مؤسس اولین کلینیک خصوصی ترک اعتیاد الکل: مصرف الکل به فرهنگ اشرافی‌گری بدل شده است

شرق در شماره امروز به موضوع یادداشت بحث برانگیز روزنامه جوان پرداخته و در کنار یادداشتی درباره روزگار پس از داعش، هشدار مؤسس اولین کلینیک خصوصی ترک اعتیاد الکل را به چاپ رسانده است.

مؤسس اولین کلینیک خصوصی ترک اعتیاد الکل: مصرف الکل به فرهنگ اشرافی‌گری بدل شده است
این روزنامه در صفحه 20 گفتگو با یک کارشناس کلینیک‌خصوصی ترک اعتیاد الکل را به چاپ رسانده و با اشاره به نگرانی دادستان عمومی و انقلاب تهران نسبت به پدیده نگران‌کننده شرب خمر و تشکیل دو‌هزارو ٩٠٠ فقره پرونده رانندگی در حالت مستی در شهر تهران از قول دکتر محمدرضا قدیرزاده، کارشناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد و مؤسس اولین کلینیک خصوصی ترک اعتیاد الکل در کشور آورده است: «واقعیت این است که به نظر می‌رسد تعداد پرونده‌های اعلام‌شده توسط راهنمایی و رانندگی بسیار کمتر از آمار واقعی شرب خمر در کشور باشد».
 
او با اشاره به مثبت بودن تست الکل رانندگان تصادفات مشهور سال گذشته همچون تصادف یک دستگاه بی‌ام‌و و یک دستگاه پورشه و برخورد یک دستگاه بی‌ام‌و با پایه پل عابر پیاده در اتوبان نیایش، می‌گوید: «در قدم اول حقیقت را قبول کنیم که مصرف الکل در کشور ما در حال افزایش است…. و قدم بعدی تجدید نظر در قوانین است. باید در حین حفظ احترام به قوانین شرعی که در این خصوص وجود دارد، قوانین ما در حوزه رانندگی در حالت مستی هم حالت بازدارندگی داشته باشد…. مرحله بعدی افزایش کلینیک‌ها و درمانگاه‌های ترک اعتیاد به الکل است.»
 

این پژوهشگر حوزه اعتیاد معتقد است مسئله مصرف الکل که یک ضدفرهنگ است، در حال تبدیل به یک نوع فرهنگ، کلاس و حتی پز اشرافی‌گری در جامعه است.

مدیرمسئول روزنامه جوان: نخبگان لیبرال اصلاحات از امام یک چهره متساهل یکپارچه اسلام رحمانی به نمایش می‌گذارند
روزنامه شرق در صفحه 3 به انتشار یادداشت عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه «جوان» در حمایت از نویسنده یادداشت  روز سه‌شنبه این روزنامه درباره نامه مهدی کروبی از حصر پرداخته است.
 
در این یادداشت، به حکم امام در مواردی اشاره شده که پرداختن به آن در مطبوعات داخلی تقریبا بی‌سابقه بوده، مانند آنچه گنجی هم مطرح کرده است: «دستور مجدد برای بررسی پرونده اعضای نفاق که بعد از مرصاد در زندان بودند…». گنجی با برشمردن این احکام، بر محتوای یادداشت روز سه‌شنبه روزنامه زیر مدیریت خود صحه گذاشته است.

او در بخشی از یادداشت خود آورده است: «پس از گرایش بخش نخبگی اصلاحات به لیبرالیسم، تلاش شد از امام یک چهره متساهل یکپارچه اسلام رحمانی به نمایش گذارند که با استاندارد‌های سیاست و حکومت در غرب تطبیق کنند…. اما امام انقلابی که به سیاست نگاه درون‌دینی داشت از اتخاذ مواضع ذیل ابایی نداشت:
١- حکم اعدام سلمان رشدی در لندن بدون تشکیل هر دادگاهی
٢- صدور حکم اعدام برای پخش مصاحبه‌ای که در روز تولد حضرت زهرا، «اشین» را الگو اعلام کرده بود (بعد از بررسی چون عمدی نبود عفو کردند) 
٣- برخورد و عزل قاضی فهیم کرمانی برای صدور حکم قضائی اشتباه
۴- حکم ارتداد جبهه ملی پس از رد قصاص اسلامی توسط این تشکل
۵- عتاب به موسوی به علت استعفا در شهریور ۶٧، علیرغم اینکه استعفا حق فرد است و طرف موسوی هم رئیس‌جمهور بود نه امام.
۶ – دستور مجدد برای بررسی پرونده اعضای نفاق که بعد از مرصاد در زندان بودند، اما بر مبارزه مسلحانه تأکید داشتند (اصلاح‌طلبان این را ویژه می‌پوشانند) و مورد بعدی که هجمه به شورای نگهبان را معادل مفسد فی‌الارض می‌داند: «من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ‌کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‌گویم رأی خودش را نگوید؛ بگوید؛ رأی خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی‌الارض باید قرار بگیرد».
 
