زنان نوازنده روی سن نیایند

شرق در این شماره به حاشیه ای دیگر درباره برگزاری کنسرت ها پرداخته و در کنار گزارشی از انتخاب یک مسلمان به عنوان شهردار لندن، به اهمیت توسعه گردشگری حلال در کشور اشاره کرده است.

زنان نوازنده روی سن نیایند
روزنامه شرق در صفحه 14 گزارش مریم میری درباره محدودیت های بانوان در عرصه موسیقی را ارائه کرده و زیر عنوان «ورود ممنوع نوازندگان زن به ۴ استان» از وخیم‌تر شدن حضور زنان موسیقی‌دان در کنسرت‌ها نوشته است.
 
این روزنامه با پرداختن به تورکنسرت «ناگفته» حافظ ناظری در اصفهان و ممانعت از حضور بانوان نوازنده اعضای ارکستر روی صحنه، از قول مشاور هنری این گروه نوشته است: «این ممنوعیت توسط اداره ارشاد برخی از شهرستان‌ها در استان‌های اصفهان، یزد، آذربایجان‌شرقی و خراسان‌رضوی اعمال می‌شود و انحصارا مربوط به این اجرا و این کنسرت نیست».
 
گزارشگر در ادامه از تبعیت برگزارکنندگان کنسرت‌ از قانون نانوشته ممنوعیت حضور زنان نوازنده در کنسرت ها خبر داده و آرزو کرده تا یک‌بار برای همیشه، قانونی در این خصوص به تصویب رسیده و تمامی زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد مکلف به رعایت آن شوند، بی‌آنکه بخواهند یا اجازه داشته باشند، شرایط و ویژگی‌های استان خود را بهانه‌ای برای مجوزندادن به حضور زنان عرصه موسیقی کشور در این کنسرت‌ها بدانند.
 
 

شهرداری لندن، پاداش نجابت صادق‌خان در برابر حملات اسلام هراسانه
شرق در صفحه 8 گزارش «پیروزی سایه‌ها» ها را برای بررسی تأثیر انتخاب یک مسلمان پاکستانی‌تبار بر موقعیت حزب کارگر انگلیس به چاپ رسانده و آورده است: «پیروزی «صادق‌خان» بر رقیب محافظه‌کارش، «زک گلداسمیت»، او را به اولین شهردار مسلمان یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های غرب بدل کرد…. با تمام‌شدن شمارش آرا، اعضای ارشد حزب محافظه‌کار و حتی خواهر «جمیما گلداسمیت» از استراتژی تیم انتخاباتی او که شامل تکرار ادعای شباهت صادق‌خان با اسلام‌گرایان تندرو بود، انتقاد کردند.»
 
صادق‌خان خود را به عنوان یک مسلمان انگلیسی معرفی نموده که با افراط‌گرایی مبارزه خواهد کرد. پیروزی او به عنوان وکیل در چند پرونده بزرگ و جنجالی علیه پلیس لندن، یکی از بهانه‌های حمله محافظه‌کاران به صادق‌خان در جریان کارزار انتخابات شهرداری لندن بود. کسی که یکی از هشت فرزند یک خانواده پاکستانی مهاجر است و مادرش خیاط بوده و پدرش راننده اتوبوس.
 

 
 

شرق همچنین در صفحه 20 گزارشی با عنوان «لندن، صادق‌خان و اسلام‌هراسی» را منتشر ساخته و از واکنش های رسانه‌های جهان به انتخاب یک مسلمان به‌عنوان شهردار لندن نوشته است.
 
روزنامه بریتانیایی «گاردین»، یادداشتی از ستون‌نویس زن مسلمان این روزنامه منتشر کرده که در آن آمده است: «صادق‌خان برخلاف رقیب انتخاباتی‌اش، شخصیت مثبتی دارد؛ پیروزی او در این انتخابات نشان داد مسلمانان‌ می‌توانند باوجود تبلیغات منفی که علیه‌شان وجود دارد، موفق باشند».
 
