کوچ از سیاست به فرهنگ؛ به مناسبت اولین سالگرد درگذشت صادق طباطبایی

شرق در این شماره به انعکاس دعوت سیدحسن خمینی از مردم برای شرکت در انتخابات پرداخته و در کنار گفتگو با همسر مرحوم صادق طباطبایی در سالگرد درگذشتش، گزارشی از اجرای طرح ابتکاری «درهای مساجد را باز کنید» در لندن به چاپ رسانده است.

حضور مردم در انتخابات سبب حفظ ارزش‌هایی چون دین‌داری و ظلم‌ستیزی خواهد شد
روزنامه شرق در صفحه 3 به انتشار سخنان حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در جمع مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌های کشور پرداخته و حضور مردم در انتخابات را موجب حفظ ارزش‌هایی همچون دین‌داری، مردم‌سالاری، ظلم‌ستیزی، حق‌مداری، صداقت، اعتلای نام اسلام و ایران و… از نااهلان و نامحرمان دانسته است. یادگار امام در ادامه، با ابراز نگرانی نسبت به کمرنگ شدن جهات دینی در جامعه، ظواهر دینی را نیز درخور توجه دانست.

او در بخش دیگری از سخنان گفته است: «باید به کسانی رأی دهیم که وظیفه امروز و فردای خود را بشناسند، نسبت به دیروز جامعه اسلامی احساس دِین کنند، حق را پاس بدارند و به‌هیچ بهانه‌ای چشم بر روی ظلم و اجحاف نبندند.»
 
 کوچ از سیاست به فرهنگ
شرق به مناسبت اولین سالگرد درگذشت صادق طباطبایی، گفتگو با همسر وی را به چاپ رسانده و از زندگی مشترک با آن فقید روایت نموده است.
 
مریم صدر با اشاره به اینکه در خانواده ای مذهبی و وابسته به بیت مرجعیت متولد شده، در بیان آغاز زندگی مشترک خود با مرحوم صادق طباطبایی می گوید: «ما مانند بقیه خانواده‌ها مذهبی نبودیم که پسر و دختر از هم جدا باشند و هروقت به قم می‌رفتیم دور هم بودیم و همان‌طور که با بقیه پسرخاله‌ها و دخترخاله‌ها و فامیل در ارتباط بودیم ایشان را هم می‌دیدم…. آقای طباطبایی بعد از گرفتن دیپلم به آلمان رفت و بعد از حدود سه سال برگشتند و پدر و مادرها با هم صحبت کردند و قرار شد ما با هم ازدواج کنیم. من هم دو سال بعد به آلمان رفتم.»
 
او با اشاره به اینکه قبل از انقلاب، مذهبیون زیر فشار بوده و متجددین، ما را که مذهبی بودیم مرتجع می‌خواندند، از فراهم شدن امکان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور پس از ازدواج با مرحوم طباطبایی به نیکی یاد کرده است.
 

صدر در بخش هایی از این گفتگو به این نکات اشاره نموده است:
 
-آقای طباطبایی می‌گفت من نظریه ترمودینامیک را به وسیله کتاب «عشق و پرستش» نوشته مهندس بازرگان بهتر فهمیدم.
 
– دانشجویان مسلمان خارج از کشور در مقابل چپی‌ها دچار کمبود الگو در مبارزه بودند؛ زیرا آنها چگوارا و مائو و از این قبیل را داشتند. دکتر شریعتی در ایران برای رفع این کمبود مدرسان بود، اما کتاب‌هایش در دسترس نبود و به همین جهت از تنها کتابی که وجود داشت کپی می‌کردیم، منگنه می‌زدیم و در آلمان منتشر می‌کردیم و می‌خواندیم.
 
– ساواک با خانم‌هایی که شوهرشان مبارز بودند، در زمان ورود به ایران کاری نداشت. حتی همسر امام خمینی هم به ایران رفت‌وآمد داشتند.
 
– آقای طباطبایی در کتاب دکتر شریعتی خوانده بودند که امکان دارد نام همسر امام‌حسین(ع) غزاله بوده باشد؛ بنابراین با این انگیزه مذهبی نام دخترمان را غزاله گذاشت. دکتر شریعتی به روایتی که اسم همسر امام‌حسین (ع) را شهربانو اعلام می‌کرد، انتقاد داشت و می‌گفت می‌خواهند پادشاهی را به امامت متصل کنند. اسم پسرم را نیز امام موسی صدر گذاشتند که عدنان است.

