انصار حزب الله: حرمت‌شکنی شود، سران سه قوه باید برکنار شوند

شرق در اولین شماره هفته از خطرات دین تحریف شده نوشته و در کنار ضروری دانستن اعتماد نظام به مردم در حفظ حرمت تاسوعا و عاشورا، گزارشی درباره اقتصاد محرم را منتشر ساخته است.

فاضل‌میبدی: دین تحریف‌شده از هر چیزی خطرناک‌تر است
روزنامه شرق در صفحه 12 گفتگو با حجت الاسلام فاضل‌میبدی درباره فرهنگ عاشورا را منتشر ساخته و از قول او، دو پیام مهم عاشورا یعنی «ارتباط با خدا از طریق نماز» و «ارتباط با خلق خدا از طریق بسط عدالت اجتماعی» را دچار واژگونی در طول قرن‌ها دانسته است.
 
او که معتقد است «نادیده‌گرفته‌شدن تقابل عدل و ظلم، به‌نوعی سوگواری برای شهادت امام سوم شیعیان را بی‌فروغ کرده است» می گوید: «هر واقعه و پیامی که در جامعه مورد تحریف قرار بگیرد، خطرناک می‌شود. آنچه از حقیقت خودش خارج شود، دیگر همان چیز نیست، موضوع بر سر یک تحریف ساده نیست بلکه موضوع بر سر خطر آن است. تحریف و خروج چیزی از حقیقت خودش، خطرناک است و از همه خطرناک‌تر، دین تحریف‌شده است؛ دینی که از مسیر خودش خارج و دوباره به نام دین مطرح شود، هر چیزی را توجیه می‌کند.»
 
فاضل‌میبدی پرسیده است «وقتی که خرج بودجه‌های فرهنگی و دینی کشور تا این اندازه بالاست، چرا باید همچنان در جامعه‌ای زندگی کنیم که آمار خشونت و طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی آن به این اندازه هولناک شده است؟ به نظر من پاسخ این سؤالات این است که ما از بُعد حماسی و واقعی فرهنگ عاشورا غافل شده‌ایم.»
 
 
انصار حزب الله: حرمت‌شکنی شود، سران سه قوه باید برکنار شوند
شرق در صفحه 2 گزارشی از تجمع اعتراضی انصار حزب الله در رابطه با برگزاری مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایران و کره‌ جنوبی را به چاپ رسانده و به بخش هایی از بیانیه خوانده شده در این مراسم اشاره کرده است:

– از قوه ‌قضائیه می‌خواهیم کسانی که با تصمیم خود بسترساز حرمت‌شکنی و برخورد احتمالی میان تماشاگران هستند، انذار داده شوند که هرگونه پیشامد در این زمینه برعهده آنان است و در صورت ایجاد با آنان برخورد خواهد شد.

– از آنجا که هرگونه حرمت‌شکنی احتمالی عاشورا بر هیچ‌کس پذیرفته‌شدنی نیست، در صورت اتفاق در مسابقه فوتبال در شب عاشورا مسئولان سه قوه باید پاسخ‌گو باشند و به دلیل عدم پیشگیری و توجه به طرح‌هایی که حزب‌الله به آنها داده است که در سه بند اول این بیانیه آمده است، باید استعفا و از کار برکنار شوند.
 

این گزارش همچنین از قول حاج‌منصور ارضی، از مداحان مشهور تهران می نویسد: «بمیرند آنهایی که هر غلطی که بخواهند بر زبان جاری می‌کنند. از بس که حروم خوردند، این حرف‌ها را می‌زنند. الان هم می‌خواهند شب تاسوعا جوان‌ها را بکشانند، میدان کربلا را ول کنید بیایید میدون بازی. نقشه‌ها زیاده، شما مردم باید بیدار بشید. شما هرکدام اعتراض کنید، یواش‌یواش می‌فهمند. دنبال درگیری هستند، اگر حزب‌الله خشمش بگیره، همشون رو نابود می‌کنه.»
 
 
 
به مردم اعتماد کنیم
این روزنامه در صفحه 12 یادداشت سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران با عنوان «به باورهای دینی مردم اعتماد کنید» را منتشر ساخته و از چند زاویه به مسائل مطرح‌شده درباره مسابقه فوتبال روز تاسوعا پرداخته است.
 