این روزنامه نویس با نامهربان توصیف کردن سال 2016 برای مسلمانان، از پخش مستندی از کانال چهار و معرفی شدن مسلمانان به عنوان چندزنه و سکسیت یاد کرده است.
 
او با اشاره به اینکه اسلام‌هراسی یکی از پیام‌های اصلی کمپین «گلداسمیت» بود، نجابت صادق‌خان در مقابل حملات همه‌جانبه گلداسمیت را ستودنی دانسته و این رفتار را خط بطلانی بر همه کلیشه‌های مربوط به مسلمانان دانسته است.
 
 
 
چرا اروپا، ترکیه، ژاپن به دنبال گردشگری حلال هستند؟
این روزنامه در صفحه 17 به گزارش سخنان رحمانی‌موحد، معاون گردشگری درباره گردشگری حلال پرداخته و مرکز تحقیقات اتاق اسلامی را متولی صدور گواهی رعایت استانداردهای جهانی بهداشت، غذا و دارو در این نوع گردشگری دانسته است.

او با اشاره به بی‌بهره بودن کشور از ظرفیت‌های گسترده­ در مورد گردشگری حلال گفته است: «هنوز هیچ‌یک از کشورهای عضو OIC متصدی گردشگری حلال نشده‌اند. اگر ما سریع‌تر این استانداردها را تدوین کنیم، می‌توانیم متصدی و متولی گردشگری حلال در جهان شویم».
 

رحمانی‌موحد در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محدود شدن تعریف گردشگری حلال در ایران به مصرف‌نکردن مشروبات الکلی و رعایت حجاب، گفت: «چرا اسپانیا، ترکیه، ژاپن و به طور کل اروپا چه دنبال گردشگری حلال هستند؟ برای اینکه بخشی از گردشگران بین‌المللی را که دنبال شاخص‌های خاص گردشگری هستند، جذب کنند. ما این شاخص‌ها را در کشورمان داریم. آنها درون سیستم ارزشی و فرهنگی ما نهفته شده‌اند، پس چرا نباید تبلیغ‌شان کنیم. این کار را آغاز می‌کنیم و هم‌زمان با آن تأسیسات و زیرساخت‌ها را ارتقا خواهیم داد.»
 
 
 
عناوین صفحه «اندیشه» پیرامون جنبش دانشجویی-کارگری مه ۱۹۶۸ فرانسه:
یادداشت «مه سیاسی یا مه فرهنگی؟» به قلم کریستین راس با ترجمه رحمان بوذری
 
یادداشت «راه چاره یا عذرتراشی؟» روایت: قطعه‌ای از کتاب «انفجار: مارکسیسم و قیام فرانسه»؛ به قلم آنری لوفه‌ور با ترجمه سهند ستاری
 
یادداشت «بار دیگر مه ۶٨» به قلم آلن بدیو با ترجمه صالح نجفی
 
یادداشت «فراکسیون خارج از پارلمان در جنبش دانشجویی آلمان»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
ولایتی در دیدار با بشار اسد: مقام معظم رهبری دائما برای پیروزی شما دعا می‌کنند.
 
 
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:  فقر در شهرها در حال گسترش است
 
 
سردار نقدی: امروز که زور سرنیزه انگلیس کند شده، روباه پیر سعی می‌کند توسط جیره‌خواران سرویس‌های اطلاعاتی خود، زبان نحس خود را بر ملت‌ها تحمیل کند و شبکه‌ای از مؤسسات و آدم‌های خود‌فروش را برای این هدف به کار گرفته است.
 
 
دونالد ترامپ: باید از نزدیک با متحدان خود در کشورهای اسلامی همکاری کنیم تا گسترش اسلام رادیکال ناممکن شود./ آمریکا نمی‌تواند بلافاصله مهاجران مسلمان را به کشور راه دهد.

 

شرق در این شماره به حاشیه ای دیگر درباره برگزاری کنسرت ها پرداخته و در کنار گزارشی از انتخاب یک مسلمان به عنوان شهردار لندن، به اهمیت توسعه گردشگری حلال در کشور اشاره کرده است.مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ 19 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.