– ارتباط همسرم با مهندس بازرگان بسیار خوب و احترام‌آمیز بود؛ در دوران فعالیت دولت موقت باهم بودند. همیشه از تقوا، نظم و توانایی‌های والای مهندس بازرگان سخن می‌گفتند. از کناره‌گیری ایشان هم بسیار ناراحت شدند. همیشه می‌گفتند اگر درایت و تلاش مهندس بازرگان و همکاران ایشان نبود، دوران پس از رفتن شاه و به‌دست‌گرفتن سکان کشتی توفان‌زده کشور به این خوبی میسر نمی‌شد.
 
– دکتر می‌گفتند اگر به گذشته برگردم، باز هم در زندگی همین مسیر را می‌روم که رفته‌ام. اوایل انقلاب انتقاد غرب به انقلاب اسلامی زیاد بود. آقای دکتر سعی می‌کرد تصویر بهتری از ایران ارائه دهد و معمولا هم موفق بود. وقتی که بیش‌ازحد از انتقادات به ایران و انقلاب صدمه می‌خوردیم، به خود می‌گفتم چرا نمی‌توانیم کمی هم به زندگی فردی‌مان دل‌خوش کنیم و دائما باید نگران وضعیت ایران و انقلاب اسلامی و برداشت دنیا باشیم.
 
– ایشان در روزهایی که با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کردند، خیلی صبور بودند. رفتارش به نوعی بود که فکر نمی‌کردی در کنار یک بیمار هستی. طی یک‌سال بیماری ایشان در آلمان ما بیشتر تنها بودیم و بچه‌ها می‌آمدند. خواهر و برادرشان توانستند یک‌بار به دیدن ایشان بیایند. دکتر خیلی صبور و امیدوار بود و به دعا خیلی عقیده داشت و می‌گفت اگر هم دکتر‌ها از بی‌علاج‌بودن بیماری بگویند، می‌دانم که دعا مؤثر و مفید است.

– دکتر طباطبایی به موسیقی و شعر خیلی علاقه داشت و دستگاه‌های موسیقی را به‌خوبی می‌شناخت و خوب پیانو می‌نواخت. با بعضی از موسیقی‌دانان از جمله آقایان شجریان، مشکاتیان، موسوی، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی، بدیعی و … ارتباط داشت. آنان نیز که علاقه و میزان فهم دکتر را نسبت به موسیقی می‌دانستند بااشتیاق به دیدنش می‌آمدند.
 
 
 
معاون دبیرکل مساجد و مرکز اسلامی لندن: رسانه‌های غرب مساجد را به صورت جایی مشکوک به تصویر می‌کشند
روزنامه شرق در صفحه 12 گزارش «الجزیره» با عنوان «درهای مساجد را باز کنید» را به چاپ رسانده و از 80مسجدی سخن گفته که به درخواست شورای اسلامی بریتانیا، درهایشان را به روی غیرمسلمانان باز کردند تا به این وسیله با پدیده اسلام‌هراسی مقابله کنند.
 
گزارشگر با اشاره به اینکه مسلمانان فقط پنج درصد جمعیت انگلیس را شامل می‌شوند، هدف از بازگشایی درهای مساجد را تقویت روابط مسلمانان با دیگر گروه‌های جامعه دانسته و درباره حضور خود در دو مسجد در لندن نوشته است:
 
– مسجد «وینزبری پارک» در منطقه «ایزیلتون» در وسط لندن یکی از آنها بود که شاهد دیدار «جرمی کوربین»، رهبر حزب «کارگر» بریتانیا و «ایزلینگتون ریچارد واچ»، شهردار این منطقه بود. آنها هر دو این روز و بازشدن درهای مساجد را تحسین کردند.

– جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر گفت: «در این روز برای مساجد اتفاق بزرگی افتاده است؛ این قبیل کارها که به همت انجمن‌های اسلامی و مساجد شکل می‌گیرد، نشان‌دهنده صداقت بالای مسلمانان و وابستگی عمیق‌شان به جامعه انگلستان است.»
 
–  شهردار نیز با ابراز خوشحالی از این ابتکار عمل گفت: «فکر بازکردن دَرِ مساجد خیلی عالی است؛ زیرا به همه فرهنگ‌ها و ادیان فرصت می‌دهد تا از نزدیک با فعالیت‌های اسلامی آشنا شوند. این امر نشان‌دهنده روح صلح‌دوستی و عشق واقعی در اسلام است و موجب نزدیک‌شدن دل‌های مردم به یکدیگر خواهد شد.»
 
