حمایت ۷۵۰ میلیون یورویی آلمان از بهار عربی

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد برلین طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۷۵۰ میلیون یورو (بیش از ۹۰۰ میلیون دلار) برای حمایت از کشورهایی که بهار عربی را تجربه کردند هزینه کرده است، اما نتیجه مایوس کننده بود و بهار عربی عملا شکست خورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس “یوروپا کمپ ۲۰۲۱” گفت: بهار عربی با امید فراوان به ایجاد دموکراسی در بسیاری از کشورهای عربی آغاز شد و پیش رفت. اکنون پس از گذشت ۱۰ سال اگر به توقعات و انتظارات افرادی که در آن زمان برای شرکت در اعتراضات بهار عربی به خیابان‌ها آمده بودند، نگاهی بیندازیم، باید اذعان کنیم که بهار عربی شکست خورده است. موج اعتراضات هرگز آن چیزی نبود که برخی انتظارش را داشتند.

وی افزود: آلمان بیش از ۷۵۰ میلیون یورو برای ایجاد نهادهای دموکراتیک در این کشورها سرمایه‌گذاری کرده است. اما چنین روندهایی زمان زیادی خواهد برد. این خیالی واهی است که فکر کنیم راهپیمایی‌های اعتراضی در چند سال سیستمی را که به مدت دهه‌ها و قرن‌ها در بنیاد و اساس کشورها وجود داشته است، تغییر می‌دهند.

بهار عربی یک سری قیام ضد دولتی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی در تونس آغاز شد و به دیگر کشورهای عربی از جمله مصر، لیبی، سوریه، یمن و بحرین کشیده شد. پیامدهای این اعتراضات مرگبار از جمله سرنگونی دولت‌ها در یمن و مصر و جنگ داخلی طولانی در سوریه همچنان بر سیاست‌های شرق خاورمیانه و شمال آفریقا تاثیر داشته است.

هایکو ماس همچنین معتقد است که اوضاع سوریه از طریق یک راه‌حل سیاسی به سختی حل می‌شود اما یک راه‌حل نظامی نیز منجر به جنگ داخلی خواهد شد.

وی گفت: ما شاهد هستیم که حمایت روسیه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه قطعی و تغییرناپذیر است، ما شاهد هستیم که ترکیه نیز در سوریه نقشی ایفا می‌کند و اوضاع پیچیده‌ای در سوریه به وجود آمده که حل آن از طریق راه‌حل‌های سیاسی بسیار دشوار است. این درگیری است که در آن تلاش‌ها برای راه‌حل‌های نظامی همچنان ادامه می‌یابند.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: شاید نتیجه‌ای حاصل شود اما باور ندارم که سوریه بتواند از طریق جنگی که در حال حاضر در آن در جریان است، به صلح برسد. ما باید این حقیقت را در نظر بگیریم که ممکن است جنگ زودتر به نتیجه برسد اما سوریه برای مدت طولانی‌تری در وضعیت جنگ داخلی خواهد ماند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.