صلح ابراهیمی، ایده ای از سندرز تا میثمی

شرق در شماره امروز از ایده «صلح ابراهیمی» نوشته و در یادداشتی دیگر، «سیاست خارجی وزارت ارشاد» را با سوالاتی به چالش کشیده است.

صلح ابراهیمی، ایده ای از سندرز تا میثمی
روزنامه شرق که همچون روزنامه اعتماد، ««سخنان سید حسن خمینی در دیدار با وزیر اطلاعات و مدیران حراست دستگاه‌ها» و «بیانیه سازمان حج و زیارت در خصوص عدم امکان حضور ایرانیان در حج امسال» را به چاپ رسانده، در صفحه 20 یادداشت لطف‌الله میثمی زیر عنوان «خانه خدا، خانه صلح و امنیت» را منتشر ساخته و با اشاره به تلاش ابراهیم‌(ع) در چهار هزار سال پیش برای برپایی خانه‌ خدا، آن را اقدامی در جهت ساخت یک نظام سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برپایه مفهوم صلح جهانی دانسته است.
 
او در توضیح ایده‌ خود برای تحقق صلح در منطقه و جهان، ابتدا از دین ابراهیمی به عنوان دین مورد پذیرش همه ادیان الهی یاد کرده و  نوشته است: «ابراهیم‌(ع) در رابطه خود با خداوند که اساس آن بر تسلیم به امر الهی بود، خانه خدا را برای اولین‌بار در زمین بنا نهاد؛ خانه‌ای با مقررات صلح‌جویانه و صلح‌طلبانه. در این خانه همه افراد فارغ از آنکه مؤمن، کافر، منافق و حتی مشرک باشند، می‌توانند تردد کنند، از امنیت بهره‌مند شوند، در فضای آن گفت‌وگو کنند…. از آنجایی که دین ابراهیمی، دینی است که همه ادیان الهی آن را قبول دارند، تحقق ایده صلح ابراهیمی در جهان امروز می‌تواند قابل‌طرح باشد.»
 
میثمی در جایی دیگر از این نوشتار، از طرح این ایده به شکلی دیگر توسط «برنی سندرز»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یاد کرده و افزوده است: «این نظریه به ما یادآوری می‌کند که جهانی‌بودن دین ابراهیم، وحدت میان آحاد جهان را در نظر داشته تا جایی که چهره‌ای چون سندرز که پدر‌بزرگش را در هولوکاست از دست داده، نیز به آن باور دارد.»
 
 

 
قبل از حج و عمره، اول با عربستان سعودی آشتی کنیم
 شرق در صفحه 19 یادداشتی با عنوان «سیاست خارجی وزارت ارشاد» به قلم «نقی آقالو» ارائه کرده و با مرور حوادث ناگوار سال گذشته برای حجاج ایرانی و اشاره به آنچه «به عهده نگرفتن مسئولیت آن حوادث توسط حکام سعودی» نامیده، هفت پرسش را مطرح ساخته است.
 
نگارنده با یادآوری سخن پیشین وزیر ارشاد درباره عدم امکان شرکت ایرانیان در حج امسال، از چرایی اعزام معاون خود برای مذاکره با طرف سعودی پرسیده و در جایی دیگر، ناتوانی جهان اسلام در مهار بی ثباتی و خشونت ها را نشانه ای از عدم قدرت آن برای آزاد سازی حج از دست سعودی ها و تامین خواست رئیس قوه قضائیه دانسته است.
 
آقالو در کنار دیگر پرسش های خود، این بحث را به میان کشیده که آیا عاقلانه‌تر نیست که در گام نخست، درباره موضوع برقراری مجدد روابط سیاسی و اعزام سفیر مذاکره و توافق شود و آن‌گاه نوبت به اولویت‌ها و مراحل بعدی (برنامه ریزی برای سفرهای عمره و حج) برسد؟

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: کسانی که مبارزه‌ امام(ره) علیه رژیم پهلوی را نمی‌پسندیدند، یک اقلیت بسیار محدود هستند که با وصل‌کردن خود به نهادهای تأثیرگذار کشور و به‌دست‌آوردن تریبون‌های رسمی نظام، کم‌کم صاحب بساطی شد‌ه‌اند.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.