شرق در ادامه، بخشی از یادداشت بدون امضای سایت جماران به این مطلب را به چاپ رسانده و آورده است: «در دوران واقعا طلایی امام فقط از فعالیت‌های تخریبی و بر‌اندازی جلوگیری می‌شود و نه حرف از دادگاه و محاکمه‌ای است و نه صحبت حصری و ممانعت از رفت و آمدی…. برخی بزرگان که با توجه به نوع نگاهشان به مسائل، فعالیت اجتماعی با نام دین را قبول نداشتند، خود گوشه‌گیری انتخاب کردند و نسبت حصر و… درمورد آنها کذب محض و ظلمی نابخشودنی است…. برای اثبات یک موضوع این‌چنینی چه لزومی دارد که نظام جمهوری اسلامی را به لجن بکشیم و این‌چنین خوراک تبلیغاتی برای دشمن فراهم آوریم؟»
 
 
 
یک تحلیلگر بین‌الملل: ظهور حرکت جدیدتری به نام «اجرای انقلابی احکام شریعت» محتمل است
روزنامه شرق در صفحه 9 یادداشت «پس از داعش» به قلم احمد کاظمی‌موسوی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل را به چاپ رسانده و با اشاره به کاهش اخبار در مورد «داعش» به عنوان معیاری تازه در افراط‌گرایی به نام اسلام، به این پیش‌بینی پرداخته که گروه‌های افراطی دیگری از میان نومسلمانان جهان به نام اسلام سر بلند خواهند کرد و افراط‌گرایی با ضریب توحش ابعاد تازه‌تری خواهد یافت.
 
او با پرسش از اینکه گروه‌های پس از داعش به چه صورتی و با چه محملی شعار اسلام را به دوش خواهند کشید؟، به بررسی ریشه‌های افراط‌گرایی میان جوانان در یک ظرف تاریخی پرداخته و به اختصار ظهور «اخوان المسلمین»، «طالبان»، «القاعده» و «داعش» را مرور کرده است.
 

نگارنده با اشاره به ادعای اسلام‌شناسی انحصاری و خونبار رهبر داعش که گوی توحش را از همگان ربوده، نگاهی به ریشه‌های افراط‌گرایی در کشورهای مسلمان انداخته و به بررسی مقاطع «شکست فرایند مدرن‌شدن در خاورمیانه»، «ظهور میلیتاریسم و نظامی‌گری جدید در خاورمیانه» و «تداوم و مزمن‌شدن مناقشه و جنگ اعراب و اسرائیل و حمایت همه‌جانبه غرب از اسرائیل» پرداخته است.
 
او با رد بومی بودن حرکت داعش، معتقد است «اگر اندیشمندان مسلمان نتوانند صدای خود را برای نمایان‌کردن معیارهای دینی واقعی اسلام بلند کنند، احتمال ظهور حرکت جدیدتری به نام «اجرای انقلابی» احکام شریعت بعید به نظر نمی‌رسد.»
 
 
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: همه‌ساله تلاش کرده‌ایم حجاج ایرانی با مراعات قوانین عربستان، حج را انجام دهند
شرق در صفحه 16 سخنان حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره مناسک حج امسال را مورد توجه قرار داده و از قول او نوشته است: «ما در چند سال گذشته با مسئولان حج عربستان سعودی به یک نظر مشترک دست یافتیم، مبنی بر اینکه حج را از روابط سیاسی دو کشور جدا بدانیم، تا آسیبی به حج‌گزاری ایرانیان وارد نشود.»
 

