ناموفق‌بودن مکتب‌های دین‌گریز، عامل روی‌آوردن به فرقه‌های معناگرا ر

اعتماد در آخرین شماره هفته از ناکارمدی کارهای تبلیغی در این سال ها نوشته و در کنار گفتگو با سفیر سابق ایران در عربستان سعودی،‌ از قول فاطمه طباطبایی، مکتب‌های دین‌گریز را عاملی برای روی‌آوردن مردم به فرقه‌های معناگرا دانسته است.

مارپله اسلامی کمکی به آموزش حجاب نمی کند
روزنامه اعتماد در صفحه 16 یادداشت «مارپله اخلاقی/ ارزشی» به قلم سید علی میرفتاح را به چا‌پ سانده و در نقد طراحی بازی منچ و مارپله ارزشی برای دختران توسط یکی از نهادهای فرهنگی برای ترویج حجاب و فرهنگ اسلامی نوشته است:«این نهاد محترم فرهنگی به جای اینکه زحمت بکشد و بازی نوینی طراحی کند همین بازی را برداشته، مصادره به مطلوب کرده و جای نردبام ترقی، تصویر دختر محجبه گذاشته و جای مارهای زهرآگین، تصویر گرافیکی دختران متهتکه و بدحجاب را. یعنی بازی، تغییر ماهیت پیدا کرده و حاوی این پیام شده که حجاب باعث ارتقای کودک می‌شود و بدحجابی باعث تنزل مقامش.»
 
او با انتقاد از ناکارمدی کارهای تبلیغی انجام شده در سی و شش، هفت سال گذشته،‌ نوشته است:‌«آخرش همین می‌شود که نه به قول من که به قول خودتان مهم‌ترین معضل کشور بی‌حجابی و بدحجابی و غربزدگی و قس‌علیهذاست. خوب اگر قرار بود این شیوه‌های تبلیغی جواب بدهند و شما را برای‌تان برسانند، تا به حال رسانده بودند یا لااقل قدری به مقصودتان نزدیک‌ترتان کرده بودند… اما نکرده‌اند، منبعد هم نمی‌کنند.»

او که معتقد است ما منچ اسلامی نداریم کما‌اینکه ایراپولی اسلامی هم نداریم و از فریزبی هم نمی‌توان درجهت ترویج و تبلیغ ارزش‌ها استفاده کرد، افزوده است:‌«کار فرهنگی سخت است و با پیچیدگی‌هایی قرین است که از عهده هر ذهنی و ذهنیتی برنمی‌آید…. مشکل جدی همین‌جاست که مسوولان فرهنگی هنوز هم فکر می‌کنند که رسانه کاسه‌ای/ ظرفی است که اگر غربی‌ها در آن شراب ریخته‌اند ما می‌توانیم آبش بکشیم، طیب و طاهرش کنیم و داخلش شربت حلال بیدمشک بریزیم. فکر می‌کنند اگر بیایند و در تلویزیون حرف خوب و اخلاقی بزنند مردم هم گوش می‌دهند و از فردا همه‌شان خوب و اخلاقی می‌شوند. همین تصور ساد‌لوحانه است که بر آن می‌شود تا به کمک مارپله دختربچه‌ها را به حجاب علاقه‌مند کند، ‌حال آنکه اگر حتی به همین تجربه سه دهه گذشته هم اگر نگاه کنند، می‌فهمند که قصه پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.»
 

 
 
رهبر انقلاب:‌ ابعاد سیاسی، اخلاقی و دینی حادثه منا نباید فراموش شوند
اعتماد در صفحه 2 سخنان رهبر انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای منا را منتشر ساخته و از قول ایشان،‌ آل‌سعود را فاقد لیاقت برای اداره حرمین شریفین دانسته است.
 
ایشان در فرازهایی از سخنان، خاطرنشان ساخته اند:
– اگر راست می‌گویند و در حادثه بی‌تقصیرند، بگذارند یک هیات حقیقت‌یاب اسلامی- بین‌المللی، واقعیات مساله را از نزدیک بررسی و روشن کند.
 
– این حادثه ابعاد گوناگون و روشنگری از لحاظ سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و دینی دارد که این ابعاد نباید فراموش شوند.
 
