امام و رفتار مطابق با شاخص‌های دموکراسی در جهان

شرق در آخرین شماره هفته از خصوصیات اجرای حکم شلاق نوشته و در کنار یادی از امام خمینی، از رویارویی با نظریه تکامل داروین در عصر قاجار نوشه است.

توضیحات یک وکیل دادگستری درباره اجرای احکام شلاق
شرق در صفحه 20 و به تناسب اینکه واژه شلاق این روزها بیشتر از همیشه به گوش می‌خورد؛ درباره چگونگی و کیفیت اجرای این حکم به گفتگو با هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه‌یک دادگستری پرداخته است. در این گفتگو از موارد اجرای حکم شلاق، نوع شلاق، جزئیات محیطی، شدت ضربات و تفاوت آن در مورد محکومان زن و مرد پرسش شده است.
 
این وکیل دادگستری با اشاره به آیین‌نامه نحوه اجرای احکام قصاص، رجم، قتل، سلب، اعدام و شلاق، مصوب سال ١٣٨٢ درباره اشتباه در اجرای این حکم گفته است: «درصورتی‌که مجری حکم، شخص محکوم را به بیشتر از آن چیزی که در حکم صادره برای او، تعزیر یا مجازات قلمداد شده، مجازات کند، اگر از روی عمد باشد، خود، محکوم به مجازات خواهد بود؛ اما اگر سوءنیت نداشته باشد، باید از عهده خسارات آن برآید.»
 
 
 امام و رفتار مطابق با شاخص‌های دموکراسی در جهان
ابراهیم برزگر، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با عنوان «خشونت در گفتار سیاسی امام استثنا بر قاعده» با اشاره به هم‌زیستی، مدارا و صلح میان ابنای بشر و نیز میان فرقه‌ها و مذاهب اسلامی به علت پدیده جهانی‌شدن ارتباطات و تاکید امام بر این نوع از هم‌زیستی در دکترین خود نوشته است: «امام نشان داد می‌توان با اسلام، تغییرات اجتماعی ایجاد کرد؛ می‌توان با اسلام، نظام‌سازی کرد و فراتر از آن می‌توان نظام سیاسی ماندگار به وجود آورد.»
 
نگارنده با استثنا توصیف کردن خشونت در گفتار سیاسی امام خمینی(ره) می نویسد: «خشونت یک رفتار متقابل و یک اقدام مقابله‌ای با ظالمان، ستمگران و متجاوزان به حقوق عمومی و ملی است. اصل ظلم‌نکردن و ظلم‌نپذیرفتن و احترام متقابل، اصل راهبردی در رفتار مسالمت‌آمیز به‌عنوان قاعده و خشونت مقابله‌ای به‌ عنوان استثنایی بر این قاعده است.»
 
 
این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر، به انعکاس سخنان رئیس جمهوری درباره امام در جلسه هیئت دولت پرداخته و آورده است: «نهضت اسلامی در ایران به هیچ کشور و قدرتی وابستگی نداشت و اتکای امام از ابتدا بر مردم بود و ایشان به طور مستقیم با افکار عمومی جامعه در تماس بودند».
 
روحانی تشکیل نظام جمهوری اسلامی با رأی قاطع و حداکثری مردم و پایه‌ریزی ارکان نظام در اولین سال پس از پیروزی انقلاب را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: «این نشان از تدبیر و بینش بالای امام راحل دارد. ایشان به گونه‌ای عمل می‌کردند که نه‌تنها با معیار‌های متدینان بلکه با شاخص‌های دموکراسی در جهان نیز مطابقت داشت».
 
 
 
ممکن است حمله به سفارت عربستان بخشی از سناریوی آن کشور باشد
روزنامه شرق در صفحه 1 یادداشت مصطفی ایزدی با عنوان «پیامدهای حمله به سفارت عربستان» را به چاپ رسانده و با اشاره به ضربه‌خوردن پیکر اسلام و لزوم جلوگیری از آن به واسطه تدبیر و کیاست و دفع مزاحمان، به روایت افت و خیز رابطه با عربستان پس از انقلاب اسلامی پرداخته است.
 
او با اشاره به اینکه حاکمان قبیله‌ای عربستان به دلایلی چند، ازجمله نژادپرستی، تعصب مذهبی، بی‌فرهنگی، حسادت به شرایط ایران در منطقه و وابستگی به دشمنان اسلام، نمی‌خواهند ایرانیان را در مکه و مدینه ببینند، از ترفندهای مختلف حاکمان این کشور برای جلوگیری از شرکت ایرانیان در مراسم حج سخن گفته و به این موارد اشاره نموده است:
١-حمایت همه‌جانبه عربستان سعودی از صدام در جنگ به قصد کوچک‌کردن ایران
٢-بهانه‌جویی سعودی‌ها درباره مراسم برائت از مشرکین و تلاش آنان برای جلوگیری از چنین مراسمی به هر بهانه، در دهه اول انقلاب
٣-کشتار وحشیانه ۴٠٠ زائر ایرانی در خیابان‌های مکه مکرمه در سال هفتم جنگ تحمیلی (تابستان ١٣۶۶)
۴-بی‌احترامی به حیثیت دو نوجوان ایرانی در یکی از فرودگاه‌های عربستان
۵-قطع واسطه سیاسی عربستان با ایران برای از دست رفتن زمینه حضور ایرانیان برای زیارت خانه خدا و مرقد مطهر نبوی به بهانه حمله عده‌ای افراطی بی‌فکر به سفارت عربستان در تهران
 
 
 
رویارویی با نظریه تکامل داروین در عصر قاجار
این روزنامه در صفحه 10 یادداشت امیرمحمد گمینی، عضو هیأت‌‌علمی دانشگاه تهران با عنوان «محمدرضا اصفهانی و نقد فلسفه داروِن» را منتشر ساخته و از رویارویی با نظریه تکامل داروین در عصر قاجار سخن گفته است.
 
