یک حقوقدان: میزان آمادگی و وثاقت هفت هزار مامور گشت ارشاد نامحسوس روشن نیست

اعتماد در این شماره به روایت برگزاری «همایش سعدی و کنفوسیوس» پرداخته و درکنار بررسی حقوقی طرح گشت ارشاد نامحسوس، از آرزوی برخی از سران کشورهای عربی برای آغاز جنگ شیعه و سنی یاد کرده است.

ضیا موحد: متافیزیک کنفوسیوس متکی بر نیروی فوق‌انسانی مطلق است
این روزنامه در صفحه 12 گزارشی از برگزاری «همایش سعدی و کنفوسیوس» به چاپ رسانده و شباهت‌های موجود میان سعدی و کنفوسیوس را بهترین بهانه‌ برای این همایش دانسته است.
 
در اولین روز همایش، «کوروش کمالی سروستانی»، سعدی‌شناس و پژوهشگر، مهر سعدی به چین را حتمی توصیف کرده و به بسامد پنجاه واژه مرتبط با چین در آثار سعدی اشاره نموده است. او همچنین با بیان شرح مختصری از زندگی کنفوسیوس، برخی اشتراکات معنایی و تذکره‌ای او وسعدی را برشمرده است.
 
 فتح‌الله مجتبایی، استاد دانشگاه نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست، به هم‌صدایی سعدی و حکیم چینی در تاثیر و نتیجه تعلیم و تربیت در اصلاح اخلاق و تکامل نفس آدمی اشاره کرده و از منحصر شدن آدمیت به انسان‌دوستی در نگاه کنفوسیوس و حرمت و قداست جاندار در هر حد و مقامی برای سعدی به عنوان نکته‌ای اختلافی یاد کرده است.
 

پروفسور «بی گوی» نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش، نقش سعدی در روند گسترش تمدن اسلامی فارسی به سمت شرق را مهم دانسته و گفته است: «در اواخر قرن شانزده سلسله ‌یمینگ، بنیانگذار آموزش اسلامی چین، گلستان را به عنوان یکی از کتاب‌های آموزشی در مقطع کارشناسی مدارس اسلامی قرار داد. پس از آن گلستان در فهرست کتاب‌هایی است که دانش‌آموزان مدرسه اسلامی برای اندیشیدن درباره حقایق آفرینش، درک مکتب تصوف، بهبود سطح خواندن متون فارسی و افزایش سطح ادبی باید بخوانند….»
 

ضیا موحد هم در این نشست، به یکسانی اخلاق و آداب و موسیقی در دیدگاه سعدی و کنفوسیوس اشاره کرده و گفته است: «نکته اینجاست که آبشخور این مباحث در سعدی، دینی و مبتنی بر قرآن و سنت است و در کنفوسیوس عقلانی و فلسفی است.»
 
او در ادامه سخنان افزوده است: «در منتخبات کنفوسیوس، سخنی از کیفر پس از مرگ و بهشت و دوزخ نمی‌رود. در واقع به قولی، متافیزیک کنفوسیوس متکی بر نیروی فوق‌انسانی مطلق است که خواسته‌های آن نیرو را عوامل انسانی در جهان محقق می‌کند. او از این مرز فراتر نمی‌رود.»
 
 راه‌اندازی جنگ شیعه و سنی آرزوی برخی از سران کشورهای عربی است
اعتماد در صفحه 10 یادداشت احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان را منتشر ساخته و زیر عنوان «عربستان به دنبال عصبانی کردن ایران است» از تکرار ادعاهای واهی پیشین عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی دیگر در رابطه با ایران و حزب‌الله در پارلمان عربی نوشته و آورده است: «این روزها پرونده ایران‌هراسی با شدت بیشتری نسبت به گذشته در حال دنبال شدن است…. و به دلیل آنکه جمهوری اسلامی ایران سردمدار محور مقاومت و مهم‌ترین حامی جریان‌های مبارز در منطقه است، باید تضعیف می‌شد و مورد حملات مداوم قرار می‌گرفت و به همین خاطر، توطئه ایران‌هراسی که با پروژه شوم هلال شیعی مطرح شده بود، در دستور کار قرار گرفت.»
 

او معتقد است طرح اصلی برخی از سران کشورهای عربی، ایجاد درگیری‌ها و منازعات مذهبی در جهان اسلام است تا با راه‌اندازی جنگ شیعه و سنی، جهان عرب علیه ایران شوریده شود.
 
 
 
یک حقوقدان: میزان آمادگی و وثاقت هفت هزار مامور گشت ارشاد نامحسوس روشن نیست
روزنامه اعتماد در صفحه 1 یادداشت بهمن کشاورز، حقوقدان درباره ماموران نامحسوس و تشخیص موارد ناهنجار و بهنجار این اتفاق را به چاپ رسانده و با اشاره به ابهام موجود درباره قانونی بودن افزایش یکباره و هفت هزار نفری کسانی که مشخص نیست آموزش و مهارت‌های لازم را کسب نموده‌اند، نوشته است: «اعلام شماره اتومبیل مورد نظر توسط این افراد به نیروی انتظامی، ابتدائا نمی‌تواند باعث احضار آنها شود.»

او همچنین تشخیص اموری مثل کشف حجاب را در حیطه وظایف مقام قضایی دانسته و معتقد است «مخلوط کردن این مورد با مفاهیمی که اعتباری و غیردقیق هستند و سپردن کار به کسانی که میزان آمادگی و وثاقت آنها روشن نیست، باعث تزلزل کل قضیه خواهد شد.» 
 
 
 
گناه حزب الله لبنان، شیعه بودن است
روزنامه اعتماد در صفحه 10 از حمله دوباره برخی سران کشورهای عربی به ایران و حزب‌الله نوشته و از تروریست خواندن حزب الله لبنان توسط پارلمان عربی خبر داده است.
 
سارا معصومی در این گزارش، از محکوم کردن اقدام‌های منطقه‌ای ایران و حزب‌الله لبنان به عنوان بندی ثابت در کشورهای عربی در نشست‌های مختلف نوشته و بر این باور است که حزب‌الله لبنان در جامعه‌ای که سرشار از تنوع قومیت‌هاست، تنها گروهی است که از لبنانی شیعه، سنی و مسیحی به یک اندازه حمایت می‌کند.
 

او شیعه بودن حزب‌الله لبنان را دست آویزی دانسته که کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب تنها به این دلیل حاضر به هدف قرار دادن آن در این روزهای پرالتهاب خاورمیانه هستند.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دولت عربستان در طول چند ماه گذشته در مورد شرکت ایرانیان در حج کارشکنی کرده است.

اعتماد در این شماره به روایت برگزاری «همایش سعدی و کنفوسیوس» پرداخته و درکنار بررسی حقوقی طرح گشت ارشاد نامحسوس، از آرزوی برخی از سران کشورهای عربی برای آغاز جنگ شیعه و سنی یاد کرده است.مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ 31 فروردین / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.