احتیاط مسئولان در کاربرد اصطلاحات و کلمات ضروری است

شرق در آخرین شماره هفته، سخنان دکتر روحانی درباره امام عصر(عج) را منعکس ساخته و در کنار گزارشی درباره لغو مکرر کنسرت ها در نیشابور، از دردسر جدید عربستان سعودی روایت کرده است.

رئیس جمهوری: ادیان الهی پایان جهان را همراه با پیروزی حق بر باطل می دانند
شرق در صفحه 2 سخنان رئیس جمهوری در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره انتظار را منعکس ساخته و از «ظهور و انتظار» به عنوان مهم‌ترین عامل امیدبخش و حرکت‌آفرین در زندگی بشریت و به‌ویژه مسلمانان و شیعیان یاد کرده است.
 
دکتر روحانی با تصریح بر اینکه همه ادیان الهی به منجی باور دارشه و پایان جهان را همراه با پیروزی روشن حق بر باطل و اقامه حکومت عدل می دانند، افزوده است: «مهدویت عامل نشاط، تحرک و امید جامعه اسلامی است و انتقال صحیح فرهنگ انتظار در تربیت جامعه به‌سوی کمال نقش اساسی دارد».
 
 
 موسیقی را به قربانگاه نفرستیم/ علت لغو کنسرت ها، ورود مراجع قانونی دیگر است
روزنامه شرق در صفحه 1 یادداشت «از فرهنگ هزینه نکنید» از پرویز براتی، دبیر گروه هنر را به چاپ رسانده و با اشاره تکرار عناوینی همچون «کشف حجاب»، «پای‌کوبی» و «ارتباط نامشروع برخی شرکت‌کنندگان» به عناون دلایل لغو برخی از کنسرت ها در شهرهای کوچک، پرسیده است که «تحدید گروه‌های موسیقی و تمدید چند‌باره حضور آنها پشت چراغ ‌قرمز، به همان دلایل یادشده در بالاست؟»
 
او با برشمردن تمامی مراحل اخذ مجوز برای برگزاری یک کنسرت، از «تسویه‌حساب‌های سیاسی» به عنوان دلیل اصلی لغو برخی از کنسرت ها یاد نموده و آرزو کرده تا موسیقی چنین دردناک، به قربانگاه نرود.
 
 
این روزنامه در صفحه 14 و در گزارشی به قلم سیمین سلیمانی نیز از کشاکش تأیید و تکذیب موسیقی در نیشابور نوشته و با اشاره به لغو کنسرت کیهان کلهر و شهرام ناظری در این شهر و برگزاری یک برنامه موسیقی در مراسم بزرگداشت خیام چند روز پس از آن، گزارش سال گذشته «شرق» در روز ملی خیام را یادآوری نموده است.
 
این روزنامه که در آن تاریخ از شکسته شدن طلسم برگزاری کنسرت‌ در نیشابور و استقبال پرشور شهروندان نیشابوری از اجرای زنده شهرام ناظری در باغ آرامگاه خیام نوشته بود، به روایت لغو چند کنسرت دیگر در آن شهر نیز پرداخته بود.

شرق همچنین از قول محسن سمیع، سرپرست اداره موسیقی استان خراسان‌رضوی نیز درباره لغو یا صدور مجوز کنسرت‌ها آورده است: «در زیرمجموعه استانداری و فرمانداری مشکلی نیست و اگر اتفاقی می‌افتد، علتش ورود مراجع دیگر است».
 
 
 دردسر جدیدی برای آل سعود
روزنامه شرق در صفحه 8 ترجمه یادداشتی از روزنامه گاردین با عنوان «مردم آمریکا باید بدانند» را بازنشر کرده و با اشاره به خشم افکار عمومی ایالات متحده علیه عربستان سعودی به دلیل «جنگ عربستان سعودی در یمن»، «رفتار این کشور با زنان و مخالفان» و «استفاده از ثروت برای صادرکردن ایدئولوژی افراط‌گرایی با ساخت مساجد و اعزام مُبلغ در سراسر جهان اسلام» از لزوم انتشار گزارش ٢٨صفحه‌ای سال ٢٠٠٢ کنگره درباره نقش عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر سخن گفته است.
 