او که باور دارد اجتماع مردم عزادار در ورزشگاه آزادی، فرصت خوبی است تا با برپایی مراسم‌ مذهبی، پیام عاشورای حسینی به میهمانانی که از آن سوی مرزها به کشورمان آمده‌اند، رسانده شود، نوشته است: «مردم ما می‌دانند چطور این میدان بزرگ را مدیریت کنند و از سوی دیگر، بازیکنان ما نیز که همگی با همین فرهنگ عاشورایی بزرگ شده‌اند، سربلند از این آزمون بیرون خواهند آمد. برخوردهای قیم‌مآبانه هم دراین‌میان هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت و فقط با اعتماد است که می‌توان آرامشی را در دل این رقابت مهم و سرنوشت‌ساز ورزشی ایجاد کرد تا در نهایت به تقویت بنیان‌های اجتماعی انجامیده و امکان بروز رفتارهای دینی و ارزشی را حتی هنگام بازی تقویت کند.»
 
 
 
لباس‌های عجیب‌وغریب و آرایش‌های ویژه محرم برگشتند
روزنامه شرق در صفحه 12 با اشاره به نرم‌افزار نذری‌یاب، ماشین‌های گل‌پاشی‌شده، لباس‌های سیاه عجیب‌وغریب و آرایش‌های ویژه محرم و تکراری خواندن آنها، تذکر رهبر انقلاب به مسئولان برگزاری مراسم‌های مذهبی درباره رعایت حقوق شهروندی و سخنان آیت‌الله یزدی درباره جایزنبودن برگزاری بازی فوتبال میان تیم ملی ایران و کره در روز تاسوعا را از مشخصات اختصاصی محرم امسال دانسته و نوشته است: «شهرداری تهران امسال جدا از اختصاص منابعی به منظور کمک به مساجد و حسینیه‌ها در ایام محرم، تصمیم دارد هزینه‌ سخنرانی‌های مذهبی بیش از‌ هزار مسجد در تهران را نیز  در این ایام بپردازد. این در حالی است که هیچ مصوبه‌ای در شورای شهر تهران اجازه پرداخت هزینه سخنرانی‌های مذهبی را به شهرداری تهران نمی‌دهد.»

این گزارش بر این مساله تاکید دارد که «جمع صد هزارنفری تماشاگران فوتبال می‌توانند ورزشگاه آزادی را به بزرگ‌ترین حسینیه ایران در روز تاسوعا بدل کنند و بهترین نوع مراسم عزاداری را به نمایش بگذارند؛ اگر مخالفان اندکی اعتماد کنند.»
 
 
 
پاساژی برای ترانسفر مداح‌ها
شرق در صفحه 12 گزارشی با عنوان «اقتصاد محرم کجا می‌چرخد؟» را منتشر ساخته و با وارداتی دانستن اغلب اجناس مورد نیاز عزاداری ها، از راسته ناصرخسرو به عنوان بزرگ‌ترین بازار فروش لوازم سیاهی نام برده است.
 
این گزارش همچنین به دکان‌ها و پاساژهای به‌هم‌چسبیده میدان امام حسین اشاره کرده و دلیل اصلی تغییر چهره این میدان در این ایام را سودجویی برخی کسبه و نیز دسترسی آسان مردم به این محل دانسته است.
 
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: «لوازم دیجیتالی محرم اما نه در میدان امام حسین پیدا می‌شود و نه در ناصرخسرو، باید کمی به سمت غرب بروید، پایین‌تر از ازدحام میدان انقلاب، در پاساژی به نام «مهستان». اینجا می‌شود چیزهایی پیدا کرد که اگر کل بازار لوازم الکتریکی را هم بگردید نمی‌توانید پیدا کنید؛ مثلا جدیدترین مداحی‌ها را. شما می‌توانید اینجا سی‌دی نوحه‌ای را بخرید که امسال قرار است بین هیأت‌ها مد شود. می‌گویند بسیاری از مداح‌ها، برای معروف‌شدن، دست‌به‌دامن فروشنده‌های این پاساژ می‌شوند؛ سی‌دی داخل می‌شود، با تیراژهای عجیب‌وغریب کپی می‌شود و یکهو یک مداح تازه در میان عزاداران سال، به شهرت می‌رسد….»
 
