سفارش حاج احمدآقا در ماه‌های پایانی عمر: اگر روزی نبودم، یاران دوران غربت امام یادت نروند

شرق در اولین روز هفته به سخنان رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان پرداخته و در کنار عناوینی درباره «سخنان پرحرف و حدیث نماینده ارومیه» و «توصیه حاج سیداحمد خمینی به پسر ارشد» به «حسرت سال‌ها مانده» شناساندن حضرت زهرا(س) به دختران اشاره کرده است.

اگر روزی نبودم، یاران دوران غربت امام یادت نروند
روزنامه شرق در صفحه 19 سخنان سیدحسن خمینی در دیدار جمعی از جانبازان دفاع مقدس در حرم مطهر امام‌خمینی (ره) را منعکس ساخته و زیر عنوان «طعنه‌زنندگان دوران مبارزه، امروز کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اند» نوشته است: «براساس یک قاعده عقلی، کسانی که از ابتدا در تأسیس مجموعه‌ای تأثیر داشته‌اند یا افرادی که بعدها به آن جریان پیوستند، اما هزینه سنگینی برای تثبیت مجموعه دادند، با کسانی که در دوره‌های بعد برای چیدن نیروهای خویش در این مجموعه وارد شده‌اناحمد خمینی در ماه های پاپانی عمر: اگر روزی نبودم، یاران دوران غربت امام یادت نروندد، مساوی نیستند؛ بنابراین فرق است میان آنان که برای انقلاب و امام هزینه دادند و آنان که از انقلاب و امام فایده بردند».
 
او با اشاره به سخن مرحوم سیداحمد خمینی در دو ماه پایانی عمر با مضمون «اگر روزی نبودم، این چند نفر یادت نروند چراکه اینها یاران دوران غربت امام هستند»؛ افزوده است: «برخی کسانی که در دوران مبارزه زخم زبان و طعنه می‌زدند، امروز کاتولیک‌تر از پاپ شده و جز خودشان کسی را قبول ندارند و عده‌ای هم که در دوران مبارزه با بی‌تفاوتی زندگی می‌کردند، امروز انقلابی‌تر از دیگران شده‌اند».

رهبر انقلاب: در ذکر مناقب حضرت زهرا(س) دقت شود مسائل اختلاف‌افکن و بغض‌آور مطرح نشود
این روزنامه در صفحه 6 به گزارش سخنان رهبر انقلاب در دیدار با رئیس و نمایندگان دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری پرداخته و در سخنانی که شرق، بسیار مهم توصیف نموده، ویژگی‌های این انتخابات و مهم‌ترین وظایف و اولویت‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در دوره جدید را تبیین نمودند.

ایشان انتخاب‌شدن یا انتخاب‌نشدن برخی افراد در انتخابات گوناگون را طبیعی برشمردند و ضمن تشکر از تلاش‌های نمایندگان خبرگان که در دوره جدید موفق به ورود به مجلس نشده‌اند، افزودند: «البته برخی بزرگان هم هستند که رأی‌آوردن یا رأی‌نیاوردن، هیچ خللی در شخصیت آنها ایجاد نمی‌کند و آقایان یزدی و مصباح ازجمله این افراد هستند که حضور آنان در خبرگان باعث افزایش وزانت این مجلس می‌شود و نبود آنها نیز برای مجلس خبرگان خسارت است.»

این روزنامه با اشاره به توصیف رهبری از شورای نگهبان به عنوان یکی از چند مرکز اصلی نظام، نوشته است: «هرگونه تخریب بر ضد شورای نگهبان، اقدامی غیراسلامی، غیرقانونی، غیرشرعی و غیرانقلابی است».

رهبری در ادامه به این فرازها اشاره نموده اند:
 
– لازم است در انتخاب رهبر آینده ملاحظات، رودربایستی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها کنار گذاشته شوند و فقط خدا و نیاز کشور و اصل حقیقت در نظر گرفته شود و اگر در این وظیفه بزرگ، کوتاهی انجام گیرد، قطعا در اساس کار نظام و کشور مشکل به وجود خواهد آمد.

– برای مصون‌سازی فرهنگی، ابتدا باید به این هدف اعتقاد داشته باشیم و سپس برای آن برنامه‌ریزی و تلاش جدی کنیم.
 
– حفظ خصوصیات انقلابی، حرکت جهادی، حفظ عزت و هویت ملی و اسلامی و هضم‌نشدن در هاضمه خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جهان از لوازم پیشرفت کشور است.

– آماج قراردادن باورهای مردم نسبت به اسلام، انقلاب، اسلام سیاسی و وظایف عمومی آن یعنی جامعه‌سازی و تمدن‌سازی، سطح دیگری از نفوذ دشمن است.