جان لیمن به عنوان یکی از ١٠ عضو کمیسیون رسیدگی به پرونده حملات ١١ سپتامبر در کنگره آمریکا، گفته است این کمیسیون دست‌کم درباره پنج نفر از مقامات دولت عربستان سعودی تحقیق کرده، ازجمله کارکنان وزارت امور اسلامی این پادشاهی که به‌طور بالقوه به برخی از هواپیماربایان کمک کرده‌اند.

این گزارش که از قول «هیلاری کلینتون» در هنگام تصدی وزیر خارجه وقت آمریکا، تأمین مالی گروه‌های تروریستی را  چالشی مداوم دانسته، از استحقاق افکار عمومی آمریکا برای اطلاع از نقش عربستان سعودی در کمک مالی به این گروه‌ها نوشته و خواستار انتشار تحقیق ٢٨ صفحه‌ای کنگره شده است.
 
 
احتیاط مسئولان در کاربرد اصطلاحات و کلمات ضروری است
شرق در صفحه 20 یادداشت بهمن کشاورز با عنوان «ترمینولوژی جدید» را به چاپ رسانده و با اشاره به ممنوعیت کاربرد قیود مبهم و صفات در متن قوانین، قراردادها و احکام دادگاه‌ها به دلیل عدم امکان اندازه‌گیری و ارزش‌گذاری، همین قاعده یا توصیه را درباره افرادی که بر گفته یا نوشته ایشان آثار جدی مترتب می‌شود، جاری دانسته است.
 
او با یادآوری اینکه در عالم حقوق، افراد مأخوذ به تعریف‌ها هستند، فقدان این شرط را سبب  بی‌اعتباری و تزلزل اصولی مانند «قبح عقاب بِلابیان» یا «اصل برائت» یا «قانونی‌بودن جرم و مجازات» دانسته و نوشته است: «این اصول که ممکن است در حقوق غرب تازگی نسبی داشته باشد، در نظام حقوقی اسلام به موجب «حدیث رفع»، سابقه ١۵٠٠ساله دارد. به نظر می‌رسد احتیاط بر کاربرد اصطلاحات و کلمات با موقعیت اجتماعی و رسمی افراد نسبت مستقیم داشته و اگر این احتیاط در ما مردم عادی واجب است، برای این‌گونه اشخاص اوجب محسوب می‌شود.»
 
 
 دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز: اینکه آقای حدادعادل بیفتد و چهار تا دوشیزه مجهول‌الهویه رأی بیاورند، خوب نیست و اینها موجودات خطرناکی خواهند بود./ آیت‌الله جوادی‌آملی به آقای عارف گفته‌اند: «نکند دیوث‌های سیاسی به مجلس راه پیدا کنند». دیوث در لغت ما به معنای متغافل است؛ کسی که به نوامیس متغافل است؛ یعنی خودش را از نظر سیاسی به غفلت می‌زند. اگر خودشان را به غفلت بزنند، نفوذی‌ها راه پیدا می‌کنند و دشمنان امام به مجلس می‌آیند.
 
 
محسنی‌اژه‌ای: امروز افتخارات ما به چه کسانی است؟ آیا به خانواده آنانکه بر اثر جراحات شیمیایی دشمنان یک لحظه آرام ندارند، سر می‌کشیم یا با آنها عکس می‌گیریم؟! آیا کسی که به اتهام خیانت به ملت دستگیر شد و به زندان رفت، فقط او حقوق ‌بشر دارد که باید با او ملاقات کنیم؟
 
 
سردار رمضان شریف مسئول روابط‌ عمومی کل سپاه: امروز با موج فزاینده تقاضا برای اعزام به سوریه و عراق مواجه هستیم و جوانان زیادی از سراسر جغرافیای کشور و از قومیت‌های مختلف داوطلب هستند./ دشمنان در فضای مجازی و فرهنگی برای کاهش ایمان جوانان کار کردند اما به خواسته خود نرسیده‌اند

شرق در آخرین شماره هفته، سخنان دکتر روحانی درباره امام عصر(عج) را منعکس ساخته و در کنار گزارشی درباره لغو مکرر کنسرت ها در نیشابور، از دردسر جدید عربستان سعودی روایت کرده است.مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 30 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.