 
 
شطرنج؛ جامعه جهانی و حجاب اجباری
در صفحه 18 این روزنامه گزارشی درباره ماجرای هشتگ «#نه_ به _تحریم _ورزش_ زنان _ایران» به چاپ رسیده و با تاکید بر اینکه «بایکوت چاره نیست»، به حاشیه سازی برخی از ورزشکاران خارجی رشته شطرنج درباره رعایت حجاب در مسابقات جهانی این رشته در تهران و سخنان ورزشکاران زن ایرانی پرداخته است.
 
در بخش هایی از این گزارش می خوانیم: «این هشتگ به صورت خودجوش در فضای مجازی شکل گرفت و درواقع نه خواست آن زنان در کشورهای دیگر را نفی می‌کرد و نه کاری به پوشش کسی داشت و فقط مطالبه‌ای ساده را مطرح کرد و می‌کند: زنان ایرانی به دلیل مسائلی مانند این مسئله که در کشورشان برقرار است، نباید از عرصه‌های بین‌المللی و دستیابی به فرصت‌هایی مانند میزبانی این رشته ورزشی در کشور محروم شوند.»
 
«غنچه قوامی در مصاحبه‌ای که درهمین باره با گاردین کرده، گفته است: «مخالفم که جامعه جهانی از حجاب اجباری به عنوان ابزاری برای فشار و به‌انزواکشاندن ایران استفاده کند. زنان ایرانی، روزبه‌روز توانمند‌تر شده و تبعیض‌های سنتی، سیاسی و حقوقی را بیش‌ازپیش کنار می‌زنند. کسانی که نگران وضعیت حقوق‌ بشر در ایران هستند، باید این ظرفیت‌ها و تلاش‌ها را ببینند و به رسمیت بشناسند.»
 
 
 
یک مسابقه فوتبال نمی‌تواند عشق به فرهنگ عاشورا را کاهش دهد
شرق در صفحه 20 نیز یادداشت امیرحسین علم‌الهدی با عنوان «تاسوعا با طعم فوتبال» را به چاپ رسانده و از قول او نوشته است:‌ «انتظار دارم شخصیت ها در عصر فراشبکه‌های اجتماعی قبل از سخن، کمی درباره بازتاب سخنانشان فکر کنند تا شاید کمتر عرصه دین و دین‌ورزی باعث حاشیه‌های معمول در میان افکار عمومی شود!  ضمن احترام به فرهنگ فاخر عاشورا و لزوم توجه به حفظ و صیانت اصولی از این فرهنگ، متوجه این نکته نمی‌شوم چرا برخی از افراد مسابقه فوتبال در روز تاسوعا را مصادف با «بی‌دینی» می‌دانند!»
 
نگارنده معتقد است «مردم ایران در ۱۴۰۰ سال مسلمانی با درایت عالمان فهیم دینی (که به مقتضیات روز مسلط بوده‌اند)، توانسته‌اند عزاداری‌های محرم و صفر را در راستای حفظ دین زنده نگه دارند و قاعدتا برگزاری یک مسابقه فوتبال نمی‌تواند در کاهش عشق به فرهنگ فاخر عاشورا در بین مردم نقشی داشته باشد!»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
حجت‌الاسلام علم‌الهدی: حضور یک زن لاابالی بی‌حجاب و بدحجاب در خیابان باید در برابر بینش شما به‌عنوان پیاده‌نظام دشمن جلوه‌گر باشد و اگر برخورد با آنها مسامحه‌کارانه باشد، ما شکست می‌خوریم و درواقع ادامه‌دهندگان راه عاشورا شکست خواهند خورد/متأسفانه شورای فضای مجازی و فیلترسازی از اول تا امروز به هیچ‌جا نرسیده و هرچه ما تأکید می‌کنیم، بدتر ه./م شده است.
 
سرلشکر سلیمانی: در سوریه از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم. / داعش شمشیرهای براق و برنده را روی گلوی اسرا می‌گذاشتند، اما آن اسرا هیچ‌گاه از مذهب خود برنگشتند و اینها تأثیرات کربلاست.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.