او با انتقاد از برخی اظهارنظرهای منتشرشده در رسانه‌ها و مطبوعات درباره حج‌گزاری ایرانیان گفته است: «فردی که هیچ‌گونه نقشی در برگزاری حج ندارد چگونه می‌تواند اظهار کند که زائران ما امسال به حج نمی‌روند و سخن از تعطیلی حج به میان آورد؟»
 
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به مسئولان عربستان اعلام کرده‌ایم «امنیت مکه و مدینه را امنیت خود می‌دانیم»، اضافه کرده است: «همه‌ساله تلاش کرده‌ایم حجاج ایرانی در نظم کامل و با مراعات قوانین عربستان، حج را انجام دهند و خوشبختانه مسئولان آن کشور نیز بارها به این مهم اعتراف داشته‌اند.»

 

محسنی اژه‌ای: خدا برخی از مسئولان پیشین را به حال خود واگذاشته است
شرق در صفحه 6 سخنان حجت‌الاسلام‌ محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه در مراسم معارفه رئیس جدید دیوان عدالت اداری را منعکس ساخته و با انتقاد از کسانی‌که او همراهی کنندگان با شیطان بزرگ در داخل کشور نامیده، گفته است: «کسانی را که بسیار گذشته خوبی داشته‌اند و در زمان انقلاب، جنگ و اوج مسائل مختلف بسیار کار کرده‌اند؛ امروز نمی‌دانم چه شده است. نمی‌دانم خدا آنها را به حال خود واگذاشته است؟ چراکه مسیری که آنها ادامه می‌دهند به قعر جهنم خواهد بود».
 

او با اشاره به افزون شدن وسوسه‌های شیطان و شیطان‌صفت‌ها به تناسب نزدیکی به حق، معتقد است: «اگر بخواهیم به سلامت از تلاطمات عبور کنیم، باید از خدا، قرآن، نماز و ائمه اطهار (ع) امداد بطلبیم؛ چراکه اگر به حال خود رها شویم، معلوم نیست عاقبت ما چه خواهد شد».
 
معاون اول قوه قضائیه در ادامه به این فرازها نیز اشاره کرده است:
– اگر همه بدی‌ها را متوجه دیگران بدانیم و خودمان را نادیده بگیریم و هرچه ضعف وجود دارد را فرافکنی کنیم و بگوییم کمبودها کار دیگران بود، انصاف را رعایت نکرده‌ایم.
 
– عده‌ای با قلمشان در نظام جمهوری اسلامی ایران که به انفاس طیبه امام‌ راحل و مجاهدت‌های ایشان بنا نهاده شده است و با رهنمودهای مقام معظم رهبری جلو می‌رود، حقایق روشنی که در آن وجود دارد را منکر می‌شوند.
 
– قانون اساسی ما به تعبیر همه منصفین و حتی از زبان بسیاری از غیردوستان یک قانون اساسی مترقی و جامع است که از اسلام ناب نشئت گرفته و با عقل و خرد تدوین و تنظیم شده است؛ این در حالی است که برخی در داخل کشور این را نمی‌پذیرند و عظمتی را که جمهوری اسلامی ایران در دنیا پیدا کرده است منکر می‌شوند و گاهی با کمال بی‌انصافی کسانی که از ابتدا تا امروز دارای مسئولیت‌های گوناگون بوده‌اند بدون اینکه بگویند سهم آنها از ضعف و کمبودها چقدر است، از کمبودها سخن می‌گویند، قلم می‌زنند و مسائلی را منکر و مخدوش می‌کنند.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:

روحانی: وحدت میان امت اسلامی و رفع اختلافات در جهان اسلام و مهم‌تر از همه حمایت از ملت مظلوم فلسطین و احقاق حقوق آنان، از اهداف مهم سازمان همکاری اسلامی است./ مشکل افراطی‌گری و تروریسم با همکاری همه کشورها قابل حل‌وفصل است.
 
نتانیاهو: آزادی عمل ارتش اسرائیل در مناطق فلسطینی یک امر مقدس است.
 
 

شرق در شماره امروز به موضوع یادداشت بحث برانگیز روزنامه جوان پرداخته و در کنار یادداشتی درباره روزگار پس از داعش، هشدار مؤسس اولین کلینیک خصوصی ترک اعتیاد الکل را به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 26 فروردین / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.