سید حسن خمینی: رابطه محترمانه مسلمانان و هندو‌ها ثمره بسط اسلام توسط تاجران است

اعتماد در این شماره به بررسی سیاست عربستان در قبال ایران پرداخته و در کنار گزارشی در نقد تاریخ معاصر، کتاب «فیلسوفان سینما» را معرفی نموده است.

مساعدت به گروه‌های تکفیری روزی بلای جان عربستان خواهد شد
اعتماد در صفحه 10 یادداشت اصغر قریشی، کارشناس مسائل خاورمیانه را با عنوان «عربستان به دنبال بیانیه ضدایرانی دیگری در نشست استانبول است» منتشر ساخته و با اشاره به نزدیکی زمان برگزاری سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه، از رنج جهان اسلام از اختلاف‌نظر شدید سخن گفته است.

او که سازمان همکاری‌ اسلامی را به بی‌توجهی به وظایف خود متهم نموده، مهم‌ترین علت این امر را، نوع رفتار عربستان سعودی دانسته و نوشته است: «آنها در آخرین اقدام خود، تلاش می‌کنند تا از برگزاری سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول استفاده کرده و علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه تعرض به سفارت این کشور در تهران و در قالب منطق دخالت‌های منطقه‌ای ایران بیانیه‌ای شدید‌اللحن صادر کنند.»
 
نگارنده که اقدامات ضدایرانی عربستان را دارای منافعی کوتاه‌مدت و تهدیداتی بلند مدت توصیف نموده و نوشته است: «متاسفانه برخی کشورهای اسلامی نسبت به مساله تروریسم و گروه‌های تکفیری نه‌تنها سکوت می‌کنند، بلکه در جهت تجهیز و تقویت آن هم می‌کوشند ولی این دست‌پرونده که هم‌اکنون از آن به عنوان ابزار و اهرم فشار استفاده می‌شود، روزی بلای جان آنها هم خواهد شد و امروز نیز نشانه‌هایی از این مساله را می‌بینیم.»
 
 
 
سید حسن خمینی: رابطه محترمانه مسلمانان و هندو‌ها ثمره بسط اسلام توسط تاجران است
روزنامه اعتماد در صفحه 2 نوشته سید حسن خمینی در صفحه اینستاگرام خود را منعکس ساخته و با اشاره به رابطه دیرینه مساجد و حجره‌های بازار، می‌گوید: «بی‌شک یکی از ارکان توسعه دین و معنویت در جامعه بازاریان دین‌دار و خیرین دیانت مدار بوده‌اند.»
 
او با اشاره به رابطه محترمانه و مسالمت‌آمیز مسلمانان و هندو‌ها در جنوب هند، بر این باور است که این مسالمت، ثمره بسط اسلام توسط تاجران در آن منطقه است و معتقد است توسعه کشورگشایانه پادشاهان مسلمان در شمال هند تا به امروز، رابطه تلخی را بین پیروان ادیان به ارمغان گذاشته است.
 
 

یک استاد تاریخ: در همه جای جهان همه آرمان‌ها در گام اول محقق نشده است
این روزنامه در صفحه 7 به گزارش سخنرانی داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران در نشست مشروطه و تاریخ مردم پرداخته و از شکست نخوردن جنبش مشروطه سخن گفته است.
 
او در آغاز، موضوع بحث خود را نقد تاریخ نگاری معاصر ایران خوانده و معتقد است این مساله‌ تا حدود زیادی در میان متفکران و صاحبنظران به ویژه اهل تاریخ مغفول مانده است.
 
این استاد دانشگاه که معتقد است ماکیاوللی رهبر یک انقلاب پارادایمیک در اندیشه سیاسی است، می‌گوید: «با وجود آنکه کلیسا کتاب ماکیاوللی را ضاله و شیطانی اعلام کرد و تاکنون نیز بسیاری او را تقبیح می‌کنند، اما ستایشگران ماکیاوللی از هموطنانش تا اسپینوزا فیلسوف یهودی تبار نامدار هلندی-پرتغالی تا ژان ژاک روسو و برتراند راسل در قرن بیستم را در بر می‌گیرد. فراموش نکنیم ماکیاوللی در کتاب گفتارهایش چهره دیگری از خودش را به نمایش می‌گذارد.»
 
