رابطه مسلمانان و مسیحیان فرانسه پس از کشته شدن ژاک آمل

روز سه شنبه کشیشی در شهر روان فرانسه به خاک سپرده شد که در کلیسایی در شمال فرانسه توسط دو مرد به قتل رسانده شده بود. مسئولیت این سؤقصد را گروه به اصطلاح “دولت اسلامی” یا داعش به عهده گرفت. در واکنش به این ماجرا، همان طور که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با واکنشی مداراجویانه نشان داد دیگر کاتولیک‌ها و مسلمانان نیز بر همزیستی بیشتر تأکید کردند. با وجود این اصلاحاتی نیز برای جلوگیری از افراط‌گروی در میان مسلمانان رخ داده است.

کاتولیک‌ها و مسلمانان با برگزاری مراسم یادبودی در کلیسای جامع شهر روان از "ژاک آمل" کشیش 84 ساله تجلیل کردند. این مراسم  با حضور دو هزار نفر برگزار شد که در این میان بیش از صدنفرشان مسلمان بودند. این همبستگی میان مسلمانان و مسیحیان در فرانسه به دلیل تاریخ، جغرافیا و مهاجرت‌های بسیار به وجود آمده است. این مطلب را مانوئل والس نخست وزیر فرانسه به روزنامه "ژورنال دومانشه" گفته است. او افزوده است که دین اسلام جایگاهش را در جمهوریت یافته است. اما والس تقاضا نمود که اکنون می بایست یک پیمان با اسلام در فرانسه بسته شود.

گفته می‌شود در ماه‌های گذشته و حتی پیش از قتل آن کشیش پیر در شمال فرانسه حدود ۲۰ مسجد در فرانسه مسدود شده است. البته مقامات فرانسه این تعطیلی‌ها را برای بهبود بخشیدن به وضع امامان و واعظان اعلام کرده‌اند؛ کاری که در برخی دیگر از کشورهای اروپایی مدتی است رقم خورده است.

چنانکه طارق اوبرو امام مسجد بوردو به جانبداری از تطبیق برنامه تربیت امامان گفته است: «تربیت امامان باید با نیازمندی‌ها انطباق یابد. آنها از نگاه الهیاتی و سیاسی باید مستقل از کشورهای زادگاه شان باشند، کشورهایی که هنوز هم متاسفانه یک قرائت معین از اسلام دارند.»

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.