– سکوت دولت‌ها و حتی علما، فعالان سیاسی، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت ۷ هزار زائر بی‌گناه، «بلای بزرگ امت اسلامی» است.
 

– حساس نبودن در قبال مسائلی نظیر حادثه سخت و جانکاه منا، مصیبت واقعی جهان اسلام است.
 
– ملت ایران شجاعانه در مقابل جهالت و گمراهی آل سعود ایستاده و مواضع قرآنی و بر حق خود را، با افتخار و صریح بیان می‌کند و ملت‌ها و کشورهای دیگر نیز باید شجاعانه، گریبان سعودی‌ها را بگیرند.
 
– بی‌کفایتی سعودی‌ها و ناامنی تحمیل شده از سوی آنان بر حجاج خانه خدا، واقعیتی است که باید در جهان اسلام ترویج شود و جا بیفتد.
 
– آل سعود و تروریست‌های جلادِ ساخته و پرداخته دست آنان در یمن و سوریه و عراق، مردم عرب را به خاک و خون می‌کشند، بنابراین بر خلاف تبلیغات خباثت آلود غربی‌ها، سعودیها حامی مردم عرب نیز نیستند و ماجرای مِنا ربطی به درگیری ساختگی و رسانه‌ای عرب و غیرعرب ندارد.
 
 
 
رییس‌جمهوری: در بسیاری از سال‌های ایام حج، عزت، کرامت و حتی جان مسلمانان زیر دست و پا قرار گرفت
این روزنامه همچنین سخنان رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، درباره حادثه سال گذشته منا را به چاپ رسانده و از حادثه تعرض به سفارت عربستان، ‌به عنوان سدی در برابر به نتیجه رسیدن اقدامات دولت درباره حادثه منا سخن گفته است.
 
اهم سخنان دکتر روحانی به انتخاب دین آنلاین از این قرار است:
– دولت سعودی که با مانع تراشی، از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است، امسال علاوه بر همه جرایم گذشته، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل‌الله هم آلوده کرد.
 
– اساس برگزاری مناسک حج برای عظمت دنیای اسلام است، مراسم حج غیر از عبادت خدای بزرگ، ایامی است که باید منافع جهان اسلام، وحدت مسلمانان و تصمیماتی که آنجا اتخاذ می‌شود، در مقابل دیدگان جهانیان قرار بگیرد اما متاسفانه در بسیاری از سال‌های ایام حج به ویژه سال گذشته نه تنها شاهد ایفای منافع جهان اسلام و اهداف بلندی که قرآن مجید برای مناسک حج مشخص می‌کند نبودیم، بلکه با کمال تاسف، عزت، کرامت و حتی جان مسلمانان زیر دست و پا قرار گرفت.
 
– کشورهای منطقه و دنیای اسلام برای حل مشکلات موجود و تنبه دولت عربستان باید اقدامات هماهنگی انجام دهند تا از یکسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی کلمه در مکه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود و از سوی دیگر کشورهای منطقه از حمایت‌های این رژیم از تروریسم نجات یابند و مردم یمن نیز بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.
 
– مشکل موجود با عربستان فراتر از مسائلی مانند حج است. متاسفانه دولت عربستان با جنایت‌هایی که در منطقه انجام می‌دهد و با حمایت خود از تروریسم، به‌واقع خون مسلمانان را در عراق، سوریه و یمن، می‌ریزد و روزانه زنان و کودکان یمنی را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می‌دهد.

 
 ناموفق‌بودن مکتب‌های دین‌گریز، عامل روی‌آوردن به فرقه‌های معناگرا
روزنامه اعتماد در صفحه 2 سخنان فاطمه طباطبایی عروس امام و مادر سید حسن خمینی در نخستین اردوی آموزشی و فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را منتشر ساخته و با اشاره به رشد فرقه‌های معناگرا در جهان حاضر، آورده است:‌ «آنچه عامل روی‌آوردن مردم به معنویت شده، شاید کشتن احساسات و عواطف قلبی مردم باشد، بطوری که وقتی جامعه به سمت عقل‌گرایی محض می‌رود، آرام‌آرام احساسات عاطفی کشته می‌شود و وقتی ساحات معنویت در جامعه سرکوب شود به جاهایی روی می‌آورند که این خلأ، پُر شود.»
 

