هاشمی‌رفسنجانی: لا اکراه فی‌الدین روح حاکم بر قانون اساسی است

شرق در شماره امروز سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره توجه قانون اساسی به حقوق شهروندی را برجسته ساخته و به معرفی کتابی با موضوع تبیین مبانی فلسفی چندفرهنگ‏ گرایی در آثار یکی از آهنگ‌سازان برجسته‏ ایران پرداخته است.

هاشمی‌رفسنجانی: لا اکراه فی‌الدین روح حاکم بر قانون اساسی است
روزنامه شرق در انعکاس سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با اعضای هیأت‌رئیسه کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی، «لا اکراه فی‌الدین» را اصلی اساسی در دین اسلام و قرآن مبین و روح حاکم بر قانون اساسی در همه‌ ابعاد دانسته و افزوده است: «در قانون اساسی آمده است که «هیچ‌کس را نمی‌توان از محل اقامت خود تبعید کرد» یا «هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون ‌دستگیر، بازداشت‌، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات‌ است»، یا «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد» و مهم‌تر از همه اینکه «بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش‌کردن‌ مکالمات تلفنی‌، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس‌، سانسور، عدم‌مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است، ‌مگر به حکم قانون».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش، تحصیل و تدریس اصول حقوق شهروندی قانون اساسی در دانشگاه‌ها را ضروری و موجب آشنایی جوانان دانشجو با حقوق خویش دانسته و گفته است: «وقتی جوانان فرهیخته یک جامعه نسبت به حقوق شهروندان در قانون اساسی، آگاهی داشته باشند، می‌توان امیدوار بود که خانواده‌ها و کل جامعه را آگاه می‌کنند و این آگاهی، باعث حفظ کلیت نظام و جلوگیری از سوءاستفاده کسانی می‌شود که به نام نظام و به نام قانون اساسی، در حق مردم ظلم می‌کنند. البته کار تکمیلی این برنامه این است که به قرآن و سایر منابع اسلامی مراجعه شود و متون مربوطه، اضافه شوند».
 
 

 
موسیقی تفکر، فراخوان جهان چندفرهنگی
شرق در صفحه 12 به معرفی و نقد کتاب «پنجره‏ ای با شیشه‏‌های کوچک رنگی» اثر «سینا صدقی» پرداخته و زیر عنوان «موسیقی تفکر، فراخوان جهان چندفرهنگی» آورده است: «نویسنده‏ این کتاب سعی دارد از طریق تبیین مبانی فلسفی چندفرهنگ‏ گرایی، روشی برای ورود به آثار آهنگ‌ساز برجسته‏ ایران، علیرضا مشایخی ارائه دهد….»

در بخشی از این گزارش آمده است: «هدف چندفرهنگ‏ گرایی مورد ‌تبیین در این کتاب، نه‏ تنها فهم «دیگری»، بلکه فهم «من» از رهگذر «دیگری» مبتنی بر «تفاوت‏ها» است. در چنین هدفی باید توجه داشت که «تفاوت‏ها»، جزیره ‏های دورافتاده از یکدیگر نیستند، آنها زمانی «تفاوت» هستند که مبتنی بر دیالُگ و دیالکتیک ادراک شوند؛ بدون هیچ چشم‏انداز مطلقی، و با تأکید بر مفهومِ همواره «درراه‏‏ بودن»، برای کشف و آشکارگی آن حقیقتی که مدام پنهان می‏ شود….»
 
نویسنده معتقد است «برای فهم فلسفه‏ چندفرهنگ ‏گرایی که بر «تفاوت‏ها» بنیاد گرفته، نقد رویکردهایی چون کل‏ گرایی، نسبی‏ گرایی، منظرگرایی، جهانشمول‏ گرایی و پلورالیسم ضرورت پیدا می‏کند….»
 

 آنچه در این بررسی ارائه خواهد شد، در سه سطح مفهومی، فلسفی و موسیقایی قابل پیگیری است. در سطح نخست مفاهیم بنیانی بررسی خواهند شد [تفاوت‏ها، هویت، دیالُگ و دیالِکتیک]، در سطح دوم گستره‏ این مفاهیم از رهگذر توجه به کاستی‏های دو رویکرد نسبی‏ گرایی و منظرگرایی، اندیشه‏ کوهن و بحث وی در ارتباط با ویژگی پارادایم‏های علمی، رهیافت مکتب ادینبورا در حوزه‏ جامعه‏ شناسی معرفت، صورت‏بندی مک‌اینتایر از نسبت عقلانیت و ترادیسیون، دو اصل ویتگنشتاینی «بازی‏ های زبانی»، «شکل زندگی» و نتایج اپیستمولُژیک حاصل از این‏ دو، بحث پوپر در ارتباط با مفهوم «اسطوره‏ چهارچوب» و نقطه‏ نظر کواین درباره‏ «نسبیت اُنتولژیک» و «عدم‌تعین ترجمه» تبیین شده‏ اند. در سطح سوم، این مبانی و مفاهیم حاصل از آن در حوزه‏ موسیقی بررسی و از رهگذر آن آثار مشایخی تبیین شده‌اند.

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
محمدرضا خباز استاندار سمنان: اجازه ندادیم هیچ کنسرتی در استان لغو شود/ معتقدیم نیازهایی را که جوانان دارند، می‌شود در چارچوب شرع مقدس اسلام ساماندهی کرد.
 
نظر آیت‌الله مکارم درباره تلگرام: نباید برده و اسیر تلگرام باشیم/ درآمدی که دولت به‌وسیله فضای مجازی و اینترنت به‌ دست می‌آورد، ارزش آن را ندارد که خود را با مشکلات مواجه کند.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.