او با عالمانه‌تر دانستن نقد و بررسی نظریه داروین توسط علامه محمدرضا اصفهانی (١٢٨٧ – ١٣۶٢ ه. ق. / ١٢۴٩ – ١٣٢١ ه. ق.)  نسبت به دیگر عالمان دینی مسلمان و مسیحی عرب‌زبان، هدف او را نشان دادن بی ارزشی علمی آن  علاوه بر تعارض این نظریه با دین دانسته است.
 
در جلد اول این کتاب مقالاتی در باب روابط علم و دین، نقد دینی نظریه تکامل انسان و نقد علمی این نظریه آمده و در جلد دوم، نتایج ماتریالیستی این نظریه از نظر دینی به نقد کشیده است.
 
 

عارف: صدور مجوز کنسرت سیاست روشنی ندارد
شرق در صفحه 14 نظر محمدرضا عارف درباره لغو کنسرت‌ها را منعکس ساخته با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور، از قول او آورده است: «من فکر می‌کنم شاید بتوانیم این امر را جزء وظایف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار دهیم؛ بنابراین این شورا باید سریع‌تر سیاست‌ها و راهبردهای این بخش را مشخص و ابلاغ کند و مجلس هم کمک کند تا در جایی که نیاز به قانون‌گذاری است، این امر صورت گیرد تا کمتر شاهد برخورد سلیقه‌ای باشیم.
 
او که معتقد است صدور مجوز کنسرت در یک شهر و عدم مجوز در شهری دیگر، نشان دهنده عدم وجود یک سیاست روشن در این زمینه است، خواستار مشخص شدن راهبردها و جهت‌گیری‌ها شده است.
 
 
 
هوشنگ ماهرویان: وظیفه داریم در برابر تفسیرهای سلفی و افراطی از اسلام بایستیم
روزنامه شرق در صفحه 20 یادداشتی از هوشنگ ماهرویان با عنوان «عذرخواهی کنید و تاریخ را دوباره بسازید» را به چاپ رسانده و با اشاره به آنچه از جانب بوکوحرام و داعش بر سر مردم بی دفاع و اسرای جنگی می گذرد، نوشته است: «انگار به زمان ماموت‌ها رفته‌ایم و قرار است با سنگ و چوب یکدیگر را تهدید کنیم، گروگان بگیریم، شکنجه کنیم و بکشیم. انگار بشر هیچ‌وقت رنگ خردورزی و دموکراسی را به خود ندیده است. چرا به اینجا رسیده‌ایم؟»
 
او که پیشنهاد کرده کشورها و نهادهای بین‌المللی به کمک مردم در برابر افراط‌گرایی کور و عقب‌افتاده بایستند، نوشته است: «نباید فکر کرد ما هیچ نقشی در این زمینه نداریم؛ ما کشوری مسلمان هستیم، ما کشوری هستیم که هشت سال در برابر دیکتاتور خون‌خواری چون صدام ایستادگی کردیم؛ اما در جریان این جنگ حتی یک اسیر جنگی را نیز به‌عنوان برده و کنیز نگرفتیم. چرا؟ چون علما و روحانیون ما تفسیری از اسلام را برای مردم ارائه کرده‌اند که می‌گوید برده‌داری در قرن بیست‌ویکم منسوخ است. این همان وظیفه ماست. وظیفه ماست که با تفسیر درست در برابر تفسیرهای سلفی و افراطی از اسلام بایستیم.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
آیت‌الله آملی‌لاریجانی: جهان امروز آرام‌آرام در حال رجوع دوباره به معنویت و ارزش‌های دینی است و این اندیشه در سطح جهان در حال گسترش است.
 
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: حتی اگر با دولت سعودی کنار می‌آمدیم، حاجیان ما که به مسجدالحرام و مسجدالنبی می‌آمدند، با جوانان تحریک‌شده به‌وسیله مفتیان بی‌دین مواجه شده و آنها مردم ما را اذیت می‌کردند. لغو اعزام به حج مصلحتی الهی بود.
 
 
سردار اسدی، مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: ما نگران کسانی هستیم که در انگلیس پرورش پیدا کرده‌اند و متأسفانه امروز هم بچه‌های برخی از مسئولان در این کشور درس می‌خوانند و عقبه آنها آنجاست؛ اینها نمی‌توانند به کشور خدمت کنند.
 
 
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: درهای ما به روی همه مردم اسرائیل باز است، چراکه خواهان صلح و زندگی آزادانه مثل بقیه مردم جهان هستیم.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.