سیاست خارجی در مرکز انتقاد خطبه‌های جمعه

شرق در اولین شماره هفته از خیانت برخی حکام کشورهای اسلامی به منافع جهان اسلام نوشته و یادداشت الجزیره درباره اجلاس علمای مسلمان در گروزنی را منتشر ساخته است.

ائتلاف برای کشتار مسلمانان، مشغله برخی حاکمان کشورهای اسلامی
این روزنامه در صفحه ۱۵ سخنان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی را به چاپ رسانده و به این فرازها اشاره نموده است:
 
– خطاهای تاریخی غرب در به‌کارگیری ابزاری تروریسم و حمایت از تفکرات انحرافی برای مقابله با تفکر اسلام ناب و انقلابی و استانداردهای دوگانه در مقابله با تروریسم منجر به وضعیت مخاطره‌آمیز کنونی شده است.

– متأسفانه روابط پنهان و آشکار برخی کشورهای مرتجع با رژیم صهیونیستی، خیانت به آرمان فلسطین و منافع جهان اسلام است و ملت‌های مسلمان قطعا ادامه این رفتارها را تحمل نخواهند کرد.
 
– پارلمان‌ها و حاکمان کشورهای اسلامی به جای تصویب قوانین برای ایجاد محدودیت برای یکدیگر مثل جلوگیری از ورود حجاج کشورها برای شرکت در مناسک حج یا ایجاد ائتلاف برای برادرکشی و کشتار مسلمانان باید به فکر دفع تهدیدات واقعی آمریکا و رژیم صهیونیستی و نقشه‌های آنها برای تجزیه کشورها و تفرقه‌افکنی باشند.
 

 
شیعه و سنی علیه وهابی‌گری
روزنامه شرق در صفحه ۷ ترجمه یادداشت «الجزیره» زیر عنوان «شیعه و سنی علیه وهابی‌گری» را منتشر ساخته و صدور بیانیه‌ ٢٠٠ روحانی مسلمان سنی درباره خطر فروپاشی اسلام سنی به وسیله نگرش خطرناک وهابیت را یکی دیگر از مشکلات حکام آل سعود دانسته است.
 
این یادداشت، بایکوت رسانه ای و انکار وقوع اجلاس روحانیون مسلمان در گروزنی را دراماتیک‌تر از وحشت حاصل از جنگ داخلی سوریه توصیف کرده و آورده است:‌ «در نگاه سنی‌هایی که در چچن گردهم آمده‌اند، خطرناک‌ترین انحراف وهابیسم در این است که آنها از خشونت علیه غیروهابی‌ها حمایت می‌کنند و این شامل مسلمانانی که تفسیر وهابی را از کتب دینی رد می‌کنند نیز می‌شود. داعش، القاعده و طالبان پیروان خارجی اصلی این فرقه در بیرون از عربستان و قطر هستند.»
 

این نوشتار با بیان عکس‌العمل سعودی‌ها به برگزاری اجلاس گروزنی و عصبانیت آنها از حضور الطایب، روحانی بزرگ الازهر مصر در این جمع، آورده است:‌ «پوتین این اجلاس را افتتاح کرده است که این نشان می‌دهد او چه فکری درباره سعودی‌ها در سر دارد…. اینکه چچن جایی که دچار جنگ بین روسیه و شورشیان وهابی است، باید به‌عنوان محل این اجلاس انتخاب می‌شد، طعنه‌ای است که هیأت‌های شرکت‌کننده سنی به خوبی از آن آگاهی داشته‌اند. اما سؤالات و مسائل واقعی‌ای که آنها درباره‌شان بحث کرده‌اند باید به طرزی برابر مدنظر واقع شود. اگر سعودی‌ها باید کنار گذاشته شوند، نمایندگان مسلمان سنی چه کسانی هستند؟ و آینده عربستان سعودی چه خواهد بود؟ انقلاب‌ها ساخته و پرداخته چنین سؤالاتی هستند.»
 
 
 
علم‌الهدی: مبادا صلابت کفر چشم ما را پر کند
شرق در صفحه ۱۵ به انعکاس سخنان خطیبان جمعه در خطبه های دیروز پرداخته و به این موارد اشاره نموده است:
 
حجت‌الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران:
– نمی‌ارزد که انسان با دنیای کفر کنار بیاید یا با جریان‌ها سازش کند.
– ما که امروز پشت این تریبون قرار می‌گیریم، باید پاسخ تک‌تک کلماتی را که به کار می‌بریم، بدهیم و بگوییم که چرا فلان لفظ را به کار برده‌ایم.
 

حجت‌الاسلام علم‌الهدی، امام جمعه مشهد:
– اگر بنا شد در مسئله حجاب، عیاشی و لذائذ نامشروع تساهل و تسامح کنیم و حرام را به اسم نشاط‌‌بخشی نسل جوان به این مملکت و فرهنگ کشور بیاوریم، به‌جای اینکه صلابت اسلام، چشم کفر را پر کند، صلابت کفر چشم ما را پر خواهد کرد.
– ما با هر خیال و پندار غلطی که پای میز با کفار بنشینیم و هرچه جلوی‌مان گذاشتند، امضا کنیم و هر نوع قراردادی را با هر شرایطی از کفر بپذیریم، با این عنوان که می‌خواهیم با اینها زندگی کنیم، مسلما شکست خواهیم خورد.
 
 

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان:
–  امتیازدهی به آمریکا نمی‌توان به اهداف اسلام و نظام اسلامی رسید، چرا که هرچه به آنها امتیاز دهیم، یک‌قدم به جلو می‌آیند و آنها پدیده‌هایی هستند که همه بی‌عهدی‌های آنها را مشاهده می‌کنند.
 

آیت‌الله میرعمادی، امام‌جمعه خرم‌آباد:  
– مسئولان باید در نماز جمعه شرکت کنند و به خطبه‌های امام‌جمعه گوش کنند. چرا مسئولان در برنامه‌هایی مانند نماز جمعه، غدیر، شادی‌ها و دیگر مراسم‌هایی شرکت نمی‌کنند؟ اگر می‌خواهید در این‌گونه مراسم‌ها شرکت نکنید، مسئولیت‌ها را رها کنید؛ کسی هم دیگر از شما انتظار ندارد.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
پیام رهبر انقلاب به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس: شهدا اکنون فضای زندگی را با معنویت خود روشن ساخته‌اند. چشم‌های بینا و دل‌های بیدار از آن بهره می‌برند و ذخیره‌ معنوی که جان‌مایه‌ حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است، روزبه‌روز افزایش می‌یابد و زندگی را روح و طراوت می‌بخشد.
 
 
دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: رفتار دولت سعودی و عذرخواهی‌نکردن از خانواده‌های داغدار و بی‌توجهی به شناسایی و معرفی افراد خاطی در بروز این فاجعه، ظن دخالت عناصری از حاکمیت عربستان در این رخداد را افزایش می‌دهد.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.