ملال زدگی، لحظه ای ناب برای تامل فلسفی

اعتماد در اولین روز هفته از نسخه فیلسوفان اگزیستانسیالیست برای انسان مرفه ملال زده نوشته و در کنار معرفی دو کتاب در حوزه علوم انسانی، از بداخلاق تر شدن کاربران شبکه های اجتماعی انتقاد کرده است.

ملال زدگی، لحظه ای ناب برای تامل فلسفی
اعتماد در صفحه 16 یادداشت هفتگی محسن آزموده در ستون «فلسفه در خیابان» را زیر عنوان «زمان آگاهی یا وقتی لحظه‌های ناب بی‌هیچ پیرایه بر ما پدیدار می‌شوند» منتشر ساخته و با اشاره به تجویز روانشناسان برای درمان ملال زدگی انسان مرفه، نظر فیلسوفان اگزیستانسیالیست را در این خصوص بررسی کرده و نوشته است:«آنها معتقدند این ملال زدگی ناشی از «هیچ» و «پوچ»که گاه به شکل اوهام مالیخولیایی ظاهر می‌شود، زمانی به صورت «اضطراب» و «دلهره» همیشه علل و عوامل بیرونی ندارد و نه فقط همواره نمی‌توان با قرص و تجویزهایی از آن دست از آن خلاصی یافت، بلکه ‌ای بسا بهتر است آن حال را غنیمت شماریم و با راه‌حل‌های مذکور از آن فرار نکنیم.»
 
او که معتقد است انسان همیشه در فراموشی و به تعویق انداختن مساله زمان موفق نیست، این لحظات ناب و یکه را خاستگاه تامل فلسفی دانسته و اندیشیدن به حاق هستی و وجود و کوشش در یافتن این پرسش اساسی که «چرا هستم به جای اینکه نباشم؟» دانسته است.
 
 
 
معاون حقوقی رییس‌جمهور: مسیر پیگیری حقوق اساسی، آموزه‌های اسلامی است
روزنامه اعتماد در صفحه 3 سخنان مجید انصاری، معاون حقوقی رییس‌جمهور را بدون اشاره به زمان و مکان آن منعکس ساخته و از قول او بر مسیر پیگیری حقوق اساسی، حقوق بشر و شهروندی بر اساس آموزه‌های اسلامی و قانون اساسی تاکید کرده است.
 

او در بخشی از سخنان خود استنادات اولیای دین بر احکام عقلی و وجدان درونی انسان را در جایی جاری دانسته است که تاثیر قواعد الهی ناکارآمد بوده است و یکی از مصادیق آن را سخن امام حسین(ع) در روز عاشورا بیان داشته که وقتی قواعد حقوقی و شرعی را بر لشکریان مقابل تاثیرگذار ندانست، در سخنانی آنان را به حریت و آزادگی دعوت کرد.

انصاری تاکید کرده است که یکی از علل اصلی آسیب‌ در جامعه از منظر جرم و جنایت و ناهنجاری‌های حقوقی، عدم آشنایی مردم با موازین و احکام حقوقی است.

 
یک کتاب در باره  مسائل فلسفی‌ حل نشده
این روزنامه در صفحه 7 به معرفی کتاب های «مغلطه» نوشته «جمی وایت» و «گفت‌وگوهای فلسفی» نوشته «رابرت‌ام. مارتین» پرداخته و درباره کتاب اول آورده است: «جمی وایت در این کتاب متحجران، کشیشان و سیاستمداران را با تشخیص استدلال‌های توخالی شان رسوا کرده است. «مغلطه» با زبانی تند و نیشدار می‌خواهد توانایی به‌کار‌گیری منطق در بحث‌های عمومی و خصوصی را به خوانندگان بیاموزد. وایت به فهرستی از جنایات ضد منطق اشاره کرده است که برای گرفتن یا فقط برای عوض کردن بحث- انجام می‌شود.»
 
 

در بخش دیگری از این گزارش، کتاب «گفت‌وگوهای فلسفی» درآمدی امروزی به مطالعه فلسفه توصیف شده و آمده است: «نویسنده این کتاب مسائل مرسوم فلسفه را با استفاده از قالب دیالوگ به شیوه‌ای نوشته است که به نظر خواننده جذاب باشد و او را درگیر کند. در این گفت‌وگوها تاکید بر مسائل فلسفی‌ای است که حل نشده و همچنان محل مناقشه‌اند. شخصیت‌های هر گفت‌وگو به‌طور برابر از پاسخ‌های متفاوت به مسایلی در مورد دین، اخلاق، اجتماع، ذهن، شناخت، معنی و مباحث دیگر دفاع می‌کنند بدون اینکه کسی برنده مسلم بحث معرفی شود.»
 

این کتاب مشتمل بر هفت گفت‌وگو است که در آن به مباحثی نظیر استدلال، وظیفه اثبات، زندگی پس از مرگ، ایمان‌گرایی، لذت‌گرایی، امر مطلق، شناخت اخلاقی، نسبی‌گرایی، مادی‌گرایی، رفتار‌گرایی، تقدیر‌گرایی، اختیار، یقین و احتمال، شک‌گرایی، مشکل استقرا و… پرداخته شده است.
 
 
 
بداخلاق‌تر شده‌ایم
روزنامه اعتماد در صفحه 16 یادداشت علی شکوهی با عنوان «بداخلاق‌تر شده‌ایم» را به چاپ رسانده و به انتقاد از ادبیات مورد استفاده از سوی برخی از کاربران شبکه های اجتماعی و گروه‌های تلگرامی پرداخته است.
 
او استفاده از کلمات و عباراتی غیرشرعی و خلاف اخلاق را در شان اعضای فرهیخته این گروه ها ندانسته و انتشار مطالب غیرواقع و خلاف اخلاق علیه سیاستمداران و نسبت‌های دروغ مرتبط با فساد اخلاقی و مالی و اداری را حتی نسبت به یک ماه قبل، رشد یافته توصیف کرده و بر ضرورت مطالعات جدی در ریشه‌یابی این امر تاکید نموده است.
 
 
 
عناوین صفحه «سیاست‌نامه»:
یادداشت «گریز از آشوب» به قلم محسن آزموده؛ معرفی دو کتاب «لویاتان یا جوهر، صورت و قدرت دولت کلیسایی و مدنی» و «بهیموت یا پارلمان طولانی» اثر توماس هابز با ترجمه حسین بشیریه
 
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.