– در ذکر مناقب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها باید دقت شود که مسائل اختلاف‌افکن مطرح نشود، زیرا امروز سیاست اهریمنی جبهه استکبار ایجاد اختلاف بین شیعه و سنّی است. البته بیان تاریخ با رعایت موازین، ادب و درنظرگرفتن مصالح اشکالی ندارد اما نباید اختلاف و بغض ایجاد شود.
 
– دشمنان اسلام سعی می‌کنند این اختلاف‌ها را به اختلاف‌های مذهبی تبدیل کنند تا به آسانی خاتمه نیابد و ما نباید به این هدف خطرناک کمک کنیم.
 
– روحانیت معظم نباید اجازه دهد که با رنجاندن اهل‌سنت، نقشه اختلاف‌افکنی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها اجرا شود.
 
 
 
قاضی‌پور و دست توبه به درگاه الهی
روزنامه شرق در صفحه 2 یادداشتی با عنوان «بالاتر از اهانت» را به چاپ رسانده و به نقد یکی دیگر از موارد طرح شده در سخنان نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه پرداخته است.
 
نگارنده با اشاره به عملکرد قاضی پور در جریان جنگ ایران و عراق، معتقد است ماجرای ادعایی وی، برخلاف نص صریح قرآن، موازین اسلامی و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده و بنا به شهادت بسیاری از رزمندگان آن زمان، فاقد صحت است.
 

او در ادامه نوشته است: «در خاتمه جنگ بدر وقتی مسلمان‌ها پیروزمندانه با اسیران به مدینه بازمی‌گشتند، در فکر بودند که با اسیران چه باید کرد زیرا تا آن وقت روش به‌خصوصی درباره اسیران نداشتند…. عده ای فدیه دادند تا آزاد شوند و عده ای که سواد داشتند، با آموزش خواندن‌ ونوشتن به ١٠ مسلمان، آزاد شدند….»
 
این یادداشت با این نتیجه گیری به پایان می رسد که «نه‌تنها جای هیچ‌گونه افتخاری برای نماینده منتخب مجلس درآنچه ادعا کرده، نیست، بلکه سوای عذرخواهی برای اهانت‌ها – و بالاتر از آن- جای دارد که دست توبه به درگاه الهی بردارد.»
 
 
 
قصه سیدحافظ و سه اتفاق همیشگی
شرق در صفحه 20 در یادداشتی به قلم «سیدمحسن هاشمی» با عنوان «دوباره کسی مرده است» برداشت متفاوت فرزند خردسال او از سه جلوه دینی را چنین روایت کرده است:
 
«برای سرکشی شبانه عملیات ساماندهی پهنه خیابان انقلاب آماده می‌شوم تا با سرویس دفتر به خیابان انقلاب بروم. سیدحافظ، فرزند کوچکم بیدار است و ابراز علاقه می‌کند شب را با من باشد…. وقتی به میدان فلسطین می‌رسیم، سیدحافظ ذوق‌زده با دیدن مناره و سردر زیبای مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین فریاد می‌زند: امام رضا، امام رضا (ع). سال پیش وقتی دوساله بود به همراه مادرش در سفری سه‌روزه به مشهد رفتند. کاشی‌های رنگی و نور‌آرایی سردر مسجد امام صادق، حرم رضوی را برایش مجسم ساخته است.
 

مراسم چهلمین روز درگذشت زن‌عمویم در شهر تاریخی گز برپاست. مرثیه‌خوان با صدای  نه‌چندان خوش‌آهنگی قرآن را بلندبلند با میکروفون چسبیده به دهان تلاوت می‌کند. سیدحافظ، پسرم با دست‌های کوچکش گوش‌هایش را می‌گیرد و از من می‌خواهد تا برای رهایی از این صدا، مجلس را ترک کنیم. به همراهش به دم در تکیه می‌آیم  و در کنار پسرعموهایم می‌ایستم تا شاید بخشی از آزار ناشی از آن صدای بلند‌گو التیام یابد.
 
شب‌هنگام پسر کوچکم هوس می‌کند به پارک اسباب‌بازی برویم…. چند کودک در حال بازی‌اند و سه خانواده در نزدیکی اسباب‌بازی‌ها به پیک‌نیک آمده‌اند. ناگهان صدای مرثیه‌خوانی از بلندگویی به گوش می‌رسد. اطراف را می‌جویم. در ٣٠٠متری پارک اسباب‌بازی و در میانه فضای سبز پارک، یادمانی محل استقرار پیکر شهدای گمنام جنگ تحمیلی قرار دارد و صدای بلندگوها از آنجا است. نوای مداح بلندتر می‌شود و ضربه‌ها بیشتر به گوش می‌رسد. سیدحافظ سراسیمه به نزدم می‌آید و می‌گوید از اینجا برویم، دوباره کسی مرده است!»
 