او عامل دیگر در روی‌آوردن به فرقه‌های معناگرا را ناموفق‌بودن نظام‌ها و مکتب‌های دین‌گریز و معنویت‌ستیز دانسته و افزوده است: «چنین مکاتبی مطرح می‌کنند که «دین افیون جامعه است»، اما چون دیدند آنچه می‌خواستند انجام نشد؛ همین موضوع عاملی شد تا مردم به معنویت روی بیاورند. ظهور این موضوع در انقلاب اسلامی ایران هم به این شکل بود که مردم با دین و به خاطر دین، علیه یک حکومت استبدادی قیام کردند، رهبرشان هم یک مرجع دینی بود و اساس حرکت مردم ایران نیز دین بود و در نتیجه تئوری «دین افیون جامعه است»، برهم خورد.»
 
رییس انجمن علمی عرفان اسلامی با اشاره به قابلیت های فضای مجازی تاکید کرد: «مشکل امروز، فضای مجازی است که در این فضا با استفاده از دکمه‌ای، مطلبی را پخش می‌کنیم و به‌راحتی اشاعه‌دهنده خطا می‌شویم، در حالی که باید از این فرصت استفاده کنیم و پیام مثبت بدهیم.»
 
 
 
هاشمی‌رفسنجانی: «لااکراه فی‌الدین» اصلی بسیار مهم در آزاد‌اندیشی دینی است
اعتماد در صفحه 3 گزارشی از آغاز سفر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به مشهد را منتشر ساخته و از قول وی در آیین افتتاحیه نخستین دوره تربیت استاد با موضوع آزاد‌اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد آورده است:‌«آنچه در مسیر آزاد‌اندیشی مشکل ایجاد کرده، آن است که متولیان آن مذاهب، آن را به صورت دگم در آورده‌اند. ادیان این‌گونه نیستند؛ بلکه متولیان ادیان در دوره‌های بعد برای خود دکان درست می‌کنند و نمی‌خواهند بشریت راه خود را انتخاب کند.»
 
اعتماد به این فرازها از سخنرانی وی اشاره نموده است:
– هدف نهایی ما از راه‌اندازی دوره‌های آزاد‌اندیشی، این است که هر کس مطلبی اساسی در هر موضوعی از عقاید و تفقه دارد، آن را به یک مقاله تبدیل کرده و بازگو کند. این امر در دانشگاه آزاد به عنوان یک درس در کلاس‌ها باید به صورت آزاد مطرح شود.
 
– خواهش من این است که طرح آزاد‌اندیشی دینی را بسیار جدی گرفته و در محافل خود بحث کنید. به نظر من امروز مساله و ابهام زیاد است و اسلام نیز روش برخورد با آن را به ما نشان داده است.
 

– در دانشگاه‌ها محدودیتی برای این مسائل وجود ندارد؛ آنچه مشکل درست کرده است تفکرات مذهبی است که آن را به صورت دگم در آورده است. این روش در کلیساهای قرون وسطی جریان داشت و در آن دوره دادگاه‌های تفتیش عقاید برگزار می‌شد.
 
– آیه شریفه «لااکراه فی‌الدین» یک اصل بسیار مهم در آزاد‌اندیشی دینی است. این آیه یعنی هیچ اکراهی در زندگی نیست که خداوند آن را جزو دین بداند؛ یعنی اگر کسی نخواهد مطلبی را قبول کند در این امر آزاد است.
 
– ممکن است فردی راهی اشتباه را انتخاب کند اما خداوند این حق را به وی داده و او در این مسیر جرمی مرتکب نشده است. اگر انسان باب اندیشه را باز کرد و بر اساس آن مساله را دریافت پیش خداوند معذور است. در واقع علم به عنوان یک حجت شناخته می‌شود.
 
 
 
علم‌الهدی: در مسئله کنسرت ها،‌ قشر لاییک و بی‌بند و بار کشور را منسجم کردند
این روزنامه در صفحه 3 به انعکاس سخنان روز گذشته آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی در گردهمایی ائمه جمعه این استان پرداخته و از قول او درباره اظهاراتش آورده است:«رهبر انقلاب چندبار به بنده فرموده‌اند «هرچه به نظرتان خلاف رسید بگو اما التهاب در مردم ایجاد نکنید.»
 
