بازداشت رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش

رهبر حزب جماعت بنگلادش که در گذشته از متحدان حزب حاکم به شمار می‌رفت، بازداشت شد.

به گزارش الجزیره، شفیق الرحمن، رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش پس از اعلام تصمیم این حزب سیاسی برای پیوستن به اپوزیسیون و مطالبه برکناری الشیخه حسینه واجد، نخست‌وزیر این کشور بازداشت شد.

فاروق احمد، سخنگوی پلیس بنگلادش گفت که نیروهای پلیس شفیق الرحمنه را در داکا بازداشت کردند؛ اما از اتهام‌های وارده به وی خبری نداد.

در همین حال مطیع الرحمن اکاند، سخنگوی جماعت اسلامی بنگلادش، بازداشت رهبر ۶۴ ساله این حزب را محکوم کرد و گفت که این اقدام با هدف سرکوب فعالیت‌‎های ضد دولتی صورت گرفته است.

وی افزود: بازداشت شفیق الرحمن نمونه تازه‌ای از سرکوبگری‌های ظالمانه علیه حزب جماعت اسلامی طی ۱۵ سال گذشته تاکنون است.

جماعت اسلامی بنگلادش بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین حزب اسلامی در این کشور است که از ۲۰۱۲ از شرکت در انتخابات محروم شده است. این حزب در آخرین انتخابات عمومی (۲۰۰۱) که در آن شرکت داشت، ۱۸ کرسی از ۳۰۰ کرسی مجلس را کسب کرد و به خاطر نقشش در تشکیل اتحاد چهار حزبی که برندهٔ انتخابات شد، ۲ وزیر را معرفی کرد.

موج بازداشت‌ها
این حزب سیاسی برای چندین سال از متحدان نزدیک حزب راستگرای اپوزیسیون ناسیونالیست بنگلادش بود و ائتلاف آنها بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ بر کشور حکومت می‌کرد.

اما با به قدرت رسیدن الشیخه حسینه در سال ۲۰۰۹ همه اعضای برجسته این حزب بازداشت و به اتهام ارتکاب جنایات جنگی مربوط به زمان جنگ استقلال از پاکستان در سال ۱۹۷۱ محاکمه و پنج نفر از رهبران آن بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ اعدام شدند.

همچنین در جریان اعتراضات خیابانی به این اعدام‌ها، صدها نفر از فعالان حزب جماعت اسلامی کشته و ده‌ها هزار نفر آنها به زندان افکنده شدند.

رهبر جماعت اسلامی بنگلادش در حالی بازداشت شده که دو نفر از مسئولان حزب اپوزیسیون ناسیونالیست بنگلادش هم چند روز پیش به اتهام تحریک به خشونت در آستانه برپایی تجمع بزرگ ضد دولتی در شنبه گذشته بازداشت شده بودند.

حزب ناسیونالیست بنگلادش خواستار کناره‌گیری الشیخه حسینه و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف از سوی دولت موقت است.

جماعت اسلامی و چند حزب چپ‌گرا و میانه‌رو در بنگلادش با حمایت از خواسته‌های حزب ناسیونالیست بنگلادش اعلام کردند که در کنار این حزب تظاهرات‌های اعتراضی برگزار خواهند کرد.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.