او در پایان این نوشتار، بدون ذکر مطلبی دیگر نوشته است: «بی‌شک گسترش فرهنگ دینداری و پاسداشت رشادت‌های جوانان وطن، ازجمله اقدام‌های صواب و فضایل اخلاقی جوامع بشری به‌شمار می‌رود.»
 
 
 
دخترانی مسیر استقلال را گم کردند
این روزنامه در صفحه 20 نوشتار کوتاهی با عنوان «زنانی که در تاریخ بودند، زنانی که ما می‌شناسیم» به چاپ رسانده و از محدود ‌شدن آنچه درباره حضرت زهرا(س) به دختران آموزش داده می‌شود، با لفظ «حسرت سال‌ها مانده» یاد کرده و می نویسد: «کاش بیشتر و بهتر درباره ایشان صحبت می‌شد؛ از توانایی‌ها و تأثیرگذاری‌هایشان.»
 

نگارنده با گریزی به سال‌های اوایل دهه ٨٠ و تجربه جامعه مدنی و دموکراسی‌خواهی، به زنانی اشاره کرده که «به‌دنبال تجربه‌کردن رفتارها و خواسته‌هایی بودند که نه پیش‌تر نسبت به آن آگاهی داشتند و نه نیاز آن را احساس می‌کردند. عده‌ای به صورت منسجم به‌دنبال به‌دست‌آوردن حقوق و جایگاه بالاتری برای خود بودند…. عجیب آنکه تعداد افراد مذهبی بین آنان بیشتر بود و البته هست»
 
او با نگاهی به آنچه آن زنان در سال‌ها بعد در پیش گرفتند، نوشته است:
«برخی از زنانی که فعالان آن‌موقع بودند، راهشان را به‌نوعی تغییر داده‌‌اند و شاید پس‌رفت کرده‌‌اند. آنان خواسته‌های زنان را گاه با خواسته هم‌جنسگرایان و دگرباشان همراه کرده‌‌اند، آنان با حضور در نهادهایی که با سرمایه کشورهای دیگر اداره می‌شد مسیر استقلال را گم کردند و از آن مهم‌تر خواسته‌های زنان ایرانی را دنبال نمی‌کنند….

اما اکنون دوباره روزگاران تعادل از راه رسیده است؛ روزگارانی که به دلیل تلاش و کوشش دختران درصد حضور و موفقیتشان در کنکور و دانشگاه افزایش یافته است. آنها توانسته‌‌اند پست‌هایی نظیر فرماندار را دریافت کنند و توانسته‌‌اند در این دوره مجلس ٢٠ کرسی را از آن خود کنند. امیدواریم این اتفاق به شکلی رخ دهد.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
علم‌الهدی: ما امروز در تحولات سیاسی جامعه خود بحران‌های گوناگونی می‌بینیم. در یک فراز مردم ما با تمام وجود هستی خود را پای ولایت می‌ریزند و در یک نشیب همین مردم بر اثر عوامل پیش‌آمده اطراف رهبری را قیچی می‌کنند./ یک انتخاباتی در کشور راه افتاد؛ بنده طلبه بی‌ارزش به عنوان خبره انتخاب شدم. استاد من کسی که رهبری درباره‌اش می‌فرماید خلأ وجود علامه طباطبایی و مطهری را پر می‌کند، مردم حذف می‌کند که رازش را حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدکیه بیان می‌کنند. مگر از علی(ع) باتقواتر، شجاع‌تر، سیاست‌مدارتر و سابقه‌دارتر در اسلام بود؟ چرا او حذف شد؟ علتش غضب از علی(ع) نبود، دشمنی با شمشیر بران حضرت علی(ع) بود.
 
 
امامی‌کاشانی: امیدواریم خداوند سایه رهبر معظم انقلاب را مستدام و وجود ایشان را با طول عمر و سلامت در سایه امام عصر(عج) همواره باقی بدارد و مجلس خبرگان فقط تشریفاتی باشد، ولی درعین‌حال معظم‌له روز گذشته فرمودند که بعد از من مراقب باشید چه کسی را انتخاب می‌کنید، کسی را انتخاب کنید که پایبند به مردم و انقلاب باشد.
 
 
احمدی‌نژاد: نباید اسلام را با مسلمانان بسنجیم، در صورتی که اسلام و عملکرد مسلمانان چیز دیگری است./ وقتی مسئولی به وعده خود عمل کند، در میان مردم به چهره‌ای انقلابی و خدایی تبدیل می‌شود.

شرق در اولین روز هفته به سخنان رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان پرداخته و در کنار عناوینی درباره «سخنان پرحرف و حدیث نماینده ارومیه» و «توصیه حاج سیداحمد خمینی به پسر ارشد» به «حسرت سال‌ها مانده» شناساندن حضرت زهرا(س) به دختران اشاره کرده است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه 22 اسفند/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.