امام جمعه مشهد در ادامه افزوده است:‌
– دشمن شگردی را به‌کار می‌گیرد که اگر بنا شد رهبر معظم انقلاب و طلبه‌های سربازشان بخواهند کاری انجام دهند، اینها نتوانند کاری انجام دهند.
 

– هر لفظی بار فرهنگی خودش را دارد. بار فرهنگی لفظ «گردشگری» با «زیارت» متفاوت است و مشهد مقدس هم شهر زیارت است. این اصل حرف ما بود؛ زیارت هم شؤونی دارد. ما مساله کنسرت را به عنوان یکی از مصادیق گردشگری مطرح کردیم اما آنها آمدند به همین یک مصداق پر و بال دادند و نتیجه‌اش این بوده که قشر لاییک بی‌بند و بار کشور را منسجم کنند و به دنبال خودشان راه بیندازند.
 
– مصدق در مقابل امام و انقلاب و نهضت نفت عددی نیست.
 
 
 
سفیر پیشین ایران در عربستان: فتوای مفتی سعودی در نامسلمان خواندن ایرانی‌ها برای خوش‌رقصی است
اعتماد در صفحه 10 گفتگو با حجت‌الاسلام محمدرضا نوری شاهرودی، سفیر پیشین ایران در عربستان و لیبی درباره وضعیت کنونی رابطه ایران و عربستان و اقدامات تنش آمیز طرف سعودی را به چاپ رسانده و در مقدمه آن آورده است:‌«اگر تا دیروز مقام‌های متفاوت سعودی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم می‌کردند، اخیرا این انتقادها رنگ و بوی مذهبی هم به خود گرفته است و سعودی‌ها ابایی از رونمایی از سیاست‌های خود در تشدید درگیری‌های بین شیعه و سنی ندارند…. عبدالعزیز آل شیخ در اظهاراتی عاری از ادب و اخلاق مذهبی ادعا کرده است که ایرانی‌ها مسلمان نیستند و خصومت‌شان با مسلمانان به ویژه سنی‌ها بسیار قدیمی است. ساعاتی پس از این اظهارنظر بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنشی غیرمستقیم به این اظهارات در توییتر خود نوشت: به واقع هیچ شباهتی میان اسلام ایرانی‌ها و اسلام بیشتر مسلمانان با افراط‌گرایی متعصبانه‌ای که روحانی ارشد وهابی و سرکردگان تروریست سعودی موعظه می‌کنند، وجود ندارد.»
 
نوری شاهرودی در این گفتگو به این نکات اشاره نموده است:
– سعودی ها هم‌اینک در چاله یمن گیر افتاده‌اند؛ یمنی که از کمترین تجهیزات نظامی برخوردار است ولی عربستان را مستاصل کرده‌اند. وقتی سعودی در آن جبهه گیر افتاده، چگونه می‌تواند در برابر جبهه ایران بایستد؟
 

– فتوای روز گذشته مفتی سعودی و نامسلمان خواندن ایرانی‌ها برای خوش‌رقصی و نزدیک شدن به حاکمیت است. یشتر این افراد موج سوار هستند تا واقع‌بین. صحبت‌های‌شان نیز اثری در جامعه مسلمانان ندارد و در قاطبه مردم نارضایتی ایجاد می‌کند، زیرا منجر به پراکندگی بیشتر می‌شود.

– معتقد هستم لازم نیست اگر یک مفتی حرف ناشایستی زد، ما هم به آن جواب تندی بدهیم بلکه در برابر جاهلان در فهم باید سلام کرد چراکه این سلام بیشتر اثر می‌کند. گفته مفتی عربستان بردی ندارد و بیشتر مصرف داخلی آنهم برای راضی کردن تندروهاست.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
یادداشت «تاملی در یک آمار تلخ کاهش میزان ازدواج» به قلم علی شکوهی
 
 
باراک اوباما یک مسلمان پاکستانی‌تبار ساکن واشنگتن را به عنوان نامزد در اختیار گرفتن پست قاضی فدرال در کلمبیا تعیین کرد؛ اتفاقی که برای نخستین بار در امریکا انجام شده است.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.