افزایش استفاده روحانیان از شبکه‌های اجتماعی

شرق در این شماره از حضور پر رنگ مراجع، علما و طلاب علوم دینی در شبکه‌های اجتماعی گفته و به انعکاس بخشی از گفتگوی فارس با مرد پشت پرده کیهان پرداخته است.

روایت یک طلبه از شبکه‌های اجتماعی؛ توییتر را جایی برای تبلیغ دین می‌بینم
روزنامه شرق که در صفحه 6 گزارشی از حضور کم فروغ  اصولگرایان در توییتر منتشر ساخته و به بررسی حساب‌های توییتر حدادعادل، سعید جلیلی، محسن رضایی و احمد توکلی پرداخته، در صفحه 17 نیز گزارشی درباره «افزایش استفاده روحانیون از شبکه‌های اجتماعی» منتشر نموده است.
 
«صدرا محقق» در گزارش «طلاب در توییتر»، با اشاره به صفحات منسوب به برخی از مراجع و علما در اینستاگرام و توییتر و تایید مدیریت برخی از آنها توسط دفاتر آنان، آماری از تعداد فالوئرها یا دنبال‌کنندگان صفحات علما را ارائه نموده است:
 
دفتر مقام معظم رهبری: ۶٩۴ هزار
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: ٣۵۴ هزار
آیت‌الله مصباح‌یزدی: ۵١ هزار
آیت‌الله جوادی‌آملی: ٢٨ هزار
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی: ٢١ هزار
آیت‌الله بهجت: ٢٠ هزار
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: ١٧هزار
آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی: ١٧ هزار
آیت‌الله سیدعلی میلانی: ١۵هزار
آیت‌الله دستغیب: ١۴هزار
آیت‌الله موسوی‌جزایری: ١٣هزار
آیت‌الله صفایی‌بوشهری: ١١هزار
آیت‌الله بیات‌زنجانی: ١٠ هزار
 
این روزنامه همچنین به حضور روحانیون سیاسی در اینستاگرام اشاره کرده و با درج مقدمه‌ای، از فعالیت محمدعلی ابطحی با ٩٧هزار دنبال‌کننده و حمید رسایی با ١١٣ هزار دنبال‌کننده خبر داده است.
 
این گزارش در ادامه به مقایسه حضور طلاب در شبکه‌های اجتماعی مختلف پرداخته و از تلگرام و واتساپ به عنوان شبکه‌های محبوب‌ در میان آنان نام برده است. گزارشگر شرق برای تهیه این گزارش، در حدود چهل نفر از طلاب حاضر در توییتر را شناسایی کرده و با دو تن از آنان به گفتگو پرداخته است.
 

یکی از طلاب، از دلیل خود برای ترجیح توییتر بر فیس بوک، گوگل پلاس و اینستاگرام گفته و معتقد است چون عضویت در این شبکه اجتماعی برای او مفسده‌ای ندارد، از فیلتر شکن استفاده می کند. او می‌گوید: «من توییتر را مثل جایی برای تبلیغ می‌بینم، قرار نیست اینجا وقت‌گذرانی یا شوخی کنم، هدف من این است که حرف‌های ما اینجا شنیده شود و نباید خودمان را از این فضا محروم کنیم؛ چراکه فیلترینگ باعث نشده مردم از آنها استفاده نکنند، با استفاده‌نکردن فقط خودمان را از یک قابلیت ارتباطی محروم کرده‌ایم.»
 
 
 
پروژه نفوذ، خواب را از چشم رهبر فرزانه انقلاب ربوده است
شرق در صفحه 19 گزیده‌ای از گفتگوی خبرگزاری فارس با حاج‌حسن شایانفر، مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان را منتشر ساخته و از قول «مرد پشت پرده کیهان» به روایت «نفوذ» و  مراودات و گفتگو‌ها با اهالی فرهنگ پرداخته است.
 

شایان‌فر که معتقد است دست‌اندر‌کاران توسعه سیاسی و فرهنگی دوره خاتمی نفوذی نبودند، آنان را تجدید‌نظر ‌طلب‌هایی دانسته که از هویت انقلابی خود عدول کرده و توسعه سیاسی و اقتصادی بر مبنای لیبرالیسم غربی را در پیش گرفته بودند.
 
او معتقد است نفوذ، یک‌شبه‌ اتفاق نیفتاده و در گذر زمان و به‌ویژه پس از سال‌های دفاع مقدس فعال شده است. او بر این باور است که نفوذ، به مرحله‌ای رسیده که خواب را از چشم رهبر فرزانه انقلاب ربوده و هشدار می‌دهد اگر مسئولان جریان نفوذ را مهار نکنند؛ اتفاقی که نباید بیفتد، می‌افتد.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
علوم انسانی غرب را اسلام‌مالی کردند
آیت‌الله حائری‌شیرازی: غرب وقتی می‌خواست همه مشکلات عالم را حل کند، علوم انسانی خود را صادر کرد. ما باید علوم انسانی خودمان را می‌داشتیم تا سبک زندگی‌مان را براساس اسلام بسازیم؛ ولی عده‌ای آمدند و علوم انسانی غرب را اسلام‌مالی کردند.
 
 
 

شرق در این شماره از حضور پر رنگ مراجع، علما و طلاب علوم دینی در شبکه‌های اجتماعی گفته و به انعکاس بخشی از گفتگوی فارس با مرد پشت پرده کیهان پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌چهار‌شنبه 8 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.