او با تصریح بر اینکه حق حاکمیت مال مردم است، معتقد است «در قرون‌وسطی اگر کسی چنین می‌گفت، تکفیر می‌شد. همچنان که اگر کسی خلاف پارادایم بطلمیوسی می‌گفت زمین به گرد خورشید می‌چرخد، تکفیر می‌شد و دستگاه انکیزاسیون (تفتیش عقاید) او را به صلابه می‌کشید، با سرنوشت دردناک جوردانو برونو آشنا هستیم و می‌دانیم که گالیله در دادگاه حرف خود را پس گرفت، اما بیرون از دادگاه پا به زمین کوفت و گفت تو بچرخ تا زمانی که تخت ایشان پایین‌اید. بنابراین تجدد یا بهتر است بگویمmodernity را جز با این مفاهیم نمی‌توان شناخت.»

این استاد تاریخ با نگاهی آسیب‌شناسانه به تاریخ نگاری مشروطه می‌گوید: «انقلاب مشروطه ایران دستاوردهای فراوانی داشته و نباید مدام بر شکست تاکید کرد. در همه جای جهان همه آرمان‌ها در گام اول محقق نشده است. در انگلیس هم سده‌ها طول کشیده تا مشروطیت شکل گرفته است….»
 

اندیشمندان سینمادوست و سینماستیز قرن را بشناسیم
روزنامه اعتماد در صفحه 7 به معرفی کتاب «فیلسوفان سینما؛ از مانستربرگ تا رانسیر» پرداخته و در پی این است که آیا می‌توان گفت موضوع فلسفه تفکر است و موضوع سینما تصویر یا تصور؟
 
او فلسفه را روایتی دانسته که از شیوه‌های استدلال سود می‌جوید تا چیزی را اثبات کند و با متفاوت دانستن روایت‌گری در تفکر و در تصویر می‌نویسد: «تصویر نه مقدمه‌ای دارد و نه پایانی که بتوان بر آن نام استنتاج نهاد…. حال آنکه فلسفه چون مقدمات می‌چیند، لاجرم نیاز به گذشته دارد و نیاز دارد گذشته را بازخواند و بازکاود تا سیر فراگشت خود را به نمایش گذارد. چنین خوانشی دیگر جاذبه‌ای ندارد….»
 
این گزارش در معرفی کتاب «فیلسوفان سینما؛ از مانستربرگ تا رانسیر»، آن را پژوهشی درباره ماهیت و شأن فرم‌های تصویری و وضعیت‌های سینمایی توصیف کرده و سه رویکرد را برای آن برجسته نموده است:
– نخستین زمینه، بحث بر سر پاسخ گفتن به پرسش‌هایی درباره چیستی سینما و ماهیت تصویر سینمایی است….
– در رویکرد دوم که اغلب اندیشمندان و متفکران حوزه‌های فلسفی، اجتماعی و روانکاوی به آن پرداخته‌اند، مساله کشف ایده‌های فلسفی در سینما و استفاده از فیلم به عنوان ابزاری برای توضیح آن ایده است.
– رویکرد سوم را می‌توان ذیل عنوان فیلم به مثابه‌ فلسفه رده‌بندی کرد.
 
نگارنده به عنوان نتیجه‌گیری، کتاب «فیلسوفان سینما» را مجموعه‌ای از قرائت‌های گوناگون درباره سینما دانسته که می‌تواند راهنمایی برای شناخت برخی «فیلسوفان سینما» باشد؛ و این موجب می‌شود که خواننده به درکی نسبتا کلی از اندیشمندان سینمادوست و سینماستیز سال‌های سینمایی قرن دست یابد.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:

پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش: ارتش در کنار سپاه پاسداران دو بازوی قدرتمند نظام و به عنوان ذوالفقارهای اسلام آماده هستند تا هرگونه تهدیدی علیه اسلام را پاسخ دهند.
 

محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه: دشمنان نهایت تلاش خود را می‌کنند که کشورهای اسلامی را تضعیف کنند و مسلمانان با وحدت و همدلی باید در مقابل این توطئه‌ها بایستند./ جریان تروریستی تکفیری خسارت‌های سنگینی را برای کشورهای منطقه به باور آورده است.
 
 

اعتماد در این شماره به بررسی سیاست عربستان در قبال ایران پرداخته و در کنار گزارشی در نقد تاریخ معاصر، کتاب «فیلسوفان سینما» را معرفی نموده است.مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه‌ 25 فروردین / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.