 – «ایوونا» که یک زن مسیحی کاتولیک است، تاکنون به مسجدی نرفته بود. او می‌گوید در رسانه‌ها حرف‌های زیادی را شنیده که به مسلمانان نسبت داده می‌شود و حالا آمده است تا واقعیت این امر را با چشم خود مشاهده کند، اما آنچه می‌بیند بر‌عکس آنهاست.

– «بلقاسم کحلش»، معاون دبیرکل مساجد و مرکز اسلامی لندن می‌گوید «این ابتکار عمل برای تصحیح چهره اسلام و مسلمانان در غرب بوده است؛ زیرا رسانه‌ها پیوسته مساجد را به صورت جایی مشکوک به تصویر می‌کشند که گویی مسلمانان در آنها دست به کارهای وحشتناک می‌زنند.»
 
 
 
توجه به معنویت، بسترساز رشد پنج برابری گردشگری
این روزنامه در صفحه 20 یادداشت «گردشگری معنوی» به قلم حسین باهر، جامعه‌شناس را منتشر ساخته و با اشاره به سخن رهبری درباره ضرورت رشد پنج برابری در حوزه گردشگری، معتقد است بسترساز رشدی چنین عظیم در حوزه گردشگری با تاباندن نوری به وجهه معنویت گردشگری میسر خواهد بود.
 

نگارنده با تاکید بر اینکه در فرهنگ ما، حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر، انسان را در معرض پرورش روحی قرار می‌دهد؛ می نویسد: «گردشگری در سنت ایرانی – اسلامی ما یک سرمایه‌گذاری روحی برای انسان محسوب می‌شود و الزامات معنوی و فایده‌های روحی آن را نباید نادیده گرفت.»
 
او از قول کارشناسان، یکی از دلایل عقب‌ماندگی مردم جهان سوم را غفلت از درنظرگرفتن بودجه لازم برای گردشگری در سبد اقتصادی خانوار برشمرده و تصریح می کند: «به نظر می‌رسد اگر نوع نگاه‌مان را به سفر تغییر دهیم و به آنچه در گذشته داشته‌ایم دوباره بنگریم، بتوانیم دست به کار برداشتی تازه از گردشگری و سفر شده و راه پیشِ‌رو در مسیر توسعه گردشگری را هموارتر کنیم.»
 
 

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
هاشمی‌رفسنجانی: هرکس با مردم مهربان‌تر باشد، رأی آنان را خواهد داشت./ زشت‌ترین نفوذ برای انسان‌ها، نفوذ شیطان در دل کسانی است که هرگونه کار غیراخلاقی از جمله انگ‌زدن به رقبای انتخاباتی را با توجه به مطامع دو روزه دنیا، برای اهداف خویش توجیه می‌کنند.
 

سید احمد خاتمی: بعضی از فتنه‌گران و دل‌دادگان امروز غرب اگر در هر شهری قدرت پیدا کنند، چوبه‌های‌ دار برپا می‌کنند، اما اینها و نسل و نبیره‌هایشان، این آرزو را به گور می‌برند.
 
 
مصطفی معین: اصلاحات متکی به فرد نیست و راه آن که راه دفاع از اسلام رحمانی و پیشرفت همه‌جانبه ایران است، هیچ‌گاه مسدود نمی‌شود./ هر رأی آگاهانه شهروندان گامی است برای دورکردن خطر افراطی‌گری، جهل و خشونت از کشور.
 
 
عباس آخوندی وزیر مسکن و راه و شهرسازی: «مهرورزی» مغلطه بسیار بزرگی بود که در این هشت سال ترویج می‌شد، درصورتی‌که این مفهوم فقط در حوزه اخلاق فردی قابل‌تعریف است. وقتی حاکم جامعه مهرورزی می‌کند، یعنی هزینه آن را از جیب ملت می‌پردازد و به عبارتی، در موضوع حکومت، مهرورزی عین ظلم است.
 
 

شرق در این شماره به انعکاس دعوت سیدحسن خمینی از مردم برای شرکت در انتخابات پرداخته و در کنار گفتگو با همسر مرحوم صادق طباطبایی در سالگرد درگذشتش، گزارشی از اجرای طرح ابتکاری «درهای مساجد را باز کنید» در لندن به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ دو‌شنبه‌ 3 اسفند/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.