوضاع کشور لیبی بدتر از همیشه شده و مذهبی‌های افراط‌گرا و رهبران طایفه‌ها که از قذافی‌ هم ددمنش‌تر هستند بر کشور حاکم شده‌اند. تونس نیز پیش از انقلاب به‌لحاظ اقتصادی و اجتماعی از رونق و رفاه بیشتری برخوردار بود. حتّی در کشور باثباتی چون مصر نیز شاهد تحقّق هیچ‌یک از شعارهای انقلاب در حوزۀ اصلاحات یا پیشرفت نیستیم. مدتّی زمان می‌برد تا خسارات وارده از بهارعربی ترمیم شود.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.